Ero mahdollisena porttina henkiseen kasvuun ja parempaan elämään

Blogi 18.5.2018

Ero on tutkimusten mukaan läheisen kuoleman ja vakavan sairauden ohella meitä eniten kuormittava elämäntapahtuma.

Se miten parisuhde päättyy vaikuttaa usein siihen, miten reagoimme eroon. Jos eroon liittyy kumppanin rakastuminen kolmanteen osapuoleen, on yksin jääneen henkilön reaktio usein shokki ja voimakas viha kumppania kohtaan. Mikäli olemme ummistaneet silmämme parisuhteen ongelmille, saattaa ero tulla täytenä yllätyksenä ja aiheuttaa erittäin voimakasta oireilua. Mikäli suhteeseen ei liity kolmatta osapuolta, on reaktio eroon usein aggression sijaa lamautuminen, riittämättömyyden tunne ja alakuloisuus. Mikäli emme pysty hyväksymään eroa, voi tilanne edetä myös masennukseksi.

Myös se missä rakkaudenkaaren vaiheessa ero tapahtuu vaikuttaa siihen miltä ero tuntuu. Jos suhde päättyy rakkauden intohimoisessa huumavaiheessa, on reaktio ja vierotusoireet usein rajut. Huumaa siivittänyt dopamiini saa nyt elimistömme tekemään kaikkensa voittaakseen rakastumisen kohteen takaisin. Menetetty rakkaus pyörii päässämme kaiken aikaa ja kaikki ympärillä muistuttaa hänestä. Haluamme tuntea ja nähdä hänet vielä viimeisen kerran.

Mikäli parisuhde on ehtinyt siirtyä rakastumisen kuumasta huumavaiheesta rakkauden lämpimään kiintymysvaiheeseen, on eron neurokemiallinen tasapaino erilainen. Pitkä parisuhde antaa dopamiinin sijaan meille turvallisuuden tunnetta lisäävää serotoniinia sekä luottamusta ja levollisuutta luovaa oksitosiinia. Kun parisuhde lähtee alta, romahtavat näiden hormonien pitoisuudet ja mielen valtaavat pelon ja levottomuuden tunne.

Mehiläisen seksuaali- ja pariterapeutti Jouni Pölönen kohtaa sydänsuruisia pareja työssään päivittäin. Parit hakeutuvat vastaanotolle yleensä silloin, kun suhde on joko kokonaan päättynyt tai vaarassa katketa. Vaikka reaktiot voivat suhteen päättyessä olla erilaiset, Jounin neuvot erosta toipumiseen sopivat kaikille.

Kaikki tunteet ovat sallittuja ja hyvä tuntea

Eron alkuvaiheessa tunteet ovat voimakkaita ja shokin omaisia. Ensimmäinen askel sydänsurusta toipumiseen on kivun hyväksyminen. Jos liian varhain yrittää ymmärtää itseä ja toista sekä pyrkii tukahduttamaan tunteitaan, toipuminen hidastuu. Kaikki tunteet ovat sallittuja ja esimerkiksi vihan tunne itseä ja toista kohtaan jopa edistää toipumista. Toisella on vihan purkausten keskellä suuri vastuu ottaa tunteet aikuismaisesti vastaan. Alkuvaiheessa on tärkeintä keskittyä omaan hyvinvointiin ja pitää omasta fysiologiasta huolta. Vaikka erosta aiheutuva kipu voi olla voimakas ja ruokahalu voi kadota kokonaan, toipumista edistää terveellinen ruoka ja riittävä uni. Tärkeintä on selvitä päivästä seuraavaan, muuta ei tarvitsekaan yrittää jaksaa. 1-2 viikon sairaslomakin voi olla tuskallisimmassa vaiheessa tarpeen, sillä työasioihin voi olla vaikea keskittyä. Paria viikkoa pidempi sairasloma kuitenkin toimii itseään vastaan, sillä sosiaaliset kontaktit ja arkeen kiinnittyminen edistää toipumista.

