
Onnistunut aloitus Pirkanmaan hyvinvointialueella: Ennätysmäärä rekisteröintejä ja onnistuneita keskusteluita Digiklinikalla
21.5.2024

Pirkanmaan hyvinvointialue otti käyttöön BeeHealthyn toimittaman Digiklinikka-alustan yli 500,000 asukkaalleen. Alusta toimitettiin ja otettiin käyttöön hyvinvointialueella neljässä kuukaudessa. Avauspäivän tulokset ovat loistavia: Digiklinikkaan rekisteröityi yli 2 000 kävijää, alustalla toteutettiin 575 onnistunutta keskustelua ja hyvinvointialueen OmaPirha Digiklinikka -sovellus nousi maan ladatuimmaksi sovellukseksi AppStoressa.
Toukokuun alusta Pirkanmaan hyvinvointialue, BeeHealthy ja Mehiläinen käynnistivät yhteisen Digiklinikan tavoiteaikataulussaan, neljän kuukauden käyttöönoton jälkeen. Suomen suurimman hyvinvointialueen Digiklinikkaan rekisteröityi ensimmäisen päivän aikana reilu 2 000 asukasta ja onnistuneita asukkaan ja terveydenhuollon ammattilaisen välisiä keskusteluja toteutettiin 575. Myös ensimmäisenä päivänä hyvinvointialueen sovellus OmaPirha Digiklinikka nousi maan ladatuimmaksi sovellukseksi AppStoressa. Viikon kuluessa rekisteröityneitä käyttäjiä oli jo yli 15 000.
- Olemme innoissamme Pirkanmaan hyvinvointialueen Digiklinikan onnistuneesta käynnistyksestä, jota pääsimme seuraamaan paikan päällä Tampereella. BeeHealthylle tämä käyttöönotto saavutti kaikkien aikojen ensimmäisen päivän ennätysvolyymit ja korostaa digitaalisten palveluiden potentiaalia ja kysyntää, kertoo Oskari Eskola, BeeHealthyn toimitusjohtaja.
Mobiilisovelluksella tai verkkoselaimen kautta käytettävä Digiklinikka tuo hyvinvointialueen asukkaille nopean ja helppokäyttöisen asiointikanavan terveydenhuoltoon laajemmilla aukioloajoilla aiempien yhteydenottokanavien rinnalle. Digitaalinen asiointialusta mahdollistaa Pirkanmaan hyvinvointialueelle laajentaa alustan palveluita entisestään.
- Digiklinikan avautuminen pirkanmaalaisille on merkittävä virstanpylväs perustason palvelun ja yhteyden saamiseksi. Yhteistyö BeeHealthyn ja Mehiläisen Etälääketieteen keskuksen kanssa on sujunut hienosti, kertoo Marina Erhola, Pirkanmaan hyvinvointialueen johtaja.
Pirkanmaan hyvinvointialueen Digiklinikan palvelut tuotetaan yhdessä Mehiläisen Etälääketieteen keskuksen ja Pirkanmaan hyvinvointialueen ammattilaisten voimin tiiviissä yhteistyössä
- Digiklinikka palvelee monipuolisesti perusterveydenhuollon tarpeissa kattaen sekä kiireellisiä että kiireettömiä oirekuvia. Hoitoon pääsy on nopeaa, ja asiointialusta mahdollistaa joustavan asioinnin. Tavoitteena on hoitaa yli 300 000 terveyspalvelukontaktia vuosittain Digiklinikan kautta vuoteen 2026 mennessä, sanoo Taavi Kaartinen, Mehiläisen Etälääketieteen keskuksen johtava lääkäri.
Yleisimpiä Digiklinikan yhteydenottosyitä ovat esimerkiksi hengitystieinfektiot, silmätulehdus ja naisten virtsatietulehdus. Lisäksi digitaalisessa kanavassa voidaan tehdä myös monien muiden pitkäkestoisempien oireistojen arviointia ja aloittaa niihin liittyviä tutkimuksia.
Tavoitteena on ratkaista 70–80 prosenttia asiakkaiden yhteydenotoista digiklinikalla siten, ettei asiakas tarvitse jatko-ohjausta sote-aseman lähipalveluihin. Digiklinikalla palvelevat toiminnan käynnistyessä lääkärit ja hoitajat, mutta hyvinvointialueella on mahdollisuus laajentaa palvelua myös muihin ammattiryhmiin.