

Autokeskus Oy – heltäckande företagshälsovård och förebyggande åtgärder är en investering i personalen och affärsverksamheten
Autokeskus Oy, en helägd finländsk bilhandelskedja med full service som ägs av Aro-Yhtymä, har valt Mehiläinen som sin strategiska partner för att stödja personalens arbetsförmåga och välbefinnande. Kärnan i samarbetet är insikten om att man genom att satsa på förebyggande åtgärder samt på vård i rätt tid och enligt behov kan uppnå betydande besparingar och samtidigt stärka arbetsgivarimagen.
Företaget Autokeskus Oy
Autokeskus Oy är en bilhandelskedja med full service som verkar på åtta orter i södra Finland. Våra tjänster omfattar försäljning av nya och begagnade bilar, märkesauktoriserad service, skadereparationer för alla bilmärken samt däck-, vindrute- och reservdelstjänster.
Vi sysselsätter cirka 470 yrkesverksamma, varav den största gruppen är bilmekaniker. Andra centrala personalgrupper är bilförsäljare, tekniska tjänstemän samt yrkesverksamma inom kundservice och administration. Vår verksamhet bygger starkt på inhemsk grund, vilket bevisas av Nyckelflaggan-symbolen som beviljats av Förbundet för Finländskt Arbete. Dessutom har vi beviljats Asiakastietos högsta Platina-kreditrating för åren 2016–2025, vilket är ett tecken på vår utmärkta ekonomiska stabilitet.
Medarbetarnas arbetsförmåga och välbefinnande spelar en viktig roll för er. Vad innebär detta i ert företag och hur syns det i vardagen?
Vår grundläggande värdering är ömsesidig uppskattning – varje medarbetare är den viktigaste personen i vårt företag. Denna värdering konkretiseras i vardagen på många sätt. Grunden för arbetsförmåga och välbefinnande utgörs av goda arbetsförhållanden, högkvalitativa arbetsredskap, kompetent ledarskap samt möjligheter till yrkesmässig utveckling.
Vi har ett nära samarbete med företagshälsovården och pensionsförsäkringsbolaget och utbildar våra chefer i ledning av arbetsförmåga. Vi använder aktivt olika metoder för att stödja arbetsförmågan, såsom modellen för tidigt stöd, partiell sjukdagpenning samt ersättande och lättare arbete. Dessutom stöder vi vår personals välbefinnande med mångsidiga personalförmåner, såsom lunch-, motions-, kultur-, massage- och cykelförmån.
Hur har Mehiläinens stöd som partner inom företagshälsovård märkts av företagsledningen och HR, eller av chefer och individer?
Mehiläinens heltäckande och mångsidiga nätverk säkerställer att vi får de tjänster vi behöver på ett flexibelt sätt, både ur medarbetarens och arbetsgivarens perspektiv. Samarbetet mellan HR och Mehiläinen är tätt och kontakten med låg tröskel med den kundansvariga chefen och det samordnande teamet är regelbunden. Månatliga möten om arbetsförmåga och den data som produceras av Arbetsförmågakompassen (Työkykykompassi) hjälper alla parter att hålla sig uppdaterade. Feedback och utvecklingsförslag har tagits emot väl hos Mehiläinen, och även genomförandet av individuella lösningar har i stort sett lyckats enligt våra önskemål.
Cheferna använder aktivt Förmanskompassen (Esihenkilökompassi), genom vilken de kan kommunicera direkt med det utsedda teamet på sin egen arbetsplats. Begäran om företagshälsovårdsförhandlingar och påminnelser om till exempel samtal för tidigt stöd hanteras smidigt via systemet. Kompassen påminner också cheferna om att hålla kontakt med sina teammedlemmar som är på längre sjukledigheter.
För företagsledningen är Mehiläinen en strategisk partner som förbättrar personalens engagemang, stärker arbetsgivarvarumärket och minskar affärsriskerna. Partnerskapet syns också i form av högkvalitativ data som stöder beslutsfattandet och hjälper till att rikta åtgärderna korrekt.
Autokeskus Oy erbjuder sina anställda omfattande företagshälsovårdstjänster. Hur ser ni på betydelsen av företagshälsovårdstjänster ur arbetsförmågans och välbefinnandets perspektiv?
Att erbjuda omfattande företagshälsovårdstjänster ser vi framför allt som en investering i att stödja medarbetarens arbetsförmåga. Vi tror inte att nedskärningar i företagshälsovårdens tjänster automatiskt skulle leda till besparingar, utan kostnaderna skulle sannolikt flyttas till kostnader orsakade av exempelvis nedsatt arbetsförmåga eller sjukfrånvaro. Det är betydligt dyrare om en anställd måste vänta i månader på att få tillgång till undersökningar inom den offentliga sektorn, när den nödvändiga vården skulle finnas tillgänglig omedelbart via företagshälsovården.
Vi tror att vi genom att erbjuda omfattande företagshälsovårdstjänster och undersökningar kan ge medarbetaren det stöd för arbetsförmågan som hen behöver, i rätt tid och baserat på behov, och möjliggöra en snabbare återgång till arbetet.
Genom att koncentrera tjänsterna inom företagshälsovården på frågor som rör arbetsförmåga säkerställer vi att satsningarna riktas rätt. Särskilt med förebyggande arbete och moderna vårdrekommendationer och metoder kan man effektivt ta hand om medarbetarens arbetsförmåga genom hela arbetslivet och förebygga till exempel långa sjukfrånvaroperioder. Rådgivning på arbetsplatsen gör anvisningarna konkreta och lätta att ta till sig. Vi vill också förmedla känslan av att individens välbefinnande är en prioritet för vårt företag och att varje medarbetare är viktig.

För referensen intervjuades Meri Järviö, HR-specialist, och Jarmo Luoma, direktör – ekonomi, HR och hållbarhet, från Autokeskus Oy.
Referensen publicerades 09/2025.