MinMehiläinens användarvillkor
Uppdaterad: 18.3.2024
Alla som registrerar sig i tjänsten MinMehiläinen (”MinMehiläinen" eller ”tjänsten") med ett eget användarkonto (dvs. profil), eller som ger någon annan tillgång till sitt eget användarkonto eller ger information till MinMehiläinen eller på annat sätt utnyttjar MinMehiläinen eller information från tjänsten om sig själv eller någon annan person (”användare”), accepterar och samtycker till att följa gällande användarvillkor för MinMehiläinen. Användarvillkoren gäller både MinMehiläinens webbtjänst och mobilapplikationen. Webbtjänsten och mobilapplikationen kan vara olika. Mobilapplikationer från olika operativsystem kan också skilja sig åt. Eftersom användarvillkoren kan uppdateras då och då enligt beskrivningen i avsnitt 12, uppmanas användarna att regelbundet granska villkoren.
MinMehiläinen är en tjänst som Mehiläinen Oy ("Mehiläinen") tillhandahåller för att lagra och visa information om hälsa och välbefinnande samt för att utveckla och överföra information om tjänster för hälsa och välbefinnande. Via MinMehiläinen erbjuds också hälso- och sjukvårdstjänster samt andra tjänster.
Användaren kan själv lagra, överföra och behandla sina egna uppgifter om hälsa och välbefinnande, såsom vaccinationsdata, egenhändigt uppmätta vikt- eller blodtrycksvärden samt uppgifter om läkarbesök och undersökningar utanför Mehiläinen med tillhörande dokument. Den information som lagras av användaren är inte tillgänglig för yrkesutbildade personer inom hälso- och sjukvården som tillhandahåller tjänster i Mehiläinen (”yrkesutbildad person"), såvida inte användaren separat ger sitt tillstånd till detta i tjänsten MinMehiläinen. Användarens tillstånd i sig själv innebär ändå inte att den yrkesutbildade personen automatiskt eller proaktivt läser uppgifterna i samband med vårdhändelsen, utan användaren måste i samband med varje vårdhändelse personligen komma överens med den yrkesutbildade personen om att denna person tar del av vissa data som lagrats av användaren i MinMehiläinen. Den yrkesutbildade personen avgör från fall till fall om denna information till någon del ska ingå i det separata patientregister som upprätthålls av Mehiläinen. De uppgifter som användaren själv lagrar i MinMehiläinen är inte patientuppgifter i den mening att deras behandling skulle omfattas av samma skyldigheter som gäller för patientuppgifter som lagras av en yrkesutbildad person vid mottagningar, åtgärder och undersökningar. Användaren kan dock separat komma överens med den yrkesutbildade personen om att uppgifterna kommer att användas i samband med behandlingen, varvid den yrkesutbildade personen kan lagra uppgifterna från MinMehiläinen i ett separat patientdatasystem.
MinMehiläinen är en annan sak än Mehiläinens separata patientdatasystem, som omfattar patientuppgifter om den behandling och de undersökningar som utförs av självständiga yrkesutövare som är verksamma i Mehiläinen. Via MinMehiläinen får dock användaren rätt att se de patientuppgifter och den ärendehistorik som lagrats om användaren i Mehiläinens läkarcentral-, sjukhus- och arbetslivstjänster samt munhälsovården vid Mehiläinen-koncernens verksamhetsställen. Uppgifternas synlighet kan dock vara delvis begränsad av terapeutiska skäl. En person som är registrerad i tjänsten kan, med en annan persons samtycke eller på grundval av ett vårdnadsförhållande, beviljas rätt att se och behandla uppgifter om den andra personen som är registrerad i tjänsten. Uppgifterna omfattar data som har lagrats personligen och data som är begränsat synliga i Mehiläinens patientregister. Användaren kan lagra och uppdatera sina personuppgifter och kontaktuppgifter, förbud och samtycken i tjänsten, både när det gäller MinMehiläinen, en kundrelation avseende Mehiläinens andra tjänster och Mehiläinens separata patientregister. Mehiläinen uppdaterar också automatiskt kundernas kontaktuppgifter utifrån befolkningsdatasystemets uppgifter.
Användaren kan i begränsad omfattning skicka ett meddelande via MinMehiläinen till en yrkesutbildad person på Mehiläinen som behandlar honom eller henne.
