
Mehiläinen – 116 år av vård och omsorg
Mehiläinens historia sträcker sig över hundra år tillbaka. Vi har varit en del av det finska samhället, utvecklat vård och omsorg samt byggt digitala tjänster som vi nu också tar ut i världen.
1909–1939
Sjukhuset O.Y. Mehiläinen grundas och utvecklas tillsammans med det självständiga Finland.
![]()
1900-talet
Mehiläinens historia är en del av Finlands historia. Vid sekelskiftet började det finska samhället, vetenskapen och konsten förfinskas. Det fanns dock ännu inte något finskspråkigt sjukhus eller några medicinska termer på finska. Därför bildades den medicinska föreningen Duodecim, vars syfte var att förankra det finska språket inom hälso- och sjukvården.
![]()
1909
Fyra av föreningens läkare, Walter Sipilä, Reguel Löfqvist, K. F. Hirvisalo och Akseli Koskimies, grundade på egen risk och med egna pengar ett finskspråkigt sjukhus. Sjukhuset O.Y. Mehiläinen grundades den 6 november 1909. Det döptes efter den osjälviska och hårt arbetande helaren i Kalevala, biet.
![]()
Behandlingens effektivitet har följts upp ända från början
I det nya sjukhuset, som öppnade på Villagatan, tog man genast i bruk redskap som i början av seklet var moderna och man införde nya vårdmetoder. Man har fört bok över behandlingsresultaten från det att Mehiläinen grundades.
![]()
1932
År 1917 förklarade Finland sig självständigt. Stämningen i den nya staten var dock långt ifrån enhetlig och följande år störtade Finland in i ett inbördeskrig. Under kriget sökte den blivande presidenten P.E. Svinhufvud skydd hos Mehiläinen, då han låg under en sjukhussäng och låtsades vara patient. När freden kom ökade antalet patienter och lokalerna på Villagatan blev trånga. År 1932 flyttade Mehiläinen till Tölö och de lokaler som används än i dag.
1940–1969: Ekonomiska svårigheter och en viktig roll som militärsjukhus
När andra världskriget inleddes omvandlades Mehiläinens sjukhus i Tölö till Röda Korsets militärsjukhus. Spåren efter bombningarna år 1944 syns fortfarande vid ingången till Tölö Mehiläinen, belägen vid hörnet av Norra Hesperiagatan och Runebergsgatan. Under återuppbyggnadsåren var ekonomin ansträngd, och år 1952 var ett av de svåraste åren för Mehiläinen. Till slut räddade värdet på Tölö-enheten företaget från konkurs.

1970–1999
Samarbete med den offentliga hälso- och sjukvården, lansering av företagshälsovård, de första företagsförvärven och lågkonjunktur.
![]()
1970-talet
Hälsovårdscentralerna kom till Finland på 1970-talet och sedan dess har Mehiläinen samarbetat med den offentliga hälsovården. I slutet av 1970-talet började Mehiläinen också tillhandahålla företagshälsovård. Utöver sjukvård ägnades allt mer uppmärksamhet åt effekterna av olika livsstilar.
![]()
Pappor med vid förlossningar
Från första början var förlossningar en viktig del av Mehiläinens verksamhet, och på 1970-talet var Mehiläinen ett välkänt förlossningssjukhus. Hos Mehiläinen fick pappor vara med vid förlossningen först i Finland, vilket gjorde att många kom för att föda hos oss även från längre avstånd. Många pappor följde med sina fruar till mottagningarna redan från graviditetens början, och samma läkare skötte ofta förlossningarna för alla familjens barn.
![]()
Från expansion till lågkonjunktur – Mehiläinen på 1980–1990-talen
Mehiläinen gjorde sina första företagsförvärv i början av 1980-talet och expanderade till Cirkelhusets och Forums verksamhetsställen i Helsingfors och till Konvaljvägen i Vanda. Konjunkturnedgången under 1990-talet drabbade hela Finland hårt och minskade också kraftigt efterfrågan på privata hälsovårdstjänster. Mehiläinen hade dock förberett sig för svåra tider och klarade sig, även om verksamheten behövde skäras ner. Viljan att hjälpa försvann dock inte, och mitt under lågkonjunkturen opererades över 60 små hjärtpatienter på Mehiläinen med hjälp av donationsmedel.
