Naiset ja puhelin
Julkaistu: 
Ke 27.4.2016 klo 10:29

Mehiläinen julkaisi maksuttoman mobiilisovelluksen omien ja perheen terveystietojen, reseptien ja laboratoriotulosten seurantaan. ”Asiakkaamme kaipaavat monimuotoisuutta. Uudet palvelukanavat tuovat kaivattua joustoa perinteisten palveluiden tueksi”, sanoo johtaja Ossi Laukkanen. Mehiläinen panostaa digitaalisiin palveluihin tulevina vuosina vahvasti.

Mehiläisen uusi OmaMehiläinen-sovellus tekee asioinnin lääkärikeskuksissa helpoksi.

- Lääkäriajan voi varata, vastaanotolle ilmoittautua ja reseptit sekä laboratoriotulokset tarkistaa näppärästi älypuhelimesta, kertoo sähköisestä liiketoiminnasta vastaava johtaja Ossi Laukkanen.

- OmaMehiläisen sovelluksen ansiosta omasta kännykästä voi seurata myös lapsen reseptien tilannetta, varata aikaa lapselle tai vaikka ikääntyvälle vanhemmalle. Ihmisillä on liikkuva työ ja elämä, ja sovellus on tapa hallinnoida perhepiirin asioita ajasta ja paikasta riippumatta, Laukkanen kuvailee.

Mehiläisen sovellus on saatavilla ensivaiheessa iOs-puhelimiin. Sovellus tuodaan lähiaikoina myös Android-puhelimiin.

Panostus sekä digiin että fyysisiin toimipisteisiin

Mehiläinen panostaa vahvasti uusien digipalveluiden tuotekehitykseen samaan aikaan toimipisteverkoston laajentamisen kanssa. Digitalisaation nähdään ennen kaikkea tuovan uusia tapoja hoitaa terveyttä ympäri Suomen asuinpaikasta riippumatta.

- Asiakkaamme kaipaavat palvelujen monimuotoisuutta. Digitalisaation osalta terveyspalveluiden tulevaisuus on varmasti sekoitus teknologiaa ja perinteisten lääkärikeskusten tuomaa turvaa, sanoo Laukkanen.

Laukkasen mukaan digi lomittuu asiakkaan polulla luontevasti lääkärikeskusten toimintaan esimerkiksi näin:

- Lääkäri tavataan etävastaanotolla, mutta hänen määräämänsä laboratorionäytteet käydään antamassa oman kotipaikan lääkärikeskuksessa. Tulokset sekä hoitosuunnitelma käydään taas läpi etävastaanotolla ja reseptit kulkevat kätevästi Kanta-palveluiden kautta suoraan apteekkiin. Asiakas voi seurata koko polkua ja kertyvää tietoa OmaMehiläinen-sovelluksessaan.  

Digi tuo yhteisöllisyyttä ja turvaa ikääntyneille

Digitalisaatio näkyy Mehiläisessä laajasti myös ikääntyneiden hoivakodeissa.

- Ikääntyneiden palveluissa digitalisaatio on tuonut mukanaan hoivakoteihin kehittynyttä turvatekniikkaa – esimerkiksi liiketunnistimia - sekä sovelluksia, jotka tuovat inspiraatiota ja yhteisöllisyyttä ikääntyneille esimerkiksi musiikkia hyödyntäen, Laukkanen kuvailee.

Läpinäkyvyyttä yritysten työterveyshuoltoon

Työterveyshuollossa Mehiläinen on kehittänyt jo pitkään yhdessä asiakkaiden kanssa sähköisiä palveluja, jotka lisäävät työterveyshuollon toimenpiteiden läpinäkyvyyttä ja tehostavat yrityksen sekä työterveyshuollon yhteistyöhön liittyviä prosesseja.

- Työterveyspalveluissa digitaalisen kehityksen kärkenä ovat yrityksen hallinnollisen työn tehostaminen sekä läpinäkyvyyden lisääminen tulosten arvioinnissa. Esimerkiksi Mehiläisen Kompassi-toiminnanohjaustyökalujen avulla sairauspoissaoloja on joissain tapauksissa saatu vähenemään 15 %, Laukkanen toteaa.

 

Jaa