Har du en intensiv undantagsvår bakom dig på jobbet? – Företagspsykologens tips för en semester som ger återhämtning

Coronapandemin håller alltjämt världen i sitt grepp och vi närmar oss semesterperioden mitt i all osäkerhet. Hur ska man göra för att komma ner i varv efter en intensiv period av distansarbete eller närvaroarbete som styrts av restriktioner och få en avkopplande semester? Mehiläinens företagspsykolog Sari Valavuori ger tips för hur vi ska göra för att få en semester som ger oss återhämtning.

FÖRE SEMESTERN:

Se över intensiteten i din arbetsdag – dela upp, ta pauser, återhämta dig

Distansarbetet har förändrat arbetet och gjort att det har blivit mer intensivt. Lunchpauserna, förflyttningarna från ett rum till ett annat och mötena vid kaffeautomaten har försvunnit från dagarna. Ett dagsprogram som bara består av en lång rad av distansmöten är utmanande för hjärnan eftersom det inte finns möjlighet till återhämtning under arbetsdagen. I så fall kan du befinna dig i ett tillstånd av överbelastning när semestern börjar. Du kan påverka i vilket skick du är inför semestern genom att se över dina arbetssätt. Ta en ordentlig lunchpaus, gå ”till jobbet” runt gården, ta kaffepauser, pusta ut och andas… Redan cirka 3 minuter kan vara en tillräckligt lång paus för att kroppen ska hinna återhämta sig.


Ordna din arbetsstation medvetet inför semestern

Det går att trappa ner inför semestern genom att göra små saker i vardagen som påminner oss redan på förhand om att ledigheten närmar sig. Byt till exempel lösenord till en beskrivande text i stil med ”hängmattan kallar”. Du kanske kan lämna en hälsning till dig själv i ditt arbetsrum tills du kommer tillbaka från semestern? Eller så kan du ordna en del av ditt arbetsrum eller din garderob redan färdig i väntan på semestern eller tiden efter den.

Gör en att göra-lista

När vi går mot midsommar brukar det samlas många uppgifter på att göra-listan. Vi vill att allt ska bli klart. Stanna upp en stund och tänk igenom arbetsuppgifterna. Vilka är viktiga att göra för att du ska kunna ta semester med gott samvete? Vad är tillräckligt? Vad kan eventuellt vänta tills efter semestern?

Ha koll på dina resurser och planera semestern därefter

När semestern närmar sig är det bra att känna efter hur det ligger till med energinivån och medvetet planera semestern enligt den ork du har. Vad räcker mina krafter till, vad längtar jag efter att göra och vad behöver jag? Vad är viktigt på semestern och vad kan jag eventuellt avstå från? Tänk till exempel ut tre saker på förhand som du vill göra för att du ska känna dig nöjd med din semester. Diskutera med familjen vad var och en vill få ut av semestern och fundera på hur det går att förverkliga.

UNDER SEMESTERN:

Planera inte in för mycket – meningsfulla aktiviteter och sysslolöshet i lagom proportioner

På sommaren är det viktigt att återhämta sig efter arbetsåret, få en paus i vardagen, en vilostund och få göra någonting helt annat. Det gäller att inte planera in för mycket, se till att det finns tid. Den bästa semestern är en kombination av vila och aktiviteter som känns meningsfulla för just dig som motvikt till tankearbetet.

Undvik att prestera på semestern

En människa som befinner sig i ett tillstånd av hög belastning tänker ofta att det behövs nya upplevelser för att återhämta sig. Ofta är det tvärtom. För att återhämta sig efter en krävande arbetsperiod är det bäst att göra enkla saker som känns meningsfulla för just dig. Koncentrera dig på att göra sådant som du njuter av under semestern och se till att bryta prestationsmönstret som är så bekant från arbetsdagarna.

Gör det som får dig att må bra – ge dig tid att tänka

Fundera på vad som får dig att må bra och koppla av och ta vara på dessa källor till glädje – ja, rent av frossa i dem. Ibland är det bäst att bara vara. Stanna upp och känn efter hur du känner dig, vad är det som doftar? Är det någon tanke som du har skjutit upp som du nu skulle ha tid att tänka? Var barmhärtig mot dig själv och tillåt dig att fundera utan stress. Sök erfarenheter, upplevelser och känslor genom att förstå dig själv.

Styr in dina tankar på det som är möjligt trots restriktionerna

Coronapandemin begränsar semesterplanerna och förhindrar traditionella utlandsresor, festivaler och sommarfester. Det här kan få oss att känna besvikelse. Fastna inte vid de inställda planerna, styr i stället in tankarna på det som är möjligt och säkert att göra. Stärk din trygghetskänsla genom att fokusera på allt som är bestående även mitt under pandemin.

I SLUTET AV SEMESTERN:

Fokusera på den här dagen – så lägger du grunden för framtiden

Trots att vaccineringarna går framåt i Finland är det osäkert hur arbetslivet kommer att se ut efter semesterperioden. Mitt i all osäkerhet är det viktigt att fokusera på just den här stunden. Vad kan jag göra just i dag för att återhämta mig och ta hand om min mentala hälsa? Stunderna som laddar våra batterier bildar en madrass som dämpar reaktionerna oavsett vad vi står inför.

Stärk känslominnet med sommarens glädjeämnen

Tänk tillbaka på sommarens roliga stunder och det som kändes meningsfullt för dig. Tänk på tre saker som du ville göra på semestern. Kanske är det den där stunden då du låg och läste en bok i trädgårdsgungan i morgonsolen som dyker upp i dina tankar på hösten som ett glatt minne från en lyckad semester.

Med önskan om en energigivande sommar!
Sakkunnig i texten är Mehiläinens företagspsykolog Sari Valavuori.