Att meddelandet läses via detta kontaktsätt kan ändå inte garanteras, så om ärendet är viktigt eller brådskande, eller om mottagningen på annat sätt ska bekräftas, måste användaren alltid boka en tid via Mehiläinens normala tidsbokning eller på annat sätt se till att informationen i meddelandet behandlas på ändamålsenligt sätt. Mehiläinen har rätt att styra och begränsa överföringen av meddelanden endast till en viss person.
I tjänsten MinMehiläinen erbjuds en digital läkarstation, Digikliniken. Användningen av tjänsten baseras på en kundrelation med Mehiläinen, dess partner eller en arrangör av offentlig primärvård. Viss information om kundrelationen, till exempel frivillig försäkringsinformation, hanteras i MinMehiläinen-tjänstens avsnitt Egna uppgifter. Tjänsterna vid Digikliniken kan tillhandahållas av Mehiläinens yrkesutbildade personer, självständiga yrkesutövare eller Mehiläinens samarbetspartner. En del av tjänsterna är avgiftsbelagda för användarna. Till de avgiftsbelagda tjänsterna räknas också remisser till undersökningar som görs i samband med besök på Digikliniken, och som debiteras användaren enligt gällande prislista. En del av tjänsterna ersätts av FPA och för dessa tillämpar Mehiläinen FPA:s direktersättning. De tjänster som tillhandahålls av yrkesutbildade personer omfattar i princip ett ärende i taget. Om besöket omfattar flera separata ärenden förbehåller vi oss rätten att debitera för varje ärende separat. Om ditt ärende inte kan skötas på Digikliniken hänvisar vi dig till rätt vård och debiterar dig inte för besöket. Vi förbehåller oss dock rätten att debitera för besöket om ärendet kräver ytterligare fördjupning av läkaren eller om läkaren ger vårdanvisningar. Vi förbehåller oss också rätten att fakturera för icke-terapeutiska diskussioner. De yrkesutbildade personerna betjänar på finska och engelska.
Enligt social- och hälsovårdsministeriets riktlinjer från 2015 omfattas hälso- och sjukvårdens distanstjänster av patientförsäkringen precis som traditionella tjänster. Patientförsäkringsskyddet gäller dock endast för hälso- och sjukvård som tillhandahålls i Finland. Distansmedicinsk vård anses ha utförts i Finland om både patienten och den yrkesutbildade person inom hälso- och sjukvård som ger vården befinner sig fysiskt i Finland. Patientskadelagen är inte tillämplig på en vårdhändelse om patienten eller den behandlande läkaren befinner sig utomlands vid tidpunkten för behandlingen, med undantag för tillfällig vistelse och om behandlingsförhållandet har inletts i Finland. Digiklinikens läkare befinner sig alltid fysiskt i Finland.
I tjänsten ingår, efter Mehiläinens gottfinnande, service- och påminnelsemeddelanden till e-postadressen, mobilnumret och/eller som mobilapplikationsmeddelanden, till exempel en påminnelse om bokad tid, ett meddelande om färdiga undersökningsresultat eller ett meddelande från en yrkesutbildad person vid Digikliniken. Användaren kan förbjuda sändning av service- eller påminnelsemeddelanden, men användaren måste förstå dess inverkan, till exempel på tydligheten i ärenden som sköts via Digikliniken. OmaMehiläinen-tjänsten innehåller riktad, aktuell information om hälsa och välbefinnande samt om Mehiläinens eller dess samarbetspartners tjänster. Tjänsten inkluderar marknadsföring av Mehiläinen och dess samarbetspartners relaterat till de tjänster och produkter de erbjuder. Användaren kan samtycka till att aktuell marknadsföringskommunikation om Mehiläinens eller dess partners produkter och tjänster skickas per e-post, till mobiltelefonen eller per post. I samband med att du registrerar dig för tjänsten eller när som helst kan du genom att logga in i MinMehiläinen själv mer detaljerat välja hur du vill ta emot meddelanden. Du kan alltid återkalla ditt samtycke till direktmarknadsföring i Mina uppgifter. Läs mer om direktmarknadsföring i dataskyddsbeskrivningen för Mehiläinen Oy:s kundregister.https://www.mehilainen.fi/sv/kundregister
I tjänsten kan man förmedla information om tredje parts tjänster eller länkar till sådana tjänster.
