Hintsa Performance Menestyksen ympyrä
Julkaistu: 
To 17.9.2015 klo 15:48

Terveyden ja hyvinvoinnin huippuasiantuntijat, Formula 1 -kuljettajat ja suomalainen yritysmaailma kohtasivat torstaina 10. syyskuuta Helsingin Töölön Korjaamolla järjestetyssä Hintsa Better Life Academy -seminaarissa. Seminaarin ohjelma oli läpileikkaus lääkäri Aki Hintsan rakentamasta kokonaisvaltaisen hyvinvoinnin mallista. Nimekkäät puhujat jakoivat yleisön kanssa kokemuksensa ja tuoreimmat näkemyksensä hyvinvoinnin tärkeimmistä osa-alueista. Mehiläinen oli Hintsa Performancen yhteistyökumppanina myös vahvasti läsnä tilaisuudessa.

Hintsan metodi – mistä on kysymys?

Aki Hintsa seurasi 1990-luvulla lähietäisyydeltä huippujuoksija Haile Gebreselassien elämää. Hän ymmärsi, että menestys on hyvinvoinnin sivutuote. Hintsa loi oivalluksensa pohjalta lääketieteeseen pohjautuvan kokonaisvaltaisen hyvinvoinnin filosofian, jonka oppeja ovat sittemmin hyödyntäneet muun muassa monet F1-kuljettajat, kansainväliset huippu-urheilijat ja liike-elämän osaajat.

Hän kuvaa malliaan ns. menestyksen ympyränä (Circle of Success), jossa keskellä on kunkin oma identiteetti ja siitä kumpuava inspiraatio. ”Itsetuntemus, oman elämän merkityksellisyys ja yksilölliset tavoitteet ohjaavat jokapäiväisiä valintojamme. Miten päätöksesi auttaa sinua pääsemään tavoitteeseesi?”, Aki viitoitti yleisöä. Ytimen ympärillä ovat hyvinvoinnin muut osa-alueet: yleinen terveys, uni, ravinto, aktiivisuus, biomekaniikka ja henkinen energia.

Urheilija ei saavuta parasta suorituskykyään, ellei hän voi hyvin. Sama pätee yritysjohtajiin, joiden tehtävänä on saada aikaan tuloksia. Hintsa kertoi urheilijoiden ja johtajien kamppailevan pohjimmiltaan samojen haasteiden kanssa. Jatkuva matkustelu, liikunnasta ja unesta tinkiminen, vaativat päätökset ja työlle omistautuminen vievät helposti valtaosan voimavaroista.

Akin mallin mukaan ratkaisuna on oman energian ja elämän hallinnan palauttaminen, eri osa-alueiden tasapainottaminen. Itsestään kokonaisvaltaisesti huolehtivan ihmisen suorituskyky nousee merkittävästi.

F1 -kuljettaja Adrian Sutil korosti itsetutkiskelun ja motivaation yhteyttä: ”Onnellisuus on meissä sisäänrakennettuna. Menestys elämässä on paljon olennaisempaa kuin maailmanmestaruus formuloissa.”

Uni ja palautuminen

”Minulta kysytään usein kuinka paljon unta tarvitaan. Todellisuudessa kysyjää kiinnostaa, kuinka vähällä voi pärjätä”, Harvard Medical Schoolin unilääketieteen professori Steven Lockley avasi puheenvuoronsa. Vastaus on vähintään 7 tuntia unta joka yö.

Todellisuudessa vain yksi kolmannes aikuisista saa riittävästi unta, mikä näkyy suorituskyvyssämme. Lockleyn mukaan krooninen univaje syntyy nopeasti. Kaksi viikkoa kuuden tunnin unilla vastaa tutkimusten mukaan haittavaikutuksiltaan jo 2–3 päivän yhtämittaista valveillaoloa. Pahimmillaan univaje johtaa vakaviin terveysongelmiin. Lockley kehotti suunnittelemaan päivittäisen unirytmin etukäteen ja hallitsemaan väsymyksen tunnetta erilaisin apukeinoin.

”Jopa koneet menevät unimoodiin. Miksemme me osaa ladata itseämme automaattisesti?” kirjailija ja ohjelmoija Linda Liukas pohti Lockleyn kanssa.

Yleinen terveys

”Kaikki tietävät kultaiset säännöt terveyden ylläpitoon, mutta käytännössä sisäinen motivaatio ei aina riitä niiden noudattamiseen”, totesi Hintsa Performancen johtava lääkäri ja Mehiläinen Töölön vastaava lääkäri Pippa Laukka osuudessaan. Dermatologiaan erikoistunut lääkäri James Hewitt kävi läpi seikkaperäisesti yleisimpien kroonisten sairauksien syntymekanismeja ja jatkoi Laukan ajatuksesta: ”Elintavat pitkälti määrittävät sen, mitkä sairautta edistävät geenit alkavat toimia ja mitkä eivät. Tupakointi, alkoholin käyttö ja ylipaino ovat edelleen suurimpia tekijöitä kuolemaan johtavien sairauksien taustalla. Omilla valinnoilla voit puolittaa riskisi sairastua kroonisiin sairauksiin.”

