Voiko someriippuvuus upottaa kenet tahansa?

Blogi 18.5.2018

Ihminen voi teoriassa olla riippuvainen mistä vain. Kauan vallalla olleiden riippuvuuksien, kuten vaikkapa päihde-, urheilu- ja seksiriippuvuuksien lisäksi nykyihminen voi jäädä helposti koukkuun myös uuden tyyppisiin riippuvuuksiin, kuten esimerkiksi sosiaaliseen mediaan. Digitaalinen vallankumous on tuonut lyhyessä ajassa somen kaikkien ulottuville vuorokauden jokaisena tuntina, paikasta riippumatta. Monen käteen älypuhelin on kasvanut uuden elimen tavoin kiinni.

On helppo ymmärtää, miksi näin on. Sosiaalinen media ja suurin osa sovelluksista on tehty koukuttamaan. Mitä usempi henkilö viettää mahdollisimman paljon aikaa somessa sitä enemmän rahaa kilahtaa eri ansainta mallien kautta Facebookin, Googlen ja muiden jättien tileille. Nokkelan päivityksen tekeminen antaa meille dopamiinia kun aivomme jäävät odottamaan kommentteja sekä tykkäyksiä. Ja kun tykkäyksiä alkaa sadella koemme hetkellistä mielihyvää dopamiinin virratessa entisestään. Somen virtuaalinen sosiaalisuus ja yhteenkuuluvuuden tunne antaa meille helposti ja nopeasti serotoniinia. En ole enää koskaan yksin vaan voin jakaa kuvan iltapalastani tai aamulenkistä kymmenille, sadoille jopa tuhansille ystävilleni. Ja olo on taas hetken hyvä.

Ongelma piilee kuitenkin hormonissa nimeltä oksitosiini.

Tämän kiintymyshormonin erittymiseen tarvitsemme aitoa kohtaamista ja kosketusta. Jotta oksitosiini pääsee virtamaan, meidän on katsottava toisiamme silmiin, otettava kädestä, halattava. Oltava aidosti läsnä ja koettava kiitollisuuden tunnetta. Oksitosiini rauhoittaa ja tekee olostamme levollisen. Ja kun oksitosiinia ei älypuhelimen siniseltä ruudulta heru alamme ahdistua. Tunnemme itsemme yksinäisiksi ja olo on levoton. Pitäisikö sittenkin postata someen vielä jotain?

Some on kuin pikaruokaa, josta saamme hetkeksi hyvää oloa mutta vähän aitoja ravintoaineita. Ja kun alamme kuluttaa pikaruokaa päivittäin ja korvaamme sillä oikeita aterioita, alkaa terveys kärsiä.

Milloin ollaan ongelmissa?

Älypuhelimet ja some tuovat mukanaan paljon hyvää. Puhelimen kautta voidaan tehdä monia tärkeitä asioita, kuten työjuttuja, lukea uutisia, sopia tapaamisia tai nähdä, mitä kaverit ympäri maailmaa milloinkin tekevät. Aluksi ongelmaa harvoin on ja addiktio hiipiikin usein huomaamatta kuvioon. Usein lähipiiri huomaa ensimmäisenä muutoksen ja saattaa huomauttaa asiasta. Riippuvuus alkaa viedä leijonan osan aikaa yksilön muilta askareilta tai hyvää oloa tuottavilta asioilta. Riittävä uni, liikunta ja terveelliset ruokatottumukset sekä sosiaaliset suhteet alkavat kärsiä. Enää ei olekaan aikaa ystäville, harrastuksille, vaan riippuvuus alkaa upottaa syvemmälle. Riippuvuudesta kärsivän henkilön mieli kuormittuu ja onnellisuus alkaa laskea.

Tarvitaanko jo Some Rehab:ia?

Addiktioon liu’utaan pikkuhiljaa ja se voi käydä kenelle tahansa. Alttius tulla riippuvaiseksi eri asioista on seurausta monesta eri tekijästä: Esimerkiksi geenit, elämäntilanne, sosiaalinen verkosto tai lapsuuden kokemukset voivat vaikuttaa siihen, kuinka hyvin itsetuntomme puskuroi meitä addiktioon liukumiseslta.

Riippuvuuksien hoidossa on tärkeää tunnistaa, milloin joku asia alkaa kuormittaa meitä liikaa. Somen ja älypuhelimen käytön osalta jokaisen kannattaa silloin tällöin havahtua pohtimaan, mikä on tarpeellinen määrä ruudun katselua. Miten reagoin jos teen itselleni puhelimenkäyttösäännöt tai aikataulutan itselleni somesurffailun päiväkohtaiset rajat. Useimmista puhelimista löytyy jo sovelluksia jotka tukevat oman somen käytön tarkkailua ja rajoittamista.

Somen käytön vähentäminen kuten mistä tahansa muusta riippuvuudesta luopuminen saattaa aluksi luoda tyhjyyden tunnetta. Riippuvuuteen on mennyt paljon aikaa ja se on antanut meille nopeina annoksina hyvänolon hormoneja. Nyt nämä hormonit pitäisi saada korvaavista, kestävimmistä lähteistä. Some-riippuvuudesta toipumiseen kestää tyypillisesti pari- ja seksuaaliterapeutti Jouni Pölösen mukaan noin 1-2 kuukautta. Siinä ajassa uusi tapa toimia alkaa kantaa jo hedelmää. Sosiaalinen kanssakäyminen kasvokkain, merkityksellinen tekeminen, liikunta ja kiitollisuus siitä, mitkä asiat elämässä ovat hyvin, ovat parasta lääkettä puhelimesta irtautumiseen.

Viisi vinkkiä uuden tyyppisten riippuvuuksien ehkäisyyn:

  1. Tunnista addiktio. Jos huomaat riippuvuuteen viittaavia oireita läheisessä, kerro se hänelle.
  2. Mikä on tarpeellinen määrä sosiaalisen median tai älypuhelimen käyttöä?
  3. Mieti, millä mielekkäällä tekemisellä täyttäisit tyhjiön, joka syntyy riippuvuudesta luopuessa.
  4. Laadi itsellesi säännöt.
  5. Ole kärsivällinen. Tarvitaan noin 1-2 kuukautta, ennen kuin uusi toimintatapa vakiintuu.

Kuuntele DocEmilia-podcast riippuvuuden uusista muodoista.

Blogitekstin on kirjoittanut yleislääkäri Emilia Vuorisalmi, joka kannustaa tarvittaessa pysähtymään ja keskittämään ajatukset energisoiviin asioihin.

Jatka keskustelua blogin aiheesta Mehiläisen Twitterissä, Facebookissa ja LinkedInissä!