
Helsingin onnistumisen salaisuus: ostopalvelut eivät kilpaile omien palveluiden kanssa
16.12.2024

Helsingin kaupunki aloitti vuonna 2021 kokeilun, jossa Ruoholahden ja Kannelmäen terveysasemien palvelut päätettiin hankkia yksityisiltä palveluntarjoajilta.
Ruoholahteen perustettiin täysin uusi terveysasema, joka täydentää kaupungin terveysasemaverkostoa:
Ostopalveluiden hyödyntämisellä ei haettu kustannussäästöjä, vaan halusimme parantaa palveluiden saatavuutta ja saada vertailukohteen kohteen kaupungin omille terveysasemille. Halusimme nähdä, miten yksityinen toimija terveysasemaa operoi ja olisiko meidän mahdollista saada oppeja toiminnasta.
Ruoholahden terveysasema on pärjännyt hyvin
Marraskuussa julkaistiin Medielli Oy:n toteuttama puoliväliarviointi, jonka perusteella Ruoholahden terveysasema on Helsingin terveyspalveluiden kärkeä asiakastyytyväisyydessä ja hoitoon pääsyssä. Terveysasemalle saa nopeasti yhteyden puhelimitse, takaisinsoittoaika on keskimäärin 91 minuuttia, ja kiireettömissä tapauksissa hoitoon pääsee 4–7 päivässä. Monet ongelmista pystytään ratkomaan suoraan terveysasemalla, mikä näkyy muun muassa lähetteiden vähäisessä määrässä sekä hoidon vaikuttavuudessa. Parannettavaa on vielä muun muassa oppien hyödyntämisessä puolin ja toisin, ja siihen ollaan nyt luomassa entistä tarkempaa suunnitelmaa.
Olen iloinen, että erityisesti palveluiden saatavuus on Ruoholahdessa hyvällä mallilla, sillä se oli alun perinkin yksi tärkeimmistä tavoitteista. Monet saattavat ajatella ostopalveluaseman kilpailijana kaupungin omille asemille, mutta se ei kannata, silloin tärkeät opit jäävät saamatta. Asukkaan ja palvelun järjestäjän näkökulmasta tärkeintä on, että palvelua saa ja tuotanto toimii, olipa kyseessä sitten oma tai kumppanin operoima terveysasema.
Kolme vinkkiä onnistuneeseen ostopalveluiden hankintaan
1. Mieti selkeä tavoite ja mittarit
Ostopalveluiden hyödyntämiselle pitää olla selkeät tavoitteet, jotka näkyvät myös sopimuksissa. Pohdi tarkasti etukäteen, mikä on ostopalveluiden hyödyntämisen tärkein tavoite ja miten sitä mitataan: laatu, saatavuus, hinta vai jokin muu? Ruoholahden terveysaseman tapauksessa haluttiin parantaa ennen kaikkea palveluiden saatavuutta helsinkiläisille. Terveysasema tuotiin keskeiselle paikalle ja uudesta terveysasemasta myös tiedotettiin kaupunkilaisia aktiivisesti.
2. Uskalla käydä avointa vuoropuhelua
Yhteistyöhön liittyvät kysymykset ja haasteet kannattaa ratkoa nopeasti ja avoimesti. Ruoholahden ostopalvelussa kaupungilla ja Mehiläisellä on molemmilla selkeät yhteys- ja vastuuhenkilöt ja säännöllisiä tapaamisia. Ruoholahden terveysaseman esihenkilöt osallistuvat myös kaupungin esihenkilöverkoston palavereihin.
3. Älä luo kilpailuasetelmaa omien palveluiden ja ostopalveluiden välille
Yhteistyön onnistumisen ja oppien jalkauttamisen näkökulmasta on tärkeää, etteivät ostopalveluina toteutettavat palvelut ja hyvinvointialueen tai kaupungin omat palveluntarjoajat kilpaile keskenään. Kilpailuasetelman välttäminen oli tärkeää myös Helsingin kaupungille ja asiasta keskusteltiin jo ostopalvelupäätöstä tehtäessä.
Blogin kirjoittajana Helsingin kaupungin terveys- ja päihdepalvelujen johtaja Leena Turpeinen.