Syvän sydänsurun keskellä elämästä kannattaa karsia turhat rönsyt ja pelkistää elämä ja arki mahdollisimman yksinkertaiseksi. Kun elämä muuttuu radikaalisti, luo turvallisuutta tarrata kiinni elämän hyviin perusasioihin, perheeseen, ystäviin, harrastuksiin ja terveellisiin elämäntapoihin. Ne kaikki laskevat stressitasoja ja auttavat nostamaan rakkaushormoneja takaisin tasapainoon.

Vaikka haluaisit kietoutua sykkyrälle vällyihin päivästä toiseen, kannattaa lähteä ulos joko ystävien seuraan tai yksin metsään kävelemään. Ulos kodin seinien sisältä lähteminen antaa perspektiiviä ja laskee stressihormonipitoisuuksia. Alkoholi voi houkutella helppona ratkaisuna ikävään oloon, mutta se tyhjentää kehomme välittäjäainevarastoja entisestään. Alkoholin nauttiminen kannattaa jättää mahdollisimman vähiin, sillä hetkellistä hyvää oloa seuraa seuraavien päivien hormonidroppi joka vain pahentaa melankolista oloa.

Vältä syyllistämistä

Jos eron syynä on kolmas osapuoli saatamme helposti jumiutua syytön ja syyllinen –asetelmaan. Tästä asetelmasta on molempien kannalta syytä pyristellä mahdollisimman nopeasti eteenpäin, sillä se estää erosta toipumisen ja henkisen kasvun mahdollisuuden. Toipuminen alkaa, kun alamme askel kerrallaan nähdä asetelman taakse ja hahmottaa syitä siihen, miksi suhteessa on ollut kahden rakastavaisten lisäksi tilaa myös kolmannelle.

Kaikki kiputilat ovat kaikessa tuskallisuudessaan myös mahdollisuus henkiseen kasvuun. Se kuitenkin edellyttää sitä, että on valmis pysähtymään, kuuntelemaan itseään ja ottamaan vastuuta. Myös ulkopuolista apua on hyvä hyödyntää. Pariterapeutti voi auttaa ymmärtämään omia ja toisen toimintamalleja ja miten välttää samojen virheiden toistumista seuraavissa suhteissa. On tärkeää myös tarkastella omaa elämäänsä yksilötasolla ja pohtia mikä elämässä on juuri minulle tärkeää ja mitkä ovat omat arvoni. Olemme saattaneet pitkässä parisuhteessa kadottaa osan itsestämme ja tämä on oivallinen aika muistuttaa itselle kuka minä olen. Usein tämä itsetutkiskelu auttaa oivaltamaan itsestä ja elämästä isoja ja hienoja asioita. Ero auttaa luomaan uuden nahan ja monet kuvaavatkin syntyneensä uudelleen eron jälkeen. Eron tuoma tuska ja kipu voikin siis olla portti uuteen oman näköiseen elämään. Tutkimustenkin valossa vanha sanonta ”se, mikä ei tapa, vahvistaa”, pitää paikkaansa, mutta se edellyttää itsensä rehellistä kohtaamista.

Pitkän parisuhteen kaatumisesta yli pääsemiseen menee tavallisesti noin vuosi. Jounin mukaan joskus voi mennä enemmänkin, mutta harvoin vähemmän. Lopulta aika kuitenkin parantaa haavat ja jonain päivänä voimme mahdollisesti tyynenä ja kiitollisina katsella arpea, joka muistuttaa meitä yhdestä tärkeästä kasvunhetkestä joka johdatti meidät uudelle polulle. Vain muutos on pysyvää ja elämä kantaa. Luota siihen.

Parisuhde- ja seksuaaliterapautti Jouni Pölösen listaamat viisi vinkkiä erosta toipumiseen:

  1. Eron hyväksyminen on ensiarvoisen tärkeää. Välitilassa eläminen kuormittaa ja se estää toipumisen.
  2. Hyväksy myös, että eroon kuuluu kaikkien tunnetilojen läpikäynti.
  3. Yritä päästä syyllinen-syytön –asetelmasta tai olen kelvoton-minäkuvasta eroon mahdollisimman nopeasti.
  4. Pyri ymmärtämään syyt eron takana ja oppimaan niistä. Tässä voit tarvita myös ulkopuolista apua.
  5. Luota siihen, että elämä kantaa.

Kuuntele Emilian ja Jouni Pölösen keskustelu sydänsuruista.