
Mehiläinen edelläkävijä laatutiedon tarjoamisessa – uusi 90 mittarin laatumittaristo julkaistu
20.5.2025

Mehiläisessä halutaan edistää laatutiedon avointa jakamista sosiaali- ja terveysalalla. Hoidon ja hoivan laatua sekä turvallisuutta seurataan lukuisten mittareiden avulla. Vasta uudistettu julkinen laatumittaristo koostuu noin 90 mittarista toiminnan eri sektoreilta sekä henkilöstöstä.
Mehiläinen tarjoaa jatkuvasti päivittyvää laatutietoa julkisen laatumittariston myötä. Mittareita hyödynnetään muun muassa tiedolla johtamisessa, toiminnan kehittämisessä sekä laadun ja turvallisuuden varmistamisessa.
– Halusimme rakentaa monipuolisemman mittariston. Nyt mukana on esimerkiksi fysioterapian ja mielen hyvinvoinnin palveluiden mittareita, joita aiempi mittaristo ei sisältänyt. Tekninen toteutustapa mahdollistaa mittareiden automaattisen päivittymisen myös verkkosivuille. Lisäksi sivuston visuaalinen ilme on päivitetty ja erityisesti saavutettavuuteen on kiinnitetty huomioita, kertoo Mehiläisen laatuylilääkäri Maiju Welling.
Laatumittaristo tarjoaa entistä kattavamman kuvan Mehiläisen toiminnasta ja laatutyöstä. Mittaristo palvelee myös ulkoisia sidosryhmiä, kuten henkilö- ja yritysasiakkaita, alan tutkijoita, mediaa ja päättäjiä.
– Laatutiedon avoimempi jakaminen on tärkeää monesta näkökulmasta. Se mahdollistaa vertaiskehittämistä ja tarjoaa asiakkaille tietoa valintojensa tueksi. Julkinen mittaristo on myös tärkeä viesti omille ammattilaisillemme siitä, että mittareiden kuvaamat asiat ja mittareille asetetut tavoitteet ovat meille tärkeitä. Kannustan kaikkia alan toimijoita laatutiedon julkaisemiseen, Welling päättää.
Laatumittareihin voi tutustua Mehiläisen toiminnan eri sektoreilla:
- Digiklinikka
- Fysioterapiapalvelut
- Hammas Mehiläinen
- Henkilöstö
- Julkiset terveyspalvelut
- Laboratorio
- Lääkärikeskukset
- Mehiläinen Länsi-Pohja
- Mielenterveyspalvelut
- Sairaala
- Sosiaalipalvelut
- Työelämäpalvelut