Läkarnas vardag förändras
Ännu på 1980-talet var läkarens vardag helt utan datorer. Patientuppgifter skrevs för hand på kartotekskort som hämtades dagligen från arkivet. En verklig revolution upplevdes på 1990-talet med de första elektroniska patientdatasystemen. Istället för fickkalendrar och pappershögar började information överföras till digital form, vilket sedan dess har förändrat mottagningsverksamheten fullständigt.

2000–2009
Den nationella expansionen inleds.
![]()
2001
År 2001 fusionerades Mehiläinen med läkarcentralen Tohtoritalo i Åbo. Samtidigt blev kapitalinvesterarna Capman och Sitra ägare till Mehiläinen. Den riksomfattande expansionen fortsatte också när Remed i Vasa och Säveri i Kuopio fusionerades med Mehiläinen. Under ledning av verkställande direktören Antti Kasi utvecklades bolaget kraftigt och snart fanns det verksamhetsställen på alla universitetsorter i Finland. Satsningar gjordes till exempel på moderna informations- och kvalitetssystem.
![]()
2005
Mehiläinens verksamhetssystem beviljades kvalitetscertifikatet ISO 9001:2000 år 2005. Då lades även grunden för de kommande årens digitala utveckling genom införandet av ett enhetligt elektroniskt patientdatasystem på alla enheter. År 2005 blev Matti Bergendahl ny verkställande direktör och 2006 blev Mehiläinen en del av den nordiska koncernen Ambea, som ägs av riskkapitalinvesteraren 3i.
Årtiondets viktiga teman
![]()
Mätning av kvalitet och effektivitet
Mehiläinen utvecklar också kontinuerligt kvalitets- och effektivitetsmätningar i branschens frontlinje. Bland framgångarna finns bland annat branschens första algoritm för att förutse arbetsförmågerisker, ett heltäckande kvalitetsindex för sociala tjänster samt systematisk mätning av kvalitet och effektivitet inom operationsverksamheten. Mehiläinens patientsäkerhet, behandlingsresultaten, snabb tillgång till vård och kundnöjdhet är de bästa i branschen.
![]()
Digitalisering
Hälsovårdsmarknaden genomgår globalt en omvälvning till följd av digitaliseringen. Förändringen är efterlängtad, eftersom branschen har varit en av de mest långsamma när det gäller digital utveckling. Mehiläinen har länge varit en föregångare inom digital hälsovård. Många digitala tjänster, som nu är mycket efterfrågade globalt, har i flera år varit i bruk hos Mehiläinen i Finland. Vår digitala utveckling har genomförts internt med egna resurser och kompetenser, och vi har en unik möjlighet att främja digital utveckling utanför Finland genom att erbjuda färdiga och testade lösningar till andra aktörer inom hälsovårdssektorn.
![]()
Den internationaliserande Mehiläinen
Mehiläinen har internationaliserats snabbt. Den internationella tillväxten bygger på över hundra års erfarenhet och expertis inom hälsovårdstjänster och verksamhetsmodeller samt deras utveckling. I utvecklingsarbetet utnyttjas digitaliseringens möjligheter. Utanför Finland verkar Mehiläinen under varumärket Meliva. Till exempel i Estland är Meliva den största privata hälsovårdstjänstleverantören , och med expansionen till Litauen är Meliva även den största privata hälsovårdstjänstleverantören i Baltikum.
2010–2025
Kraftig tillväxt och utveckling samt satsningar på digitalisering och kvalitetsutveckling.
![]()
2015
Under de senaste tio åren har Mehiläinen genomfört över hundra företagsförvärv och byggt tiotals nya vårdhem och läkarcentraler. Samtidigt har tjänsterna utökats från läkarcentraler till att även omfatta tandvård, offentliga hälsotjänster, äldreomsorg, mentalvårdsrehabilitering, tjänster för personer med funktionsnedsättning och barnskydd. En betydande milstolpe och drivkraft för förändring var förvärvet av Mediverkko-koncernen i januari 2015. I och med förvärvet började Janne-Olli Järvenpää som VD för Mehiläinen.
