

Autokeskus Oy – kattavat työterveyspalvelut ja ennaltaehkäisevät toimet ovat investointi henkilöstöön ja liiketoimintaan
Autokeskus Oy on Aro-Yhtymän omistama, täysin kotimainen täyden palvelun autokauppaketju, joka on valinnut Mehiläisen strategiseksi kumppanikseen tukemaan henkilöstönsä työkykyä ja hyvinvointia. Yhteistyön ytimessä on ymmärrys siitä, että panostamalla ennaltaehkäisyyn sekä hoidon oikea-aikaisuuteen ja tarpeenmukaisuuteen, voidaan saavuttaa merkittäviä säästöjä ja vahvistaa samalla työnantajamielikuvaa.
Autokeskus Oy yrityksenä
Autokeskus Oy on Etelä-Suomen alueella kahdeksalla paikkakunnalla toimiva täyden palvelun autokauppaketju. Palveluihimme kuuluvat uusien ja käytettyjen autojen myynti, merkkihuollot, vauriokorjaukset kaikkiin automerkkeihin sekä rengas-, tuulilasi- ja varaosapalvelut.
Työllistämme noin 470 ammattilaista, joista suurin ryhmä ovat automekaanikot. Muita keskeisiä henkilöstöryhmiä ovat automyyjät, tekniset toimihenkilöt sekä asiakaspalvelun ja hallinnon ammattilaiset. Toimintamme perustuu vahvasti kotimaisuuteen, mistä kertoo Suomalaisen Työn Liiton myöntämä Avainlippu-tunnus. Lisäksi meille on myönnetty Asiakastiedon korkein Platina-luottoluokitus vuosina 2016–2025, mikä on osoitus erinomaisesta taloudellisesta vakaudestamme.
Työntekijöiden työkyky ja työhyvinvointi ovat teille merkittävässä roolissa. Mitä tämä tarkoittaa yrityksessänne ja miten se näkyy arjessa?
Toimintamme perusarvo on toistemme arvostaminen – jokainen työntekijä on meille yrityksemme tärkein ihminen. Tämä arvo konkretisoituu arjessa monin tavoin. Työkyvyn ja hyvinvoinnin perustana ovat hyvät työskentelyolosuhteet, laadukkaat työvälineet, osaava johtaminen sekä mahdollisuudet ammatilliseen kehittymiseen.
Teemme tiivistä yhteistyötä työterveyshuollon ja eläkevakuutusyhtiön kanssa ja koulutamme esihenkilöitämme työkykyjohtamisessa. Hyödynnämme aktiivisesti erilaisia työkyvyn tukemisen keinoja, kuten varhaisen tuen mallia, osasairauspäivärahaa sekä korvaavaa ja kevennettyä työtä. Lisäksi tuemme henkilöstömme hyvinvointia monipuolisilla henkilöstöeduilla, kuten lounas-, liikunta-, kulttuuri-, hieronta- ja polkupyöräedulla.
Miten Mehiläisen tuki työterveyden kumppanina on näkynyt liiketoimintajohdolle ja HR:lle tai vastaavasti esihenkilöille ja yksilöille?
Mehiläisen kattava ja monipuolinen verkosto takaa, että saamme tarvitsemamme palvelut joustavasti sekä työntekijän että työnantajan näkökulmasta. Yhteistyö HR:n ja Mehiläisen välillä on tiivistä ja matalan kynnyksen yhteydenpito asiakkuuspäällikön ja koordinoivan tiimin kanssa on säännöllistä. Kuukausittaiset työkykypalaverit ja Työkykykompassin tuottama data auttavat kaikkia osapuolia pysymään ajan tasalla. Palautteet ja kehitysehdotukset on otettu Mehiläisellä hyvin vastaan ja myös yksilöllisten ratkaisujen toteutus on onnistunut pääosin toiveidemme mukaisesti.
Esihenkilöt hyödyntävät aktiivisesti Esihenkilökompassia, jonka kautta he voivat kommunikoida suoraan oman toimipaikkansa nimetyn tiimin kanssa. Työterveysneuvottelupyynnöt ja muistutukset esimerkiksi varhaisen tuen keskusteluista hoituvat kätevästi järjestelmän kautta. Kompassi myös muistuttaa esihenkilöitä pitämään yhteyttä pidemmillä sairauslomilla oleviin tiimiläisiinsä.
Liiketoimintajohdolle Mehiläinen on strateginen kumppani, joka parantaa henkilöstön sitoutumista, vahvistaa työnantajabrändiä ja pienentää liiketoimintariskejä. Kumppanuus näkyy myös laadukkaana datana, joka tukee päätöksentekoa ja auttaa kohdentamaan toimenpiteitä oikein.
Autokeskus Oy mahdollistaa työntekijöilleen kattavat työterveyden palvelut. Miten te näette työterveyspalveluiden merkityksen työkyvyn ja työhyvinvoinnin näkökulmasta?
Kattavien työterveyspalveluiden mahdollistaminen nähdään meillä ennen kaikkea investointina työntekijän työkyvyn tueksi. Emme usko, että työterveyshuollon palveluista tinkiminen toisi automaattisesti säästöjä, vaan kustannukset todennäköisesti siirtyisivät esimerkiksi alentuneesta työkyvystä tai sairauspoissaoloista johtuviin kustannuksiin. On huomattavasti kalliimpaa, jos työntekijä joutuu odottamaan kuukausia julkisen puolen tutkimuksiin pääsyä, kun tarvittava hoito olisi saatavilla työterveydestä heti.
Uskomme, että mahdollistamalla kattavat työterveyden palvelut ja tutkimukset, voimme oikea-aikaisesti ja tarveperusteisesti mahdollistaa työntekijälle hänen tarvitsemansa työkyvyn tuen ja nopeamman työhön paluun.
Keskittämällä palvelut työterveydessä työkykyyn liittyviin asioihin varmistamme, että panostukset kohdistuvat oikein. Erityisesti ennaltaehkäisevällä työllä ja nykyaikaisilla hoitosuosituksilla ja menetelmillä, voidaan tehokkaasti huolehtia työntekijän työkyvystä läpi työuran ja ehkäistä esimerkiksi pitkiä sairauspoissaoloja. Työpaikalla annettu neuvonta tekee ohjeista konkreettisia ja helposti omaksuttavia. Haluamme myös välittää tunteen siitä, että yksilön hyvinvointi on yrityksellemme prioriteetti ja jokainen työntekijä on tärkeä.

Referenssiin haastateltiin Autokeskus Oy:n Meri Järviötä, HR asiantuntija ja Jarmo Luomaa, Johtaja - talous, HR ja vastuullisuus.
Referenssi on julkaistu 09/2025.