
Alkolla ja Mehiläisellä on takanaan yli 25 vuoden kumppanuus
Kun työntekijät voivat hyvin, myös asiakas saa hyvää palvelua
Alko on vuonna 1932 perustettu valtion omistama yhtiö, joka lähestyy 100 vuoden ikää. Yrityksessä työskentelee yli 2300 alkolaista, joiden perustehtävänä on alkoholijuomien ja alkoholittomien tuotteiden myynti asiakkaille.
Alko toimii asiakaspalvelualalla, joten henkilöstön hyvinvointi vaikuttaa suoraan asiakaskokemukseen. Kun työntekijät voivat hyvin, myös asiakas saa hyvää palvelua. Tämän vuoksi Alko panostaa vahvasti työhyvinvointiin koulutuksen, johtamisen ja työterveysyhteistyön kautta.
Alkolla ja Mehiläisellä on takanaan yli 25 vuoden kumppanuus. Yhteistyön perusta on ollut Mehiläisen hyvä ymmärrys Alkon työtehtävistä ja kuormitustekijöistä. Tämä on mahdollistanut tehokkaan ennaltaehkäisyn ja nopean hoitoon pääsyn, mikä on elintärkeää palvelualalla.
Yhteistyön aikana on syntynyt konkreettisia kehitystoimia, kuten ergonomisesti säädettävät kassapöydät. Näitä ratkaisuja on kehitetty yhdessä Mehiläisen fysioterapeuttien kanssa. Samoin hyllytys- ja kuormien purkuprosesseja on tarkasteltu ergonomian ja kuormituksen näkökulmasta.
Mehiläisen laaja kivijalkaverkosto ja digipalvelut, kuten etälääkärivastaanotot, ovat mahdollistaneet tehokkaan palvelun myös pitkien välimatkojen päässä. Tulevaisuudessa digitaalisuuden roolin odotetaan edelleen kasvavan.
– Palautetta ja tyytyväisyyttä mitataan paikallisella, alueellisella ja strategisella tasolla, mikä auttaa kehittämään yhteistyötä entisestään. Työntekijämme ovat tyytyväisiä Mehiläisen palveluihin: viimeisimmän mittauksen mukaan NPS-luku oli noin 86 eli todella hyvä, Alkon liiketoimintajohtaja Kari Pennanen sanoo.
Referenssi julkaistu 4/2025.