Ravitsemus

Ravintoasiantuntija Helena Patounas korosti, että ravitsemuksen tulisi perustua kaloreiden laskemisen sijaan ravinnon tuottamaan arvoon. Ravitsemuksella on keskeinen rooli sekä sairauksien ennaltaehkäisyssä että kognitiivisen ja fyysisen suorituskyvyn tasossa. Helena jakoi yleisölle kolme keskeistä periaatettaan:

 

1. Kontrolloi verensokeriasi valitsemalla tasaisesti energiaa vapauttavia ravintoaineita.

2. Syö laadukasta ruokaa valitsemalla tuoretta prosessoidun sijasta.

3. Tasapainota ateriasi. Sisällytä koko kasvisten kirjo ja muista proteiini. Pyri kahdeksaan kasvisannokseen päivässä.

”Kun perusasiat ovat kunnossa, välillä voi myös ottaa rennommin ja joustaa periaatteista”, yhdeksi Euroopan vaikuttavimmista naisjohtajista tunnustettu Sari Baldauf muistutti.

Biomekaniikka

Selkäkipu on kehittyneiden maiden yleisin ja samalla kallein sairaus. Suomessa siitä aiheutuu noin miljardin euron kustannukset vuosittain. Selkävaivoista tohtoriksi väitellyt Hannu Luomajoki osoitti yleisölle muun muassa, että lääkitys ja leikkaukset eivät auta alaselkäkivun hoidossa pitkällä tähtäimellä. Kipujen ehkäisyssä olennaista on Luomajoen mukaan jatkuva ja monipuolinen liikkuminen. ”Käy kävelyllä töiden jälkeen, valitse rappuset, venyttele ja harrasta kestävyysliikuntaa. Jos kipu ei hellitä neljän viikon jälkeen, käänny fysioterapeutin puoleen”, Luomajoki neuvoi.

Myös huippu-urheilijoiden parissa uransa rakentanut fysioterapeutti Angela Cullen heitti yleisölle aktiivisuushaasteen: ”Istumisella on lukuisia haittavaikutuksia, ja liikkeeseen tottumaton keho on myös altis tapaturmille. Tietoisuus omasta kehosta on ensimmäinen askel elämänmuutokseen.”

Aktiivisuus

Hintsa Performancen tiede- ja kehitysjohtaja James Hewitt listasi neljä kulmakiveä fyysisesti aktiivisempaan elämään:

1. Liiku enemmän. Ota tavoitteeksi 10 000 askelta päivässä.

2. Liiku hitaasti. Juokse, ui tai pyöräile.

3. Liiku nopeasti. Kokeile HIIT-treenejä ja haasta itsesi.

4. Liiku raskaasti. Nosta painoja tai tee kehonpainoharjoitteita.

 

Toisaalta jos aika ja energia eivät hetkittäin riitä treenaamiseen, niin on parempi suhtautua itseensä lempeydellä. ”Kognitiivinen työ, tunnepuolen asiat ja fyysinen aktiivisuus käyttävät samaa energiapankkia. Joskus on parempi ensin kerätä voimia ja jättää treeni seuraavaan päivään”, Hintsa Performancen toinen valmentaja Heikki Huovilainen kiteytti.

Henkinen energia

”Vain 20 % menestyksestä on fysiikkaa, loput 80 % on henkistä energiaa”, Aki Hintsa painotti. Olennaista on rakentaa elämä siten, että päivittäinen toiminta lataa enemmän henkistä energiaa kuin kuluttaa sitä. Aikaa ja energiaa täytyy jäädä työpäivän jälkeen myös itselle ja läheisille. Myös pitkään Hintsan kanssa työskennellyt kaksinkertainen F1-maailmanmestari Mika Häkkinen korosti oikeanlaisen tiimin merkitystä: ”Toiset ihmiset vievät energiaasi enemmän kuin antavat takaisin. Silloin on tärkeää miettiä, voiko tilannetta muuttaa toiseen suuntaan.”

Hintsa tiivisti lopuksi päivän viestin: ”Älä anna eilisen tai nykyhetken määrittää tulevaisuuttasi. Mieti millaisen elämän haluat huomenna ja pidä huolta että olet oikealla suunnalla. Parempi elämä lähtee sinusta.”

Mehiläinen ja Hintsa Performance tarjoavat Suomen kokonaisvaltaisinta palvelua yritysjohtajien ja henkilöstön hyvinvoinnin parantamiseksi. Ota yhteyttä – muutos parempaan alkaa tästä!

 

Jaa