
Kun tekoäly tuo inhimillisyyden takaisin potilastyöhön
23.10.2025

Vuonna 2016 sain ensikosketuksen sosiaali- ja terveydenhuollon kirjaamisen ihmeelliseen maailmaan. Silloinen tyttöystäväni teki lääketieteen opintojensa syventävää tutkielmaa Jorvin päivystyksen sairaanhoitajavastaanotosta. Kerätäkseen aineiston hän vietti kaiken vapaa-aikansa 2–3 kuukauden ajan sairaalassa käyden läpi noin 700 potilaskertomusta. Jokaisesta kertomuksesta hän poimi manuaalisesti 30–40 tietoriviä Exceliin analyysia varten.
Tämä havainnollisti minulle absurdin todellisuuden: ensin sote-ammattilainen käyttää minuutteja tai jopa kymmeniä minuutteja potilaskertomuksen kirjaamiseen. Myöhemmin toinen ammattilainen joutuu käyttämään vähintään saman ajan sen analysoimiseen. Jokainen tunti, joka kuluu näin, on pois siitä, miksi alalle on alun perin tultu: ihmisten auttamisesta. Ja jos kirjaaminen johtaa työpäivien venymiseen, heijastuu se myös työntekijän ja hänen läheistensä vapaa-aikaan.
Tämä kokemus ei ole poikkeus. Sosiaali- ja terveysministeriön tuoreen selvityksen mukaan lääkärit käyttävät keskimäärin 3 tuntia 16 minuuttia päivässä dokumentointiin, josta 86 % kuluu asiakas- ja potilastietojärjestelmissä. Se on aikaa, jolloin katse on tietokoneen ruudussa, ei potilaassa.
Nopea kelaus eteenpäin elokuuhun 2025
Entinen tyttöystäväni, nykyinen vaimoni, palasi Mehiläiseen työterveyslääkäriksi. Ensimmäisen perehdytyspäivän jälkeen hän kertoi kuulleensa "jostain Taika-nimisestä tekoälyapurista, joka tekisi kirjausluonnoksen puolestani", ja kysyi skeptisesti, voisiko sellainen todella toimia.
Pari päivää myöhemmin, kun saimme lapset hoitoon, päätimme testata sitä. Leikimme lääkäriä ja potilasta Taikan kuunnellessa taustalla. Kun tekoälyn tuottama rakenteinen potilaskertomusluonnos ilmestyi ruudulle välittömästi "vastaanoton" jälkeen, vaimoni totesi: "Kerrankin olet myymässä jotain, mikä aidosti vähentää ammattilaisen työkuormaa."
Seuraavana työpäivänä hän käytti Taikaa jo sujuvasti potilastyössä. Esimerkiksi mielenterveyspotilaan tunnin mittaisen ensikäynnin jälkeen hän kertoi säästäneensä valtavasti aikaa. Normaalisti monivaiheisen ja raskaan kertomuksen kirjoittamiseen olisi potilaan lähdettyä mennyt jopa puoli tuntia. Nyt, Taikan luotua valmiin luonnoksen, sen viimeistelyyn ja hyväksymiseen kului enää viisi minuuttia.
Enemmän kuin vain ajansäästöä – mullistus potilaskokemukseen
Vaikka Taika ei kaikissa kohtaamisissa tuokaan aivan näin dramaattisia aikasäästöjä, se mullistaa sekä ammattilaisen työn että potilaan kokemuksen.
Taika-kirjausassistentti on taustalla toimiva tekoäly, joka kuuntelee, litteroi ja tuottaa keskustelusta erikoisalakohtaisen potilaskertomusluonnoksen. Tämä vapauttaa ammattilaisen keskittymään täysin potilaaseen – hänen ei tarvitse enää jakaa huomiotaan tietokoneen ja ihmisen välillä.
Lisäksi se muuttaa vuorovaikutuksen luonnetta. Kun ammattilainen tietää, että kaikki ääneen sanottu päätyy luonnokseen, hän artikuloi havaintonsa ja hoitosuunnitelman selkeämmin. Tämä avoimuus huipentuu siihen, että kertomusluonnos voidaan tarkastella yhdessä potilaan kanssa vastaanoton lopuksi. Näin varmistetaan, että kaikki olennainen on kirjattu oikein, mitään ei ole unohtunut sanoa ja että hoitosuunnitelma on molemmille selkeä.

Integroitu, tietoturvallinen ja ammattilaista varten tehty
Toisin kuin erilliset sanelutyökalut, Taika on täysin integroitu BeeHealthy-alustaan, mutta se voidaan liittää myös suoraan muihin potilastietojärjestelmiin. Tietosuoja on kaiken ytimessä: keskusteluja tai kirjauksia ei tallenneta pysyvästi, ja ammattilainen on aina se, joka lopulta päättää, mitä tietoja potilasasiakirjoihin hyväksytään ja tallennetaan.
Kehitimme Taika-kirjausassistentin, koska sote-ammattilaiset kertoivat meille yhä uudelleen, että dokumentointi on heidän työnsä suurin kipupiste. Se on manuaalista, aikaa vievää ja pois siitä kaikkein tärkeimmästä.
Taika-kirjausassistentti on vastaus tähän. Se on tekoälyratkaisu, joka ei ainoastaan säästä aikaa ja tehosta toimintaa, vaan myös palauttaa kohtaamisen keskiöön – sinne, minne se kuuluukin. Olemme kehittäneet ratkaisua konsernissa vuosien ajan ja nyt tuomme sen myös muiden organisaatioiden ammattilaisten saataville.
Ota yhteyttä, niin keskustellaan, miten voimme vapauttaa teidänkin ammattilaistenne aikaa olennaiseen.
Blogin kirjoittajana BeeHealthyn kaupallinen johtaja Sampo Oksanen, sampo.oksanen@beehealthy.com.

