
BeeHealthyn SuomiSote-alusta valittiin Keski-Suomen ja Pohjois-Savon hyvinvointialueille

Keski-Suomen ja Pohjois-Savon hyvinvointialueet ovat valinneet BeeHealthyn SuomiSote-etäasiointialustan asukkaiden ja ammattilaisten käyttöön. Digitaalinen harppaus avaa uusia mahdollisuuksia sosiaali- ja terveyspalveluiden saavutettavuuden ja vaikuttavuuden parantamiseksi. Ensimmäiset digipalvelut tulevat käyttöön loppuvuonna 2024.
- Hankinnassa korostimme asiointialustan käyttöönoton sujuvuutta ja toiminnallisuuksien käytettävyyttä. SuomiSote-alusta täyttää nämä kriteerit parhaiten. Uudistuksella pyrimme parantamaan asiakkaiden palveluun pääsyä ja digitaalisten palveluiden käyttökokemusta sekä tehostamaan sote-ammattilaisten työtä, toteaa Pohjois-Savon hyvinvointialueen palveluyksikköjohtaja Ritva Vitri.
SuomiSote tarjoaa kattavan palvelualustan hyvinvointialueiden asukkaille ja ammattilaisille. Etäasiointialusta avaa uusia mahdollisuuksia sosiaali- ja terveyspalveluiden käyttöön, kuten chat- ja videovastaanotot, ajanvarauspalvelut sekä yhteydenpito omaan hoitotiimiin. Alustalla voi myös tarkastella omia laboratoriotuloksia ja asioida perheenjäsenten puolesta.
- SuomiSote-asiointialusta yhtenäistää hyvinvointialueen käytössä olevat hyvin erilaiset digitaaliset palvelut yhdelle asiointialustalle ja vastaa sekä Keski-Suomen että Pohjois-Savon hyvinvointialueiden digipalveluiden kehittämistarpeisiin, kertoo Keski-Suomen hyvinvointialueen digijohtaja Jari Porrasmaa.
Alusta auttaa ammattilaisia ajankäytön hallinnassa ja tukee pitkäaikaissairaita potilaita myös vastaanottojen ulkopuolella, mikä parantaa hoidon vaikuttavuutta ja jatkuvuutta. Tavoitteena on ottaa ensimmäiset palvelut käyttöön uudella alustalla vuoden 2024 loppupuolella ja vaiheittain kevään 2025 aikana.
Yhteistyön tavoitteena parantaa hoitoonpääsyä ja digitaalisten palveluiden käyttökokemusta
SuomiSoten avulla palvelut tuotetaan laadukkaasti, vaikuttavasti, kustannustehokkaasti ja joustavasti hyvinvointialueen ammattitaitoisen henkilöstön sekä digialustan avulla. Tavoitteena on nopea hoitoonpääsy ja digitaalisten palvelujen käyttökokemuksen parantaminen, mikä näkyy korkeana asiakastyytyväisyytenä ja hoidon jatkuvuutena.
- Hyvinvointialueiden tarpeet edellyttävät digitaalisen alustan monipuolisuutta, toimivuutta ja nopeaa käyttöönottoa. Olemme erittäin ylpeitä siitä, että he valitsivat juuri SuomiSote-alustan tukemaan näitä tavoitteita, BeeHealthyn käyttöönottoprojekteista vastaava Salla Maijala iloitsee.
Molempien osapuolten strategiana on kehittää ja laajentaa digitaalisia asiointipalvelujaan, jotta ne voivat muodostua merkittäväksi osaksi hyvinvointialueiden palveluverkostoa. Digipalveluiden avulla pyritään parantamaan sote-palveluiden saatavuutta ja saavutettavuutta sekä lisäämään kustannustehokkuutta.
- Olemme rakentaneet digitaalisia palveluja Mehiläisessä jo yli vuosikymmenen ajan ja viimeisten vuosien aikana olemme tarjonneet niitä myös Mehiläisen ulkopuolelle BeeHealthyn toimesta. Olemme ylpeitä päästessämme tiivistämään kumppanuuttamme Pohjois-Savon ja Keski-Suomen hyvinvointialueiden kanssa ja innoissamme mahdollisuudesta kehittää alustaa eteenpäin yhteistyössä, BeeHealthyn kaupallinen johtaja Sampo Oksanen päättää.
Mehiläinen on vienyt etäasiointialustan kehitystä eteenpäin yli 10 vuoden ajan. Vuodesta 2020 alkaen alustaa on tarjottu myös konsernin ulkopuolelle BeeHealthy-tytäryhtiön kautta. BeeHealthyn alustapohjaiset palvelut ovat laajentuneet jo 10 maahan mukaan lukien Suomi, jossa niitä hyödyntävät muun muassa Päijät-Hämeen ja Pirkanmaan hyvinvointialueet.
Lisätietoja:
BeeHealthy, kaupallinen johtaja, Sampo Oksanen, sampo.oksanen@beehealthy.com, p. 050 590 2750