Ravintola-alan yritykset Karnomin Oy ja Eastnomin Oy luottavat Mehiläisen työterveyteen
Karnomin Oy ja Eastnomin Oy ovat Suomessa toimivia ravintola-alan yrityksiä, jotka työllistävät noin 150 henkilöä. Yritykset tunnetaan paremmin McDonald’s-ravintoloina Lappeenrannassa, Kotkassa ja Kouvolassa. Karnomin Oy ja Eastnomin Oy ovat valinneet Mehiläisen työterveyskumppanikseen. Kysyimme ravintola-alan yrittäjä Vesa Särkältä sekä ravintolajohtaja Laura Kivikannolta, miten yhteistyö Mehiläisen kanssa on sujunut.
Mitä henkilöstön hyvinvointi ja työkyky merkitsee teille ja miten se näkyy arjessa?
Henkilöstön hyvinvointi ja työkyky ovat meille äärimmäisen tärkeitä elementtejä yrityksemme toiminnassa, sillä henkilöstömme on palveluidemme toteuttamisen keskiössä. Ilman heitä emme pystyisi tarjoamaan asiakkaillemme palveluitamme. Henkilöstömme koostuu valtaosin nuorista työntekijöistä, jotka astuvat ensimmäistä kertaa työelämän saralle. Työhyvinvoinnissa, nuorten kanssa työskentelyssä, korostuu hyvän työilmapiirin ylläpitäminen ja nuorten tukeminen erilaisissa elämäntilanteissa.
Mitä asioita arvostatte työterveysyhteistyössä Mehiläisen kanssa?
Yhteistyö Mehiläisen kanssa on sujunut ongelmitta. Olemme saaneet apua kaikissa tilanteissa, joihin olemme tarvinneet työterveyden näkökulmaa tai tukea. Työterveyshoitajamme kanssa olemme aktiivisesti yhteydessä ja heidän kanssaan työskentely on ollut erittäin vaivatonta. Tapaamme säännöllisesti työterveystiimimme kanssa järjestetyissä palavereissa, joissa pääsemme pureutumaan syvemmin mahdollisiin haasteisiin. Työterveysdatan avulla näemme myös tilastollisesti, kuinka työterveyden käyttö on tietyn ajanjakson aikana vähentynyt tai lisääntynyt.
Työpaikoillamme tehdään säännöllisin ajoin työterveyden järjestämiä käyntejä, joissa käydään mahdollisia muutoksia läpi, jotka myös sisällytetään toimintasuunnitelmaan. Säännöllisten työterveystarkastusten avulla pääsemme pureutumaan syvemmin työntekijäkohtaisesti muutosten vaikutuksiin, mikäli niitä aiheutuu.
Lisäksi työterveystarkastukset ja muut lakisääteiset tarkastukset ovat sujuneet mutkitta sekä niiden seurannassa ravintolapäälliköt ja työterveyshoitajat tekevät aktiivisesti yhteistyötä.
Miten Mehiläisen tarjoama tiedolla johtaminen datan avulla on lisännyt mahdollisuuksia seurata ja parantaa henkilöstön hyvinvointia ja työkykyä?
Kokoonnumme muutaman kerran vuodessa isompiin palavereihin työterveyshoitajan ja työterveyslääkärin kanssa, joissa pääsemme tutustumaan dataan ja grafiikoihin työterveyspalveluiden käytöstä. Mielestäni, se antaa selkeän kuvan siitä, mitä missäkin yksikössä tapahtuu ja missä asioissa voitaisiin kehittää esim. kommunikointia tietyn yksikön ja työterveyden kesken.
Miten olette onnistuneet työkykyjohtamisessa Mehiläisen kanssa?
Meillä on ollut muutamia tapauksia vuosien aikana, joissa olemme muokanneet henkilön työtehtäviä johtuen työntekijän työkykyyn perustuvista rajoitteista. Yhteistyö on sujunut hyvin Mehiläisen kanssa, kun olemme näitä asioita puntaroineet molempien osapuolien kantilta.
Miten Mehiläisen digitaaliset palvelut näkyvät arjessanne?
Digitaaliset palvelut ovat todettu helpoiksi henkilöstön puolelta sekä myös ravintolapäälliköiden työskentelyn kannalta. YritysMehiläinen on helppokäyttöinen ja nopea digitaalinen kanava HR-henkilöiden käyttöön. Henkilöstörekisterin ylläpitäminen on vaivatonta YritysMehiläisessä, olipa kyse uuden työntekijän perustamisesta rekisteriin tai poistamisesta rekisteristä.
Teillä on myös käytössänne LähiTapiolan ja Mehiläisen yhdessä tarjoama työtapaturman hoitopolku. Miten olette kokeneet palvelun hyödyt?
Tällä hetkellä emme ole vielä joutuneet käyttämään hoitopolkua, mutta jo sen olemassaolo antaa turvaa sille, että mahdollisten työtapaturmien hoito ja kuntoutus saadaan aloitettua mahdollisimman pian ja työntekijän työkyky saadaan palautettua nopeasti samalle tasolle, jolla se ennen työtapaturmaa oli.
Yhteistyöstä Mehiläisen kanssa kertoivat ravintolajohtaja Laura Kantokivi ja yrittäjä Vesa Särkkä.