En avgift kan tas ut för MinMehiläinens servicepaket eller de separata tjänster som ingår i paketet i enlighet med den gällande prislistan för MinMehiläinen-tjänsten. Dessutom debiteras användaren en tidsbaserad eller annan avgift för eventuella tjänster via MinMehiläinen som tillhandahålls av en yrkesutbildad person på Mehiläinen, enligt gällande prislista. Om kontakt har avtalats separat, till exempel i avtalet om företagshälsovårdstjänster mellan användarens arbetsgivare och Mehiläinen och tjänsten ingår i avtalet, vilket användaren måste säkerställa i förväg, gäller villkoren i det aktuella avtalet. Om tjänsten inte ingår i det hänvisade avtalet är användaren skyldig att själv betala för tjänsten.
Tjänster som köps direkt via MinMehiläinen-tjänsten debiteras det av kunden angivna betalningsmedlet, vars uppgifter skickas till den betaltjänstleverantör som Mehiläinen anlitar. Mehiläinen ansvarar inte för frågor som rör överföring av betalningar: för dessa ansvarar respektive betaltjänstleverantör. Om betaltjänstleverantören inte kan debitera det betalningsmedel som du har angett skickar vi fakturauppgifterna till den e-post som du har angett. Om vi inte kan debitera det betalningsmedel som du har uppgett och vi inte får din betalning för fakturan som skickas till den e-post som du har uppgett inom betalningstiden, kommer vi att inleda inkassoåtgärder enligt sedvanlig praxis. Om användaren utnyttjar tjänster från tredje part som kommuniceras eller förmedlas via MinMehiläinen, omfattas dessa av den tredje partens priser och villkor. Användaren ansvarar för kostnaderna för sin egen datakommunikationsförbindelse, utrustning och programvara.
Registrering i tjänsten kräver en finländsk personbeteckning och personliga nätbankskoder godkända av Mehiläinen eller annan stark autentisering, om inte annat anges nedan. Efter registreringen är det också möjligt att identifiera sig i MinMehiläinens mobilapplikation med ett separat användar-ID som skapas för tjänsten. Registrering och åtkomst är personliga, så användaren ska alltid använda sina egna personuppgifter och de personliga användarkoder som tilldelats för inloggning på användarkontot.
En minderårig som inte har egna nätbankkoder kan inte registrera sig själv, men barnets officiella vårdnadshavare kan registrera barnet i tjänstens familjeprofil och använda tjänsten för den underhållsberättigades räkning, men endast på följande villkor, som vårdnadshavaren ansvarar för att uppfylla både vid tidpunkten för registreringen och varje gång han eller hon använder tjänsten för barnets räkning. I tjänsten ser vårdnadshavaren och kan lägga till och på annat sätt behandla motsvarande information om barnet som om sig själv. Uppgifterna om barnet är konfidentiella och inte ens vårdnadshavaren har någon allmän rätt att ta del av barnets uppgifter. Vårdnadshavaren får endast utföra en registrering och använda tjänsten för det barns räkning som är under hans eller hennes officiella vårdnad, och även i detta fall endast om och i den utsträckning som vårdnadshavaren har rätt till information om barnets hälsotillstånd och vård enligt nedan återgiven lagstiftning och, mer allmänt, enligt lagen.
Enligt 9 § i patientlagen (lag om patientens ställning och rättigheter 17.8.1992/785) gäller följande: "En minderårig patient som med beaktande av ålder och utveckling kan fatta beslut om vården har rätt att förbjuda att uppgifter om hans hälsotillstånd och vård ges till hans vårdnadshavare eller någon annan laglig företrädare." Vidare, enligt 7 § i patientlagen (lag om patientens ställning och rättigheter 17.8.1992/785) gäller följande: "En minderårig patients åsikter om en vård- eller behandlingsåtgärd skall utredas, om det med beaktande av patientens ålder eller utveckling är möjligt. Vården av en minderårig patient skall ske i samförstånd med patienten, om han med beaktande av ålder eller utveckling kan fatta beslut om vården." Vårdnadshavaren måste respektera barnets integritet i alla situationer. Före varje användning ska vårdnadshavaren överväga om det finns ett behov av att diskutera den avsedda användningen med barnet före användning och alltid inhämta barnets åsikter i saken, om det med hänsyn till barnets ålder eller utveckling är möjligt. Även åsikter hos en person under 12 år ska alltid beaktas om han eller hon är så utvecklad att man måste fästa uppmärksamhet vid hans eller hennes önskemål och åsikter. Om barnet kan förstå betydelsen av registreringen eller användningen, får vårdnadshavaren eller