
Mehiläinen tehostaa suolistosyövän ennaltaehkäisyä – suomalainen innovaatio parantaa tähystysten laatua ja potilasturvallisuutta
13.10.2025

Mehiläinen ottaa käyttöön koko Suomen tähystysverkostossaan suomalaisen Scopia Oy:n kehittämän järjestelmän, joka mittaa kolonoskopioiden laatua reaaliaikaisesti ja antaa lääkäreille säännöllistä palautetta. Systemaattisen laadunseurannan tavoitteena on vähentää suolistosyövän esiintyvyyttä, varmistaa tasalaatuiset tutkimukset tähystäjästä riippumatta kaikissa lääkärikeskuksissa, sekä tehostaa toimintaa.
Kolonoskopia on tarkin menetelmä paksusuolen sairauksien toteamiseen, mutta tutkimuksen laadussa saattaa esiintyä vaihtelua eri lääkäreiden ja yksiköiden välillä. Kun kolonoskopia tehdään systemaattisesti laadukkaasti, suolistosyövän esiasteet tunnistetaan ja poistetaan tehokkaasti jo varhaisessa vaiheessa. Tämä vähentää merkittävästi syövän esiintyvyyttä.
Laadukas tutkimus on myös potilaalle miellyttävämpi kokemus ja vähentää merkittävästi uusintakäyntien tarvetta – mikä säästää sekä potilaan että terveydenhuollon resursseja.
Pilottihanke osoitti konkreettiset hyödyt
Mehiläinen ja Scopia käynnistivät vuonna 2024 pilottihankkeen, jossa seurattiin tuhannen kolonoskopian laatua 17 lääkärin suorittamana useassa Mehiläisen lääkärikeskuksessa Suomessa. Tulokset osoittivat, että automaattinen palautejärjestelmä nostaa laatutasoa systemaattisesti ja tasaa merkittävästi eri yksiköiden välisiä eroja.
– Pilotin tulosten perusteella voimme sanoa, että suuren volyymin yksiköissämme kolonoskopioiden laatu on erinomaisella tasolla. Olemme saaneet arvokasta tietoa tähystysten kattavuudesta ja potilaskokemuksesta. Datan avulla voimme nostaa laatua entistäkin korkeammalle tasolle, kertoo Mehiläisen gastroenterologian valtakunnallinen vastuulääkäri Fredrik Forsström.
Reaaliaikainen laadunvarmistus optimoi resurssien käyttöä
Scopian järjestelmä analysoi automaattisesti jokaisen kolonoskopian ja tuottaa välittömästi laatuprofiilin. Tämä mahdollistaa parhaiden käytäntöjen nopean leviämisen ja vähentää laadun vaihtelua merkittävästi. Kvartaalittaiset laatukatsaukset auttavat tunnistamaan kehityskohteita ja jakamaan tehokkaita toimintamalleja koko organisaatiossa.
Järjestelmä vähentää myös tarvetta kalliisiin uusintakäynteihin ja lisätutkimuksiin, kun tutkimukset tehdään heti ensimmäisellä kerralla oikein.
– Kun laatua mitataan jokaisesta toimenpiteestä, syövän esiasteet löytyvät tehokkaammin ja potilaat hyötyvät välittömästi. Samalla resurssit käytetään optimaalisesti, kun uusintakäyntien tarve vähenee, toteaa Scopian toimitusjohtaja Jukka Aho.
Laajentuminen koko Suomen verkostoon vuoden 2026 alkuun mennessä
Järjestelmä otetaan vaiheittain käyttöön kaikissa Mehiläisen Suomen tähystysyksiköissä viimeistään vuoden 2026 alkupuolella, mikä takaa yhdenmukaiset laatustandardit koko verkostossa. Laatuinformaatio voidaan integroida jatkossa myös hyvinvointialueiden potilaiden tähystyksiin erikseen sovittaessa.
– Systemaattinen laatutyö on Mehiläisen toimintakulttuurin perusta. Olen erittäin iloinen siitä, miten tämä yhteistyö parantaa potilasturvallisuutta ja tehostaa toimintaamme. Lämmin kiitos ammattilaisillemme ja Scopian tiimille, päättää Mehiläisen yksityisten terveyspalveluiden johtava lääkäri Iiro Heikkilä.
Scopia Oy on vuonna 2024 perustettu terveysteknologiayritys, joka kehittää kotimaisia ratkaisuja endoskopian laadun ja potilasturvallisuuden parantamiseen.

