
Osallistava kirjaaminen
5.9.2024

Kanta-palvelut, asiakastietovaranto, asiakastietojärjestelmä, asiakastyön kirjaaminen, kirjaamisen etiikka, kieli kirjaamisessa, oikeus itseään koskevaan tietoon ovat esimerkkejä sanoista ja käsitteistä, jotka ovat arkea lastensuojelun palveluja tuotettaessa. Arjessa keskustelemme avoimuudesta ja asiakkaan, lapsen, nuoren ja perheen, huomioonottamisen tärkeydestä.
Asiakkaan suunnasta katsottuna kirjaamiseen voi liittyä asiakkaan mietintä siitä, mitä minusta ajatellaan? Millaisena sijaishuoltoyksikön, perhehoidon tai avopalveluiden työntekijä minut näkee lapsena tai vanhempana? Mitä minusta kirjoitetaan, nähdäänkö minut hyvänä? Saanko nähdä mitä minusta kirjoitetaan ja voinko vaikuttaa siihen?
Työntekijöidemme on pidettävä kirjoittaessaan aina mielessä asiakas, joka lukee itsestään kirjoitettua tekstiä kuvauksena itsestään ja elämästään, kenties aikojenkin päästä; millainen olin lapsena ja nuorena, millaisena eri aikuiset minut näki. Vertaan näitä tekstejä vauvakirjaan, joka kertoo tarinaa lapsuudesta tai kertomuksiin, joita kuulen nuoruudestani vanhemmiltani ja läheisiltäni.
Osallistava kirjaaminen terminä viittaa edellyttämisen suuntaan. Osallistan sinut, sinun on otettava osaa. Yhdessä kirjaaminen, mitä sinulle kuuluu- kirjaaminen, kuulumisten vaihto voisivat olla parempia termejä. Vai voisiko se olla yksinkertaisesti vuorovaikutus?
Blogin kirjoittajana Familarin laatujohtaja Marko Nikkanen.