
Tesoman allianssi: Suurempia hyötyjä rohkealla ja joustavalla julkisen ja yksityisen yhteistyöllä
10.4.2024

Pistemäisiä sote-ostopalveluhankintoja kannattaa tehdä järkevästi silloin, kun se on järkevää. Ei muuten. Aitoa, pitkäjänteistä hyötyä tilaajille, palveluntuottajille, työntekijöille, veronmaksajille ja erityisesti loppuasiakkaille saavutetaan usein paremmin muilla keinoilla.
Sosiaali- ja terveyspalveluissa julkisen, yksityisen ja kolmannen sektorin yhteistyöllä on valtavasti ulottuvuuksia, joista monia ei juuri hyödynnetä. Kannattaisi. Tampereen kaupunki lähti rohkeasti kohti aivan uudenlaista lähestymistapaa hankintaan ja kumppanuuteen, kun se jo lähes vuosikymmen sitten alkoi suunnitella Tesoman alueen hyvinvointipalvelujen toteuttamista allianssimallilla. Uudistusten kohteena oli hieman hankala alue, jossa oli sosioekonomisia ongelmia, sairastavuutta, palveluvajetta, henkilöstöpulaa ja sädesienen valtaama terveysasema. Kumppaneiksi valikoituivat Mehiläinen ja Setlementti Tampere. Allianssin hankintatapa muistuttaa hyvin läheisesti hankintalakiin myöhemmin ilmestynyttä innovaatiokumppanuutta, joka vaikuttaa nykypäivänä erinomaiselta mahdollisuudelta avarakatseiseen uudistamiseen.
Allianssi poikkeaa monessa edukseen niin sanottuun perinteiseen ostopalveluhankintaan verrattuna. Tilaajan ei tarvitse eikä kannata lyödä etukäteen lukkoon, mitä suoritteita tuotetaan, miten ja millä hinnalla niitä tuotetaan, mitä vaatimuksia ja ehtoja pitää täyttää, tai mitä yksityiskohtaisten mittarien on näytettävä. Sen sijaan kannattaa varmistaa hankinnan tarkoituksenmukaisuus ja joustavuus. Aivan ensin on syytä ymmärtää, mitä oikeastaan tavoitellaan.
Tesoman allianssiyhteistyö aloitettiin alueen asukkaista: allianssin tulevista asiakkaista ja potilaista. Selvitettiin yhdessä, mitä he pitävät tärkeänä, mitä he tarvitsevat, mistä he hyötyvät. Mietittiin, mitä hyvinvointi oikeastaan tarkoittaakaan ja mitä palveluja sen tukemiseksi on oltava. Tämän pohjalta luotiin allianssin palvelukonsepti vastaamaan tesomalaisten tarpeisiin yhdistämällä julkisen palvelujen järjestäjän ja tuottajan, yksityisen yrityksen ja kolmannen sektorin toimijoiden parhaat kyvykkyydet. Tavoitteet asetettiin yhdessä. Yhdessä myös suunniteltiin kaikki muu tarvittava allianssisopimuksesta yhteiseen budjettiin ja henkilöstöstä kalusteisiin. Henkilöstöstä ei kilpailtu eikä edelleenkään kilpailla, koska alueen asukkaiden palvelemisen kannalta ei ole mitään merkitystä, minkä allianssikumppanin palkkalistoilla terveysaseman tai kotihoidon työntekijä teknisesti on – pääasia on, että asiakas saa hyvää hoitoa.
Vaikuttavuutta saadaan aikaan ajan kuluessa, yleensä pitkän ajan. Ei ole realistista ajatella, että kertaalleen luodut rakenteet ja asetetut tavoitteet olisivat millään tavalla ajantasaisia enää viiden tai kymmenen vuoden päästä tai ohjaisivat toimintaa oikeaan suuntaan edes ensi vuonna. Allianssin sopimusmalli mahdollistaa joustavan ja kehittyvän palvelutuotannon, koska osapuolet voivat yhdessä sopimalla muuttaa palveluvalikoimaa ja palvelun tuottamisen tapoja milloin vain. Toimintaa johdetaan ja päätökset tehdään yhdessä allianssikumppaneiden kesken. Myös yhdessä asetetut ylätason tavoitteet ja tavoitekustannukset tarkistetaan tietyin väliajoin, jotta allianssi varmasti vastaa muuttuviin tarpeisiin, tilanteisiin ja ympäristöön. Muutoksia onkin riittänyt, mutta niin vain on allianssi porskuttanut läpi hoivakriisin, pandemian, sodan, ennätysinflaation, työvoimapulan sekä yhden peruuntuneen ja yhden toteutuneen sote-uudistuksen.
Joka tapauksessa tavoitteisiin tulee päästä, ja kustannusten tulee pysyä kurissa. Tämä takaa hyvän tasapainon. Taitavasti rakennettu kannustinjärjestelmä kirittää osapuolia erinomaiseen suoritukseen ja mahdollistaa yritysmuotoiselle allianssikumppanille välttämättömän toiminnan kannattavuuden. Samalla on muistettava, että kolmannen sektorin toimijat tarvitsevat hienolle toiminnalleen asiallisen rahoituksen.
Allianssikumppanusten yhteisen palvelutuotannon alkamisesta Tesomalla on huhtikuussa 2024 kulunut kuusi vuotta. Tavoitteisiin on päästy, ja kustannukset ovat pysyneet kurissa. Asukkaat on saatu toimivien peruspalvelujen piiriin, hoito on ollut vaikuttavaa ja väestö tyytyväistä, ja henkilöstöä on saatu palkita erinomaisista tuloksista. Ensimmäisen, noin nelivuotisen sopimusjakson tavoitekustannus alitettiin 12 %:lla. Toinen sopimusjakso etenee myös hyvissä merkeissä, ja sen aikana on Pirkanmaan hyvinvointialue toivotettu avosylin tervetulleeksi mukaan kaikissa rooleissaan uutena allianssikumppanina, palvelujen järjestäjänä, tilaajana ja tuottajana. On enemmän kuin toivottavaa, että myös muut hyvinvointialueet seuraavat Pirkanmaan rohkeita jalanjälkiä siinä, miten nähdään kokonaisuuksia, vältetään vastakkainasettelua, luotetaan kumppanuuteen, tehdään riittävän isoja muutoksia ja tuotetaan todellista hyvinvointihyötyä väestölle – sekä sote-palvelujen käyttäjinä että veronmaksajina.
Blogin kirjoittajana Mehiläisen asiakkuusjohtaja Riikka Helminen.