
Ikääntyvien kotihoidon alueellinen ostopalvelu mahdollistaa merkittävät säästöt ja tilaajan oman palvelutuotannon kehittämisen
14.3.2024

Mehiläisen uusi ikääntyvien kotihoidon hankintamalli tarjoaa hyvinvointialueelle merkittäviä taloudellisia säästöjä sekä mahdollisuuden kehittää oman tuotannon toimintaa. Kasvavan ikääntyvän väestön palvelutarpeeseen vastaaminen on mahdollista tehdä kustannuksia hilliten sekä laatua parantaen.
Yli 75-vuotiaiden osuus väestöstä kasvaa vauhdilla ja tilastokeskuksen ennusteen mukaan vuonna 2024 15 % väestöstä on yli 75-vuotiaita. Tämä tarkoittaa ikääntyvien kotihoidon palvelutarpeen voimakasta lisääntymistä. Hyvinvointialueiden tulisi samaan aikaan pystyä kehittämään omaa palvelutuotantoa ja hillitä kustannusten kasvua.
Kotipalvelu Mehiläinen on pitkään tehnyt yhteistyötä kuntien, kuntayhtymien ja hyvinvointialueiden kanssa ikääntyvien kotihoidon alueellisten ostopalveluiden osalta. Tilaajan sitoutuessa tietyllä maantieteellisellä alueella tiettyyn asiakkaiden vähimmäismäärään on mahdollista rakentaa hankinnan ympärille sitouttavat vertaiskehittämisen toimintamallit. Hankintatavasta on erinomaisia kokemuksia Keski-Uudenmaan hyvinvointialueella.
KeuSoten Kotona asuvien palvelujen päällikkö Minna Koivumäki kertoi, että yhteistyö on ollut tiivistä, avointa ja luottamuksellista. Keusoten kotihoidolla ja Mehiläisellä on ollut molemminpuolinen tahtotila saada sujuvoitettua yhteistyötä, prosesseja ja toimintamalleja. Ja että tilaaja on tarjonnut ja tukenut palveluntuottajan henkilöstöä muun muassa ohjauksen ja neuvonnan keinoin, jolla varmistetaan asiakkaiden palveluiden myöntämisen ja saatavuuden yhdenmukaisuutta.
Kokemukset yhteistyöstä alueellisten ostopalveluiden tiimoilta ovat innoittaneet Kotipalvelu Mehiläistä kehittämään uuden hankintamallin. Hankintamalli perustuu tilaajan oman tuotannon kustannukseen. Kotipalvelu Mehiläinen sitoutuu tarjoamaan palvelut 10–15 % alle tilaajan oman tuotantokustannuksen. Samaan aikaan hankinnassa on vahva vertaiskehittämisen toimintamalli. Toimintamallin tavoitteena on olla hyvinvointialueen vahva kumppani. Jos kehittämisen kautta tilaajan oman tuotannon kustannusta saadaan laskettua, niin sillä on alentava vaikutus myös palvelutuottajan hintaan.
Jos halutaan hillitä ikääntyvästä väestön mukana tuomaa kustannusten nousua ja kehittää ikääntyvien kotihoidon palvelutuotantoa, on aika muuttaa nykyistä asiakaskohtaista hankintatapaa. Yksityisen palveluntuottajan ja hyvinvointialueen tiiviillä vertaiskehittämisellä voidaan saada merkittäviä tuloksia.
Blogin kirjoittajana Mehiläisen myynti- ja kehitysjohtaja Toni Haapamäki.