ombudet inte göra registreringen eller använda MinMehiläinen utom på ett sätt som godkänts i förväg av barnet. Vårdnadshavaren får endast utföra registreringen och använda tjänsten för barnets bästa. Vårdnadshavaren får inte utföra registreringen eller använda tjänsten för barnets räkning om registreringen eller användningen kan strida mot barnets bästa, vilket kan vara fallet till exempel i en vårdnadstvist, eller om vårdnadshavaren kan misstänkas för övergrepp mot barnet. Vårdnadshavaren bör göra en särskild bedömning innan han eller hon tar del av information om barnet som visas i ett separat patientregister, även om endast begränsad patientregisterinformation syns via MinMehiläinen. Vårdnadshavaren får inte granska information om barnet utan barnets förhandsmedgivande, om ett sådant medgivande är nödvändigt med hänsyn till ärendet och barnets utvecklingsnivå. Vårdnadshavaren ska alltid göra en bedömning före varje användning, med beaktande av barnets ålder och utvecklingsnivå samt andra omständigheter. I tveksamma fall får vårdnadshavaren inte granska informationen eller använda tjänsten för barnets räkning. Det är alltid vårdnadshavarens uppgift att göra en förhandsbedömning och ansvara för korrekt bruk, före varje användning. Om användningen av MinMehiläinen kan strida mot barnets bästa eller på annat sätt vara förbjudet, måste Mehiläinen informeras om detta. Ett barn kan också själv be till exempel den behandlande läkaren att neka vårdnadshavaren åtkomst till sin patientinformation, varvid läkaren registrerar förbudet i patientdatasystemet efter att ha tagit hänsyn till barnets ålder, utvecklingsnivå och ärendet. Tjänsten MinMehiläinen är fristående från patientdatasystemet, så rätten att se och behandla uppgifter genom tjänsten förbjuds genom att fylla i en blankett i på Mehiläinens verksamhetsställe. Barnets vårdnadshavare ansvarar tillsammans för vårdnadshavarnas uppgifter, och de ska gemensamt fatta beslut om barnet även med avseende på MinMehiläinen. Den vårdnadshavare som använder tjänsten för barnets räkning ansvarar för att barnets användarkonto används korrekt i enlighet med lagen och att den andra vårdnadshavarens rätt att bli hörd och andra lagenliga rättigheter också förverkligas i samförstånd mellan vårdnadshavarna.
För familjeprofil som gjorts före den 21.9.2023 kommer tidigare tjänstehändelser för barn under 12 år automatiskt att synas i vårdnadshavarens OmaMehiläinen. För nya familjeprofil som görs efter den 21.9.2023 kan vårdnadshavaren registrera sitt 12-17-åriga barn i OmaMehiläinen-tjänsten genom att koppla dem till sin egen familjeprofil, men då kommer inte barnets hälsouppgifter att synas för vårdnadshavaren. En 12-17-åring kan ge sin vårdnadshavare rätt att se och hantera sina hälsouppgifter antingen genom sina egna personliga bankkoder eller annan stark autentisering, eller genom att underteckna ett separat dokument om saken. Nya tjänstehändelser kommer att synas för vårdnadshavaren enligt den behandlande läkarens bedömning av minderårigas beslutsförmåga och ungdomens samtycke. Rätten till insyn och hantering av information som ges till vårdnadshavaren upphör automatiskt när barnet fyller 18 år. Den beviljade rätten till insyn och hantering kan avbrytas när som helst. Avbrytandet önskas alltid göras i tjänsten, men kan vid behov också göras genom att underteckna ett separat dokument om saken.
Automatiska kontroller av vårdnadsförhållandets giltighet kan göras i tjänsten utifrån personbeteckningen, enligt den frekvens som bestäms av Mehiläinen, men detta undanröjer inte vårdnadshavarens ansvar, eftersom vårdnadshavaren alltid ansvarar för att inte använda uppgifterna när rätten saknas. Vårdnadshavaren är skyldig att underrätta Mehiläinen om förändringar i vårdnadsförhållandet om detta leder till en ändring av rätten att ta del av barnets uppgifter i MinMehiläinen.
Som en del av OmaMehiläinen erbjuder Mehiläinen en digital läkarstationstjänst genom Digikliniken. Tjänsteleverantören på Digikliniken är Mehiläinen Oy samt de oberoende yrkesutövare som verkar inom Mehiläinen, om vilka mer detaljerad information ges på begäran. Digikliniken-tjänsten kan beställas i OmaMehiläinen-appen. Användningen av Digikliniken baseras på en privatpersons, Mehiläinens samarbetspartners, såsom företagskunder inom företagshälsovården eller arrangörer av offentlig primärvård, kundförhållande hos Mehiläinen. Kunduppgifter, såsom frivilliga försäkringsuppgifter, hanteras i avsnittet "mina uppgifter" i OmaMehiläinen-tjänsten.
