
Alko och Mehiläinen har ett över 25 år långt partnerskap bakom sig
När de anställda mår bra får också kunden bra service
Alko är ett statligt ägt bolag som grundades 1932 och som snart fyller 100 år. Företaget sysselsätter över 2 300 anställda, vars huvudsakliga uppgift är att sälja alkoholhaltiga drycker och alkoholfria produkter till kunder.
Alko verkar inom kundservicebranschen, så personalens välbefinnande påverkar direkt kundupplevelsen. När de anställda mår bra, får även kunden bra service. Därför satsar Alko starkt på välbefinnande på arbetsplatsen genom utbildning, ledarskap och företagshälsovårdssamarbete.
Alko och Mehiläinen har ett över 25 år långt partnerskap bakom sig. Grunden för samarbetet har varit Mehiläinens goda förståelse för Alkos arbetsuppgifter och belastningsfaktorer. Detta har möjliggjort ett effektivt förebyggande och snabb tillgång till vård, vilket är livsviktigt inom servicebranschen.
Under samarbetet har man vidtagit konkreta utvecklingsåtgärder som exempelvis ergonomiskt justerbara kassabord. Dessa lösningar har utvecklats tillsammans med Mehiläinens fysioterapeuter. På samma sätt har processerna där man packar upp och ställer varor på hyllorna granskats med tanke på ergonomi och belastning.
Mehiläinens omfattande nätverk av verksamhetsställen och digitala tjänster, såsom distansläkarmottagningar, har gjort det möjligt att erbjuda effektiv service även på långa avstånd. I framtiden förväntas digitaliseringens roll fortsätta att växa.
– Respons och tillfredsställelse mäts på lokal, regional och strategisk nivå, vilket hjälper till att utveckla samarbetet ytterligare. Våra anställda är nöjda med Mehiläinens tjänster: enligt den senaste mätningen var NPS-talet cirka 86, vilket är mycket bra, säger Kari Pennanen, Alkos affärsverksamhetsdirektör.
Referensen publicerad 4/2025