HomeHome
Ajanvaraus
FI

Ajanvaraus

Haku

Valikko

Tervetuloa vastaanotolle

Olemme koonneet sinulle tietoa siitä, miten voit varautua etukäteen, kun olet tulossa lääkärin vastaanotolle tai sairaalaan.

Toimintaohjeet koronaviruspandemian aikana vastaanotolle tuleville asiakkaillemme

  • Kun saavut vastaanotolle, saavu ajoissa, mutta älä tule “liian ajoissa” viettämään aikaa odotustiloihin.
  • Ilmoittaudu vastaanotolle ensisijaisesti OmaMehiläinen-sovelluksen kautta, jos sinulla on se käytössäsi. Voit käyttää myös itseilmoittautumisautomaattia.
  • Pidä mahdollisuuksien mukaan riittävä turvaväli muihin asiakkaisiin odotustiloissa.
  • Huomioithan, ettemme kättele. Huolehdimme kaikki omalta osaltamme myös hyvästä käsihygieniasta pesemällä käsiä säännöllisesti ja huolellisesti.
  • Muistamme kaikki oikean yskimistekniikan, eli yskimme ja aivastamme hihaan tai kertakäyttöiseen nenäliinaan – emme suoraan käteen.

Toimenpiteet toimipisteissämme – mitä olemme tehneet tartuntoja välttääksemme?

  • Koko henkilökuntamme on jatkuvasti tietoinen viimeisimmistä ohjeista koronaviruspandemiaan liittyen.
  • Olemme perustaneet toimipisteisiimme hengitystieinfektioklinikoita ympäri Suomea. Kun hengitystieinfektio-oireisten potilaiden hoito on keskitetty tällä tavoin erillisiin tiloihin, myös muissa asioissa hoitoa tarvitsevat asiakkaat voivat asioida meillä mahdollisimman turvallisesti.
  • Olemme lisänneet toimipisteisiin käsidesipisteitä. Lisäksi olemme varanneet asiakkaillemme puhtaita kertakäyttöisiä nenäliinoja käyttöön.
  • Vastaanotto- ja hoitotilanteissa hoitohenkilökuntamme käyttää tarvittaessa kirurgisia suu-nenäsuojaimia.
  • Hengitystieinfektioklinikoilla henkilökuntamme suojautuu koronavirustartuntojen varalta suojavarustein sekä potilas- että työturvallisuuden lisäämiseksi. Myös potilaille annetaan hengitystieinfektioklinikoilla käyttöön kirurginen suu-nenäsuojus.
  • Turvaväleistä huolehdimme muun muassa siten, että odotusaulojen tuoleja on harvennettu ja peräkkäisten vastaanottoaikojen väliä on pidennetty.
  • Vastaanottotiloissa tehdään välisiivouksia potilaiden välillä.
  • Olemme poistaneet hygieniasyistä kaiken turhan irtaimiston odotusauloista, kuten lasten lelut ja aikakauslehdet.
  • Olemme töissä vain täysin terveenä.
  • Emme käsittele käteistä. Luovuimme käteisestä maksutapana Mehiläisessä 13.3.2020 alkaen.

Huomioithan, että lähes kaikki vastaanottoaikamme ovat muutettavissa puhelimitse hoidettaviksi etävastaanottokäynneiksi, ja etävastaanotolla voidaan hoitaa monenlaisia terveysasioita. Yli 70-vuotiaiden ja koronaviruksen kannalta perussairautensa vuoksi riskiryhmiin kuuluvien on pandemian aikana vältettävä turhia lähikontakteja, minkä vuoksi heidän kiireettömän hoidon asiointinsa tapahtuu etävastaanotolla.

Hoidamme tällä hetkellä hengitystieinfektiopotilaita vain Digiklinikalla tai erillisillä hengitystieinfektioklinikoilla. Olemme myös lisänneet verkkoajanvaraukseemme oirekyselyn, joka myös auttaa meitä ohjaamaan hengitystieinfektiopotilaat eri tiloihin ja palvelukanaviin kuin muut asiakkaamme.

Lue lisää:

Huolehdimme terveydestäsi ja olemme tukenasi - myös näinä poikkeuksellisina aikoina

Näin varaat ajan

  • Voit varata ajan lääkäriin ja laboratorioon nettiajanvarauksessa tai soittamalla asiakaspalveluumme. Asiakaspalvelunumeromme on auki joka päivä vuorokauden ympäri.
  • Jos käytät nettiajanvarausta, näet lähialueesi vapaat ajat ja voit valita sinulle sopivan ajan. Lääkärin tai muun asiantuntijan nimeä klikkaamalla pääset tutustumaan lääkäreihimme ja muihin asiantuntijoihimme tarkemmin.
  • Kun olet valinnut ajan, voit pyytää vahvistuksen sähköpostilla tai tekstiviestillä.
  • Kaikki vastaanottoajat ovat tällä hetkellä varattavissa myös puhelinajoiksi.