Digikliniken-tjänsten innebär antingen försäljning av en engångstjänst inom hälsovård på distans eller en separat avtalad tjänst med månadsavgift. Tjänsterna inom hälsovården på Digikliniken är avgiftsbelagda. När kunden inleder en konversation måste hen bekräfta att hen vill starta konversationen. Därefter har kunden rätt att avbryta tjänsten genom att avbryta konversationen med en separat knapp, tills en hälsovårdsexpert har anslutit sig till konversationen. Genom att starta konversationen ger kunden sitt samtycke och godkänner att om hen har påbörjat konversationen och inte avslutat den innan experten har anslutit sig, har kunden inte längre någon ångerrätt enligt konsumentköplagen efter att hälsovårdsexperten har anslutit sig till konversationen. Om kunden har avbrutit tjänsten innan hälsovårdsexperten har anslutit sig till konversationen, debiteras kunden inte för tjänsten. Detsamma gäller om ärendet inte lämpar sig för behandling på Digikliniken och det inte går att lösa på Digikliniken. Mehiläinen förbehåller sig dock rätten att debitera för användningen av Digikliniken om ärendet kräver att läkaren går in på djupet eller ger behandlingsinstruktioner.
Tjänsten är inte avsedd för allmän tidsbokning eller annan kundservice, utan endast för vårdrelaterade konversationer. Mehiläinen förbehåller sig rätten att debitera för konversationer som inte är vårdrelaterade. Digiklinikens allmänläkartjänst innefattar i grunden behandling av ett ärende åt gången. Om besöket inkluderar flera separata ärenden förbehåller sig Mehiläinen rätten att debitera för varje ärende separat.
Om Mehiläinen inte kan debitera besöket från kundens angivna betalkort, kunden inte betalar fakturan via OmaMehiläinen, eller Mehiläinen inte får kundens betalning till den faktura som skickats till den e-postadress kunden angivit inom betalningsfristen, kommer Mehiläinen att inleda normala indrivningsåtgärder. Betalningsvillkoret är 14 dagar netto.
På grund av tjänsternas natur, genomförande och prissättning kan ingen specifik svarstid för att svara på kontakter eller tillgänglighet av tjänster garanteras. Abonnenten eller användaren har inte rätt till prisavdrag på grund av fel, försening eller annan orsak, även om tillgängligheten skulle försenas avsevärt. Tjänsteleverantörens ansvar är i alla fall begränsat till det betalda priset för tjänsten. Indirekta skador ersätts inte. Digikliniken är inte avsedd att användas i nödsituationer eller andra brådskande situationer där kunden omedelbart bör kontakta närmaste jourtjänst eller ringa det allmänna nödnumret 112.
För Digikliniken-tjänsten gäller, förutom dessa villkor, även Mehiläinens allmänna villkor för hälsovårdstjänster, som finns på mehilainen.fi och tillhandahålls separat till kunden på begäran. I de nämnda villkoren definieras bland annat användarens ansvar, informationssäkerhet och dataskyddsfrågor samt ansvarsbegränsningar som också tillämpas på tjänsten. Hantering och ersättning av patientförsäkringskrav sker helt enligt patientförsäkringslagen. Hälsovårdstjänster på distans omfattas av patientförsäkringen på samma sätt som traditionella tjänster. Patientförsäkringsskyddet gäller endast vård och sjukvård som ges i Finland. Vård som ges i Finland anses dock även inkludera vård som ges under tiden då antingen patienten eller den vårdgivande hälsovårdspersonalen av en tillfällig anledning - till exempel på grund av semester eller arbetsresa - tillfälligt befinner sig utomlands och vården ordnas via distansförbindelser.
