

Mehiläinen stöder DNA i vardagen och strategin
Företagshälsovårdstjänsterna är för DNA en viktig del av stödet för välbefinnandet
DNA är ett av Finlands ledande telekommunikationsbolag. Företaget sysselsätter cirka 1 700 personer runt om i Finland och betjänar även kunder i över 60 butiker. För DNA står människorna i centrum för verksamheten – både kunderna och den egna personalen.
Välbefinnande på arbetsplatsen är en kritisk fråga för DNA. Företagets strategiska mål är att vara den bästa platsen att arbeta på och lära sig nytt. Detta mål stöds av ett arbetsgivarlöfte som sammanfattas i ett mänskligt och unikt DNA. Man vill förverkliga ledarskapet på ett mänskligt sätt och arbetslivet ses som en helhet där arbete och fritid balanserar varandra.
Företagshälsovårdstjänsterna är en viktig del av stödet för välbefinnandet. DNA värdesätter särskilt Mehiläinens övergripande, förebyggande och snabba service. I samarbetet satsar man på att personalen snabbt får hjälp med vardagliga utmaningar, samtidigt som man bygger hållbart välbefinnande på lång sikt.
DNA och Mehiläinen har ett långvarigt samarbete. Att ansvarspersonerna är desamma och gemensamt finslipade processer har möjliggjort ett effektivt och flexibelt samarbete. I utvecklingen av tjänsterna hörs även personalen: man samlar aktivt in respons och förbättrar verksamheten utifrån den.
– För DNA är förebyggande verksamhet ”A och O”. Med hjälp av detta kan man förebygga långvariga sjukdomar och arbetsoförmåga. Resultaten mäts till exempel genom sjukfrånvaro, men det centrala är ett långsiktigt och strategiskt samarbete där båda parter är aktiva, säger Marko Rissanen, personaldirektör på DNA Oy.
Referensen publicerad 4/2025