![]()
2018
Vid sidan av den privata hälsovården har Mehiläinens offentliga hälsotjänster och sociala tjänster bidragit till stark tillväxt. År 2018 skrev Mehiläinen historia genom att ta över driften av det första offentliga centralsjukhuset i Meri-Lappi.
![]()
2010–2019
Från och med år 2010 har Mehiläinen satsat kraftigt på digitala tjänster. Webbtjänsten OmaMehiläinen, som utvecklats av Mehiläinen, lanserades år 2012 och dess mobilapplikation fyra år senare. För läkare utvecklades en egen applikation, Mehidoc, och för företagshälsovårdskunder en hel Kompass-applikationsfamilj. År 2019 inledde Mehiläinen ett nytt kapitel i sin historia som tjänsteexportföretag genom att sälja OmaMehiläinen-plattformen till sin första internationella kund i Grekland.
- 4
![]()
2020: Coronapandemin slår till
År 2020 gick till historien som ett exceptionellt år under coronapandemin. Mehiläinen svarade snabbt och beslutsamt på pandemin genom att utveckla en smidig modell för coronatestning, säkerställa laboratoriekapacitet, främja säker digital interaktion och delta aktivt i vaccinationsarbetet. Vårt primära mål var dock att garantera säkerheten för våra kunder och vår personal.
![]()
2020: BeeHealthy grundas
Mehiläinen grundade dotterbolaget BeeHealthy år 2020 för att möta den internationella efterfrågan på digitala lösningar. BeeHealthy erbjuder sina kunder en digital plattform, utvecklad och beprövad hos Mehiläinen, som en SaaS-tjänst (Software as a Service) och håller på att bli en ledande leverantör av digitala hälsovårdslösningar i EMEA-regionen.
![]()
Mehiläinen expanderar till Europa
År 2021 expanderade Mehiläinen inom hälsovårdstjänster till tre nya länder: Estland, Sverige och Tyskland. Den internationella tillväxten möjliggörs av Mehiläinens unika expertis inom produktion av öppenvårdstjänster och utveckling av verksamhetsmodeller för hälso- och sjukvård. Idag verkar Mehiläinen under varumärket Meliva i Estland, Sverige, Tyskland och Litauen.
Mehiläinen i dag och i morgon
![]()
Mehiläinen är en pionjär inom sin bransch
Under Mehiläinens historia och särskilt under de senaste tio åren har Mehiläinen utvecklats till branschens marknadsledare och vägvisare inom branschen. Bolaget satsar på digitaliseringens möjligheter samt effektivitet och kvalitet i vården inom alla sina affärsområden. Mehiläinens omsättning uppgick år 2024 till 2 063,5 miljoner euro och företaget hade över 37 000 yrkesverksamma anställda. Mehiläinens kompetenta och professionella personal utför varje dag ett meningsfullt arbete för att skapa bättre hälsa och välbefinnande i samhället.
![]()
Stark ägarbas
Mehiläinens huvudägare är fonder som förvaltas av CVC Capital Partners. Bland Mehiläinens ägare finns också Varma, Statens Pensionsfond (VER), Ilmarinen, Apotekens Pensionskassa, Valios Pensionskassa samt företagets ledning.
![]()
Vår viktigaste resurs är människorna
Mehiläinens viktigaste resurs är lojala och nöjda kunder. Vi betjänar årligen 2,2 miljoner privatkunder, 24 000 företagskunder samt ett brett spektrum av välfärdsområden i Finland. Tjänsterna på Mehiläinen tillhandahålls av över 37 000 yrkesverksamma inom social- och hälsovårdstjänster. Vi på Mehiläinen bygger tillsammans den bästa arbetsplatsen för yrkesverksamma. Vi gör det genom rättvis ledning och en kompromisslös inställning till kvalitet. Vi får saker gjorda i en fungerande arbetsmiljö med stöd av kompetenta och omtänksamma kollegor. Vi växer och utvecklas tillsammans, långsiktigt med ett perspektiv på de kommande hundra åren.
Bildkällor: Helsingfors stadsmuseum, Mehiläinens bildarkiv, Fotografiarkiv från Mehiläinens anställda, Museiverket, Krigsmuseet, Svenska litteratursällskapet i Finland.




