Mer detaljerad information om Digiklinikens servicetider och priser finns på www.mehilainen.fi/sv/minmehilainen/digikliniken
Att lägga till försäkringsinformation i användarens OmaMehiläinen-profil är en tjänst där kundens försäkringsavtals giltighet kan kontrolleras från försäkringsbolaget, och genom vilken kunden om så önskas kan ge Mehiläinen tillstånd att beroende på försäkringsbolaget ansöka om direktfaktureringsrätt från kundens försäkringsbolag för ärenden hos Mehiläinen. Om försäkringsbolaget beviljar direktfaktureringsrätt, fakturerar Mehiläinen besöket direkt från försäkringsbolaget. Om försäkringsbolaget inte beviljar direktfaktureringsrätt eller ger ett avslagande ersättningsbeslut efter direktfakturering, måste kunden själv betala för kostnaderna som uppstått vid ärenden hos Mehiläinen, varefter kunden kan ansöka om eventuell ersättning från sin försäkring. Försäkringsbolaget fattar beslut om eventuell direktfaktureringsrätt samt ersättningsbeslut oberoende, och Mehiläinen ansvarar inte för de beslut som försäkringsbolaget fattar. Mehiläinen kan heller inte garantera ett positivt direktfakturerings- eller ersättningsbeslut, även om kunden lägger till försäkringsinformation i sin profil.
Om kundens försäkringsavtal upphör, måste kunden också ta bort försäkringsinformationen från sin OmaMehiläinen-profil. Dessutom kan kunden när som helst ta bort försäkringsinformationen från sin profil om så önskas. Mer information om behandling av personuppgifter hos Mehiläinen kan du läsa på www.mehilainen.fi/sv/integritetspolicyer.
Genom OmaMehiläinen är det möjligt att köpa olika månadsavgiftsbaserade tilläggstjänster. En lista över tillgängliga månadsavgiftsbaserade tjänster samt tjänsternas mer detaljerade villkor och priser finns på adressen www.mehilainen.fi/sv/halsomedlemskap.
För månadsavgiftsbaserade tjänster tillämpas deras egna vid var tid gällande villkor, som finns på www.mehilainen.fi/sv/halsomedlemskap. Villkoren för den tjänst som beställs måste godkännas vid köp av tjänsten.
I tjänsten kan man förmedla information om tredjepartstjänster, egentliga tredjepartstjänster eller länkar till sådana tjänster. Användaren kan använda dessa tredjepartstjänster via MinMehiläinens länkar eller på annat sätt via MinMehiläinen, men Mehiläinen är inte part i avtalet eller på annat sätt ansvarig för den information som tillhandahålls eller överförs av användaren och den tredje parten eller dess leverans. Mehiläinen ansvarar inte heller i annat fall för användarens eller tredje parts information, tjänster, verksamhet eller försummelser.
Användaren får använda och förbinder sig att använda tjänsten endast för att stödja den registrerades hälsa och välbefinnande och endast i den registrerades intresse, samt enligt god sed, samtycke som krävs enligt lag och gällande användarvillkor för MinMehiläinen, samt i enlighet med Mehiläinens föreskrifter och instruktioner. Tjänsten får inte användas för kommersiella ändamål.
Det är mycket viktigt att alltid komma ihåg att de uppgifter som lagras av användaren själv inte som sådana blir tillgängliga för yrkesutövaren, utan detta alltid måste avtalas separat med den behandlande yrkesutbildade personen, varvid användaren själv måste se till att den yrkesutbildade personen också har behandlat de uppgifter som användaren önskade. Användaren ansvarar själv för de uppgifter han eller hon uppgett och förstår att de uppgifter som tillhandahålls av användaren inte ersätter den information som erhållits av den yrkesutbildade personen vid personlig mottagning, mätning eller undersökning.
Användaren ansvarar för sin del för att de uppgifter som lagras och behandlas av användaren är korrekta och inkommer i tjänsten, samt för att endast uppgifter som rör den registrerades hälsotillstånd och välbefinnande lagras i MinMehiläinen för MinMehiläinens syften. Användaren måste vidta alla rimliga åtgärder för att säkerställa att materialet inte innehåller skadliga program eller på annat sätt är skadligt.
Det är alltid användarens ansvar att överväga om en personlig mottagning, en behandling eller en undersökning ska genomföras med en yrkesutbildad person. Beslutet om och ansvaret för användning och icke-användning av sådan personlig service samt, mer allmänt, MinMehiläinen, vilar enbart på användaren. När en användare kopplar en omyndig minderårig till sin familjeprofil, accepterar han eller hon användarvillkoren för denna minderårigas räkning och ansvarar för att vara den omyndiga minderårigas juridiska ombud och att han eller hon i enlighet med patientlagen har rätt att se och behandla uppgifterna i den utsträckning och så länge han eller hon ser eller behandlar uppgifterna om den omyndiga minderåriga. Användaren ansvarar för nödvändig kommunikation med den omyndiga minderåriga och den andra vårdnadshavaren.