Sairaalan leikkauspotilaiden ajanvaraus tapahtuu lääkärikäynnin yhteydessä tai sairaalastamme soitetaan sinulle leikkausajan sopimiseksi.

Näin perut ajan

  • Jos et pääse varaamanasi ajankohtana paikalle, peruthan ajan viimeistään edellisenä päivänä.
  • Jos olet varannut ajan nettiajanvarauksen kautta, voit perua ajan varausvahvistuksesi peruutuslinkistä tai OmaMehiläisessä.
  • Voit myös perua ajan soittamalla asiakaspalvelunumeroomme.

Varaamme oikeuden laskuttaa myöhässä peruutetut tai peruuttamattomat palvelut. Samalla veloitamme lisäksi palvelukulun 15 euroa, joka kattaa ajanvarauksen selvittelystä ja laskutuksesta aiheutuvia kuluja.

Soittopyyntö lääkärille

Mehiläiseen voi jättää lääkärille tai hoitohenkilökunnalle soittopyynnön tai voit sopia lääkärin tai asiantuntijan kanssa, että hän soittaa sinulle esimerkiksi kertoakseen tutkimustuloksistasi.

Kun tavoittelemme sinua Mehiläisestä, soittajan numerona näkyy toimipisteen numero. Jos emme tavoita sinua, yritämme soittaa uudelleen. Yritämme tavoittaa sinut kahdesti. Jos emme tavoita sinua toisellakaan soittokerralla, voit varata uuden soittoajan verkkoajanvarauksesta tai soittamalla asiakaspalveluumme.

Ilmoittautuminen vastaanotolle normaalitilanteessa

  • Tulethan vastaanotolle noin 10 minuuttia ennen varattua aikaa.
  • Voit ilmoittautua kätevästi Mehiläisen mobiilisovelluksella, palvelupisteessä tai ilmoittautumisautomaatilla näyttämällä Kela-korttiasi.
  • Kun tulet ensimmäistä kertaa Mehiläiseen, ilmoittaudu palvelupisteessämme. Saat palvelupisteestä muun muassa potilasrekisterin yhteiskäyttöä koskevan lomakkeen, jonka voit täyttää odottaessasi.

Maksaminen

Useimmiten lääkärikäynnin lopullinen hinta tarkentuu, kun kaikki tarvittavat tutkimukset ja hoidot on tehty. Hinnastosta näet lääkäripalkkioiden keskimääräiset hinnat. Kun tulet lääkäriin, Kela-korvaus vähennetään loppusummasta ennen maksua, kun sinulla on Kela-kortti mukanasi.

Kun maksat käynnin itse, voit maksaa lääkärikäynnin:

  • sirullisella maksukortilla joko pankkitililtä tai luotolle eli debit- tai credit-maksuna. Vanhanmallista magneettijuovallista pankkikorttia ei voida enää käyttää.
  • erämaksulla, jos kyseessä on isompi kulu. Lisätietoa Svea-erämaksusta voit lukea tästä tai kysyä kassalta.

Emme käsittele käteistä. Luovuimme käteisestä maksutapana Mehiläisessä 13.3.2020 alkaen.

Aukioloajat ja yhteystiedot

Sinua palvelevat lääkärikeskukset ja niiden aukioloajat löydät toimipistesivuilta ja nettiajanvarauksesta. Palvelusta löydät myös lääkärikeskusten osoitetiedot, saapumisohjeet ja kartan.

Näet terveystietosi OmaMehiläisestä

Käynnin jälkeen näet OmaMehiläisen kautta edelliset lääkärikäynnit, tutkimustietosi ja esimerkiksi tiedot lääkemääräyksistäsi. Lisäksi OmaMehiläisessä helppo ylläpitää esimerkiksi omia ja lasten rokotustietoja.

Lääkäriasiointi helposti kännykällä

OmaMehiläinen-sovelluksella voit hoitaa lääkäriasiasi helposti ja nopeasti. Sovelluksessa voit

  • varata ajan itselle tai perheenjäsenelle
  • katsoa omia terveystietoja, kuten laboratoriotulokset
  • ilmoittautua vastaanotolle

Lataa mobiilisovellus iPhoneen
Lataa mobiilisovellus Android-puhelimeen