Höyhensaarelle univalmentajan avustuksella

Blogi 18.5.2018

Unenlaatu häiriintyy herkästi erilaisten elämäntilannetekijöiden, esimerkiksi työpaineiden ja kiireisen elämäntahdin seurauksena. Unettomuuden taustatekijät ovat usein mutkikkaita ja voivat pitkittyessään johtaa monisyiseen ongelmaan. Unitutkijoiden mukaan tilapäisestä unettomuudesta kärsii joka kolmannes työikäisistä suomalaisista ja kroonisesta unettomuudesta vajaa kymmenesosa.

Apua nukkumiseen liittyviin ongelmiin voi saada univalmentajalta. Univalmennuksen tavoitteena on lisätä asiakkaan tietoa ja ymmärrystä unesta. Valmentaja antaa käytännön vinkkejä säännöllisen unirytmin palauttamiseksi ja unen laadun parantamiseksi sekä vahvistaa unta edistäviä tottumuksia. Univalmentaja osaa myös auttaa tunnistamaan ja vähentämään tyypillisesti unta haittaavia henkisiä tekijöitä kuten yliyrittämistä tai huolta unettomuudesta. Lisäksi valmentaja tarjoaa tarvittaessa erilaisia keinoja myös takaiskujen varalle.

Univalmentajan vastaanotolle voivat tulla sekä yksityis- että työterveysasiakkaat ilman erillistä lääkärin lähetettä. Univalmentaja tapaa asiakkaan noin 4–5 kertaa yhdestä puoleentoista tuntia kerrallaan. Valmennuksen aikana univalmentaja toimii yhteistyössä moniammatillisen tiimin kanssa suunnitellen asiakkaan hoitopolun asiakkaan tarpeet huomioiden.

Jotta asiakkailleni ei synny virheellistä oletusta univalmennuksesta, sanon usein, etteivät univalmentajat ole mitään nukkumatteja, joilla on unihiekkapussi ja taikasauva. Sen sijaan unettomuuden hoidossa sovelletaan kognitiivis-behavioraalisen terapian muotoja. Hoitoprosessi lähtee asiakkaan omasta motivaatiosta ja halusta tehdä muutoksia omiin elämäntapoihinsa. Matkan aikana univalmentaja tukee asiakasta tavoitteena unenlaadun parantuminen.

Parasta univalmentajan työssä on nähdä asiakkaan sitoutuminen valmennukseen ja elämänlaadun ja asiakkaan voimavarojen paraneminen unettomuuden helpottaessa. Käytännön vinkkini univaikeuksista kärsiville on: “Lepo ei ole vain fyysistä nukkumista vaan myös henkinen prosessi.”

Työterveyshoitaja Niina Kataikko
Kirjoittaja on Mehiläinen Kotkan työterveyshoitaja Niina Kataikko.

Lue lisää:

Univalmennus

Lisää aiheesta