Mehiläinen har rätt att kontrollera att personers namn, identitet och adress är korrekta samt att det finns ett vårdnadsförhållande i befolkningsdatasystemet eller något annat känt system. Vid kontrollerna används personbeteckning. Kontrollerna som eventuellt utförs av Mehiläinen ändrar dock inte det faktum att varje person alltid är ansvarig för att tillhandahålla korrekt och tillräcklig kontakt- och annan nödvändig information om sig själv och har rätt att se och behandla uppgifter om en annan person.
Om användaren upptäcker eventuell felaktig information om sig själv eller en annan person eller upptäcker eller misstänker användning i strid med dessa villkor, ska han eller hon omedelbart informera Mehiläinen.
Varje användare förbinder sig att hålla all information om en annan person och annan icke-offentlig information som erhållits genom tjänsten konfidentiell och att inte använda, visa eller avslöja den, utom då detta motsvarar den andra berörda personens intressen, samtycke och tjänstens syfte i enlighet med bestämmelserna.
Varje användare ansvarar för anspråk på Mehiläinen, Mehiläinens personal eller yrkesutövare och eventuella skador, som orsakas av användarens handlingar eller försummelser.
MinMehiläinen möjliggör hantering av användarens egen hälsoinformation och kommunikation i den utsträckning som Mehiläinen tillåter. Utöver de distansmottagningstjänster som tillhandahålls av yrkesutbildad hälso- och sjukvårdspersonal kan tjänsten bland annat tillhandahålla allmänna och personliga instruktioner, som dock inte ersätter personliga möten med, behandling eller undersökning av yrkesutbildad hälso- och sjukvårdspersonal. Mehiläinen ansvarar inte för att tjänsten fungerar heltäckande, felfritt eller utan avbrott, och inte heller för konsekvenserna av att använda eller inte använda tjänsten. Mehiläinen ansvarar inte för att datakommunikationsförbindelsen och datakommunikationstjänsterna mellan användaren och Mehiläinen fungerar. Mehiläinen har rätt att inte godkänna registreringen och att begränsa eller avbryta tjänsten eller ta bort innehåll därifrån efter eget gottfinnande, till exempel på grund av belastning eller andra tekniska skäl, underhåll, misstänkt missbruk eller anslutningsproblem.
Mehiläinen producerar och levererar tjänsten i den form som den är tillgänglig. Mehiläinen ansvarar inte för användarens eller tredje parts kostnader eller för direkta eller indirekta skador som orsakats användaren eller tredje part till följd av att tjänsten använts eller inte använts. I alla situationer är Mehiläinens ansvar inte större än vad som föreskrivs i tvingande finländsk lagstiftning.
Mehiläinen ansvarar inte för förseningar eller andra brott mot skyldigheter som orsakas av skäl utanför Mehiläinens kontroll, såsom strejk, andra arbetsstridsåtgärder, brand, sjukdom, avbrott i elförsörjningen, telekommunikationen eller i driften av informationssystem, offentligrättsliga åtgärder eller annan sådan orsak som Mehiläinen inte rimligen kan undanröja.
Alla rättigheter till MinMehiläinen tillhör Mehiläinen. Användaren får inte kopiera, spara, reproducera, modifiera eller lämna ut MinMehiläinen. Användaren har dock rätt att lagra enskild personlig information om sig själv och de personer som är anslutna till profilen i enlighet med ändamålet för och dessa användarvillkor.
Känsliga personuppgifter kan lagras och på annat sätt behandlas i tjänsten. Denna information är konfidentiell och får endast behandlas och användas i enlighet med dessa användarvillkor, lagar och samtycken. Vid användning av MinMehiläinen accepterar användaren den giltiga dataskyddsbeskrivningen för MinMehiläinen, som finns på Mehiläinens webbplats på adressen www.mehilainen.fi/sv/integritetspolicyer. Det patientregister som förs av Mehiläinen är ett separat register från Mehiläinens kundregister som finns i MinMehiläinen och som omfattar patientinformation om den behandling och de undersökningar som tillhandahålls av Mehiläinen som personuppgiftsansvarig och de självständiga yrkesutövare som producerar tjänster på Mehiläinen. Den information som användaren själv lagrar i MinMehiläinen om användarens hälsotillstånd eller behandlingar eller undersökningar som utförs på annat håll blir inte en del av patientuppgifterna som sådana, utan detta avgörs av den behandlande yrkesutbildade personen, om så överenskommits mellan den behandlande yrkesutbildade personen och användaren i samband med den behandling som ges i Mehiläinen.
