
Merkittäviä kustannussäästöjä ja digitaalisten palveluiden kysyntää, osoittaa Päijät-Hämeen hyvinvointialueella toteutettu tutkimus
16.5.2024

Terveydenhuollon digitalisaatioon on ladattu paljon odotuksia etenkin ammattilaisten työn tehostumisen, paremman asiakaskokemuksen ja kustannussäästöjen osalta. Toistaiseksi todellisiin potilastietoihin perustuvia kotimaisia tutkimustuloksia on ollut vähän.
Päijät-Hämeen hyvinvointialueella valmistui alueen omana työnä tutkimusprojekti “Kaikkikanavaisuuden potentiaali julkisessa terveydenhuollossa – käyttäjäkokemuksen, kustannustehokkuuden ja toteutuksen arviointi Päijät-Hämeen hyvinvointialueella”, joka on tuonut esiin monikanavastrategioiden potentiaalin julkisessa terveydenhuollossa. Tutkimusprojekti on toteutettu osana AaltoEE-koulutusohjelmaa ja siihen on osallistunut suomalaisen sosiaali- ja terveydenhuollon digipalveluiden eturivin asiantuntijoita.
Päijät-Hämeessä hyödynnetään Mehiläisen tytäryhtiön BeeHealthyn SuomiSote-etäasiointialustaa digitaalisten palveluiden tuottamisessa alueen asukkaille. Tutkimus arvioi käyttäjäkokemusta ja kustannustehokkuutta ja on paljastanut vahvan kysynnän digitaalisille palveluille potilaiden keskuudessa. Uuden digialustan ensimmäisenä toimintavuotena Päijät-Sote sovelluksessa asioi yli 31 000 päijäthämäläistä ja asiointikertoja oli yli 85 000.
Tutkimuksessa havaittiin alueen asukkaiden suhtautuvan myönteisesti digitaalisuuden lisääntymiseen ja arvostavan sähköisiä palveluita. He kokivat digitaalisten työkalujen tehostavan potilaskokemusta ja mahdollistavan ajan ja vaivan säästämisen, tilanteissa, joissa fyysinen asiointi lähipalveluissa ei ole tarpeellista. Tutkimuksessa selvisi myös, että ammattilaiset ja palveluntarjoajat kokevat työn tehokkuuden ja mielekkyyden lisääntyneen, kun modernit työkalut nopeuttavat hallinnollisia tehtäviä. Terveydenhuollon organisaatiohaastatteluissa palvelutuotannon johto ilmaisee tukevansa ja kannustavansa digitaalisten työkalujen käyttöä.
SuomiSote-alusta tarjoaa käyttäjäystävällisen ja modernin käyttöliittymän ja varmistaa, että digitaaliset palvelut ovat saavutettavissa hyvinvointialueen asukkaille. Alusta parantaa palvelukokemusta niin potilaille kuin ammattilaisille. Asiointialustan Digiklinikka tarjoaa asukkaille välittömän etäyhteyden ammattilaisiin, esitietokyselyt, sähköiset reseptit ja lähetteet sekä mahdollisuuden videovastaanottoon. Ammattilaisille Digiklinikka mahdollistaa tehokkaan rinnakkaisen tuotantomallin, mikä mahdollistaa useampien potilaiden tehokkaamman hoidon tinkimättä laadusta ja potilasturvallisuudesta.
Päijät-Hämeen hyvinvointialue tiellä kohti tehokkaampaa ja käyttäjäystävällisempää terveydenhuoltoa
Tutkimusprojektin ryhmän jäsen ja Päijät-Hämeen hyvinvointialueen tietohallintojohtaja Teemu Mäkelä korostaa, että asukkaiden ensimmäisten hoitokontaktin ohjaaminen digitaalisiin alustoihin voi johtaa merkittäviin kustannussäästöihin. Tällä hetkellä Päijät-Soten Digiklinikalta alkaneista käynneistä 15-20% tarvitsee jatkotutkimuksia lähivastaanotolla. Tutkimuksessa seurattiin terveydenhuollon palveluiden käyttöä kuukausi ensimmäisen käynnin jälkeen ja verrattiin sitä puhelimesta ja lähivastaanotolta alkaneisiin hoitoepisodeihin. Digitaalisen kanavan kautta ohjattu ensimmäinen hoitokontakti säästää keskimäärin 68 euroa per potilaskontakti, joka voi johtaa noin 20 miljoonan euron vuotuisiin kustannussäästöihin, kun tätä hyödynnetään täysimääräisesti.
Mäkelän mukaan siirtyminen digitaalisesti tuettuun terveydenhuoltomalliin vaatii vahvaa johtajuutta ja yhteistyötä eri alan osaajien välillä. Terveydenhuollon ja digitaalisen kehityksen yhteistyötä organisaatiossa tulisi vahvistaa. Digitaaliset ratkaisut tulisi suunnitella mahdollisimman yksinkertaisiksi ja joustaviksi, ja asukkaita tulisi ohjata digiystävälliseen ajatteluun. Näin palveluista voidaan saada nopeampia ja helpommin saavutettavia.
Tutkimusprojektin tulokset vahvistavat, että BeeHealthyn SuomiSote-alusta auttaa Päijät-Hämeen hyvinvointialuetta saavuttamaan hallituksen asettaman tavoitteen 35 prosentista digitaalisia potilaskontakteja.
Lähde: Kaikkikanavaisuuden potentiaali julkisessa terveydenhuollossa – käyttäjäkokemuksen, kustannustehokkuuden ja toteutuksen arviointi Päijät-Hämeen hyvinvointialueella, AaltoEE-koulutusohjelman lopputyö. Teemu Mäkelä, Timo Järvelä, Heikki Savonen, Ilari Richardt, Lauri Muhonen, Pirkka Vikatmaa