Patientkontaktpersoner, patientombud och socialombud
Mehiläinens patientkontaktpersoner fungerar som kontaktpersoner för Mehiläinens kunder gällande patienträttigheter och eventuell missnöjdhet relaterad till behandlingen, såsom misstanke om skada, påminnelse, klagomål eller ansökan om ersättning. Patientkontaktpersonerna ger också råd till kunderna om behovet av verksamheten och kontaktuppgifter för patient- och socialombudsmän i välfärdsområdena, och strävar efter att individuellt beakta kundens behov.
Till patientkontaktperson uppgifter hör att:
- ge hjälp och råd i frågor som gäller tillämpningen av lagen om patientens ställning och rättigheter
- ge information om patientens rättigheter och ställning
- ge råd och vid behov bistå patienten i att framställa en anmärkning eller en patientskadeanmälan
- främja och tillgodose patientens rättigheter på andra sätt
Det hör inte till patientkontaktperson uppgifter att ta ställning till patientens medicinska vårdbeslut. Patientkontaktperson tar inte heller ställning till om ett fel eller en skada har inträffat i vården.
En patient som är missnöjd med den hälso- och sjukvård som han eller hon har fått vid en verksamhetsenhet för hälso- och sjukvård eller med bemötandet i samband med den har rätt att framställa anmärkning till den chef som ansvarar för hälso- och sjukvården vid verksamhetsenheten. (Lag om patientens ställning och rättigheter 785/1992, 10 §).
Att göra en påminnelse kräver stark autentisering för att ärendet ska kunna kopplas till din vård. Behandlingen av påminnelseärendet kräver att dina patientuppgifter hanteras. Du kan också göra en anmärkning på något annat sätt skriftligt och lämna den till patientkontaktpersonen vid den enhet du besöker, som också måste se till att pålitlig identifiering sker.
Det finns en patientkontaktperson vid alla Mehiläinens privata verksamhetsenheter. Patientkontaktpersoner kontaktuppgifter hittar du under ansvarspersoner på enhetens webbplats.
Mehiläinens socialtjänster (Ykköskodit, Mainiokodit, Onnikodit och Familar) har på motsvarande sätt en kundkontaktperson.
Mehiläinens offentliga hälsovårdstjänster samt hem- och vårdgivartjänster samarbetar nära med patientombud, socialombud och tjänstebeställare inom välfärdsområdena. Vid behov kan du kontakta direkt de ansvariga personerna på Mehiläinens enhet eller patientombudet eller socialombudet i ditt eget välfärdsområde.
Om du inte får tag på patientkontaktperson eller ansvarig person för din verksamhetsenhet, kan du kontakta patientkontaktperson för en annan enhet eller nå patientkontaktperson via Mehiläinens kundservicecenter. Du kan kontakta patientkontaktpersonen på Digitalkliniken genom Mehiläinens kundservicecenter.
Kontakta i första hand personen som har gett dig vård
Om du är missnöjd med den vård eller det bemötande som du har fått hos Mehiläinen, rekommenderar vi att du i första hand försöker redan ut saken med personen som har gett dig vård. Oftast är det här det snabbaste sättet att lösa problemet och då behövs heller inga andra åtgärder. Ring till kundtjänstnumret 010 414 00 (lna/msa) för att komma i kontakt med personen som vårdade dig.
Patientombud och socialombud i välfärdsområdena
Från början av år 2024 kommer varje välfärdsområde och Helsingfors stad dessutom att ha en patientombud och en socialombud, som är skyldiga att ge råd och informera om patientens rättigheter i sitt område. Kontaktuppgifter till patientombud och socialombud hittar du på din välfärdsområdes hemsida. Se också lagen om patientombud och socialombud (739/2023).
Patientombud i välfärdsområdena ombeds att styra ärenden som rör Mehiläinens enheter eller yrkesutövare, såsom påminnelser, till patientkontaktpersonen för varje Mehiläinens enhet.