MinMehiläinen fungerar på internet och kan nås via en säker datakommunikationsförbindelse, till exempel via en dator, mobiltelefon, pekplatta eller annan enhets webbläsare. Mehiläinen har också rätt att tillhandahålla tjänsten genom en annan teknisk tillämpning. Användaren förstår och accepterar att nät- och mobiltjänster kan innebära risker. Användaren ansvarar för lämplig datasäkerhet för sina egna enheter, driftsmiljö, koder och handlingar. För att logga in i MinMehiläinen behövs personliga nätbankskoder eller annan autentisering som godkänts av Mehiläinen. Mehiläinen strävar efter att organisera tjänsten och datasäkerheten med lämpliga tekniska lösningar. Mehiläinen kan göra säkerhetskopior så länge MinMehiläinen är giltig för användaren, men Mehiläinen garanterar inte kopior av alla användarens lagrade uppgifter och är inte i övrigt ansvarig för säkerhetskopiering i alla situationer. Av ovannämnda skäl ansvarar varje användare för eventuella säkerhetskopior som han eller hon anser nödvändiga under alla omständigheter, både vid användning av tjänsten och särskilt när tjänsten avslutas.
När användningen av MinMehiläinen upphör raderar Mehiläinen all information om MinMehiläinen som lagrats av användaren och användarens MinMehiläinen-profil, men information som gäller andra tjänster (t.ex. respons och information som används för att rikta tjänster) finns kvar i Mehiläinens kundregister och patientuppgifterna i det separata patientregistret finns kvar i ett separat patientregister.
Användaren förbinder sig att hålla inloggningsuppgifterna konfidentiella och omedelbart meddela Mehiläinens kundtjänst om uppgifterna hamnar i fel händer eller om användaren upptäcker problem med tjänsten. I Mehiläinens webbtjänster används cookies i enlighet med användarvillkoren för webbplatserna. Användarvillkoren finns på adressen www.mehilainen.fi/sv/anvandningsvillkor-koncernen-mehilainen-oys-webbplats.
Användaren har rätt att när som helst avsluta användningen av MinMehiläinen. Användaren måste personligen meddela uppsägningen genom ett meddelande undertecknat på Mehiläinens verksamhetsställe eller på något annat sätt som anges i tjänsten. Mehiläinen har rätt att efter eget gottfinnande ändra tjänstens innehåll, priser och villkor, att utfärda föreskrifter för användningen av tjänsten och efter eget gottfinnande begränsa, avbryta och även avsluta tjänsten. Mehiläinen strävar efter att meddela om betydande förändringar i samband med tjänsten.
Om användaren fortsätter att använda tjänsten innebär det att han eller hon accepterar ändringarna. Om användaren inte accepterar ändringarna, föreskrifterna eller anvisningarna, ska användaren omedelbart sluta använda tjänsten och meddela om uppsägning av tjänsten på ovannämnda sätt. Innan tjänsten eventuellt avslutas skickas ett meddelande om detta i tjänsten och/eller till den e-postadress som användaren uppgett i tjänsten. Efter att avtalet har sagts upp och tjänsten har avslutats har användaren ingen rätt att använda tjänsten. När tjänsten har avslutats har Mehiläinen en rimlig tid på sig att stänga tjänsten för användaren samt att radera de uppgifter som lagras i tjänsten i den mån det inte finns någon lagstadgad skyldighet att lagra uppgifterna.
På dessa avtalsvillkor och tjänsten tillämpas finländsk lag. Eventuella tvister löses i första hand genom förhandlingar. Om förhandlingarna inte leder till ett tillfredsställande resultat, löses tvisterna i Helsingfors tingsrätt. Hälso- och sjukvårdstjänsterna omfattas också av de allmänna villkoren för hälso- och sjukvårdstjänster, som finns på Mehiläinens webbplats www.mehilainen.fi.
Tjänsten MinMehiläinen tillhandahålls av Mehiläinen Oy, FO-nummer 1927556-5 ("Mehiläinen"). Alla förfrågningar, kommentarer, förslag och annan respons som rör MinMehiläinen ska skickas med hänvisning till MinMehiläinen på internet enligt anvisningarna på MinMehiläinens webbplats (www.mehilainen.fi).