Viivi Lehikoinen: viikkosuunnitelma auttaa hallitsemaan stressiä ja kiireen tuntua

Blogi 18.5.2018

Jos pyytäisin jotain minut hyvin tuntevaa ihmistä kuvailemaan minua, moni varmasti sanoisi, että stressaan helposti. Välillä maailma tuntuu kaatuvan päälle pienestäkin vastoinkäymisestä tai tiukasta aikataulutuksesta. Siitäkin huolimatta, että lukio on jo ohi ja pystyn suunnittelemaan omia aikataulujani paljon löysemmiksi, huomaan silti stressaantuvani toisinaan liian paljon ja tällöin myös palautuminen kärsii. Juuri tämän takia minulle arjen hyvinvointi on tärkeää, halu kehittyä urheilussa tietysti sitä korostaa.

Monelle muullekin arjen hyvinvoinnin kanssa kamppailu on varmasti tuttu asia, etenkin näin joulupyhien lähestyessä. Monet painavat töitä viimeiseen asti, ja asennoituvat niin, että lomalla sitten levätään. Omasta kokemuksestani sanoisin, että itsessään joulunpyhien kaltaiset lyhyet ja odotetut lomat eivät auta niin paljon kuin se, että arjen palautuminen on riittävällä tasolla. Usein näillä lyhyillä lomilla myös tulee sairasteltua. Tavoitteena siis pitäisi olla ainaisten lomien odottamisen sijaan myös kiva ja toimiva arki. Tällöin kykenee nauttimaan pienemmistä asioista, eikä lomille kerry liian suuria odotuksia. Oma hyvinvointi vaatii kuitenkin jatkuvaa panostusta, ja palautumisesta sekä riittävästä rentoutumisesta tulee huolehtia.

Vaikka sinä et olisikaan urheilija, palautuminen on ihan kaikille äärimmäisen tärkeää. Työuupumus alkaa olla jo arkipäivää, vaikka paljon on pyritty tuomaan esille levon merkitystä. Tutkimusten mukaan puolet työikäisistä ei palaudu arjessaan riittävästi, ja arki tuntuu äärisuoritukselta ja selviytymiseltä.

Minulle, kuten myös kaikille muille, alipalautumista aiheuttaa vähäinen uni, vähäinen tai vääränlainen ravinto, kiire, kova treenaaminen sekä muun elämän kuormittavat tekijät. Kaikki tietävät tämän varmasti teoriassa, mutta miksi on niin vaikea saada huolehdittua siitä? Monille syynä tai tekosyynä on se, ettei ehdi, ei ole aikaa. Perusasiat ovat kuitenkin ne tärkeimmät, ja pitämällä niistä kiinni, myös oma työteho voi olla paljon parempaa.

Miten minä pyrin ratkaisemaan nämä haasteet? Koska viime kaudella koin välillä uupumusta, halusin tälle kaudelle listata itselleni tiettyjä ’’vaaran paikkoja’’, jotka vaikuttavat minun kohdallani ongelmien syntymiseen. Koen, että näin minun on helpompi tunnistaa ongelmat jo alkuvaiheessa, ja pistää peli poikki heti, kun uupumus ja väsymys kasvavat.

Tässä minulle suunnitelmallisuus on ennen kaikkea se tärkein työkalu. Olen kokeillut aikataulutontakin elämää, mutta kaikkein toimivin stressitasojeni kannalta on ollut viikkosuunnitelman tekeminen. Tämä tarkoittaa sitä, että pyrin aina sunnuntaisin tekemään tulevan viikon aikataulut etukäteen. Joskus suunnitelman tekeminen lipsuu. Etenkin silloin, kun olen esimerkiksi leireillä tai muuten poissa kotoa, olen suosiolla jättänyt viikkosuunnitelman väkertämisen. Suunnitelmani pitää sisällään yleensä lähes kaiken viikon ohjelman, jotka tiedän etukäteen: harjoitukset, muut menot, kuten kumppani- ja yrittäjyysasiat, ruokailuaikataulun ja unirytmityksen. Näin en voi valittaa, etten ehdi, jos olen etukäteen raivannut omat ajankohtansa kullekin tärkeälle palaselle. Välillä tietysti tulee yllätyksiä, mutta silloinkin aikataulu helpottaa, kun palasia voi liikutella eikä kaaos pääse valloilleen. Ennen kaikkea aikataulun täytyy olla itseä helpottava asia, eikä lisää stressiä aiheuttava.

Myös puhelimen käytön määrää kannattaa seurata, ja etenkin sitä, milloin puhelimen laittaa iltaisin kiinni. Olen itse huomannut sekä omissa palautumisen seurannoissa että iltaisin nukahtamisessa, että unen laatu todellakin heikkenee ja palautuminen alkaa myöhemmin, jos kännykkä seuraa kädessä nukahtamiseen asti. Huomaan, että sen suurempi käyttöaika lisää stressiä siitä, että pitäisi olla tavoitettavissa, ja läsnäolo on vaikeaa ja niin edespäin.

Yksi juttu jota voin myös suositella kokeilemaan stressin hallintaan on rentoutusharjoitukset. Niillä saa helposti lyhyen, 10–20 minuutin rauhoittumishetken keskelle hektistä arkea. Ja mikä tärkeintä, rentoutuminen näkyy selkeästi vihreänä, eli positiivisena palautumisen seurantakäyrissä. Rentoutusharjoituksia löytää paljon esimerkiksi YouTubesta.

Omat vinkkini rauhoittumiseen: Suunnittele. Ota omaa aikaa. Harjoittele rentoutumista. Arki voi näin todellakin tuntua helpommalta, ja vaikka ohjelmaa olisi enemmän, tuntuu se vähemmän stressaavalta.

Mukavaa joulun odotusta, ja ennen kaikkea rentouttavaa vuoden loppua!

Blogitekstin on kirjoittanut yleisurheilija Viivi Lehikoinen, jonka matkaa maailman huipulle Mehiläinen on tukemassa.

Seuraa Viivin ja muiden urheilijoiden kuulumisia myös Urheilu Mehiläisen instagram-sivuilla @urheilumehilainen .

Jatka keskustelua blogin aiheesta Mehiläisen Twitterissä , Facebookissa  ja LinkedInnissä !

Lue myös:

Henkisestä valmentautumisesta apua myös ylioppilaskirjoituksiin