reppuselassa

Matkailu avartaa ja maailma avartuu. Siksipä matkailu peräpohjolasta maailmalle on lisääntynyt.
Eikä ihme, sillä syksyn pimeydestä ja talven viileydestä tekee mieli lähteä nauttimaan auringosta
ja lämmöstä etelään.E

ikä matkailu hullumpi harrastus olekaan. Paitsi että reissuilta saa mukavia kokemuksia ”muistojen albumiin”
on matkailusta paljon terveydellisiäkin hyötyjä. Etelään suuntautuvan loman hyvää antia on auringosta
tankattava energia, kuten sanotaan. Kyllä se paikkansa pitääkin, sillä D-vitamiinin paras lähde on
auringonvalo ja sen UVB-säteily.

Aurinko ja D-vitamiini

Auringon salainen ase on UVB-säteily, joka saa iholla aikaan D-vitamiinin tuotannon. Kesäaurinkoa tarvitaan
vain 10–15 minuuttia muutaman kerran viikossa käsiin, käsivarsiin ja kasvoihin – ja D-vitamiinia riittää
pitkälle talvivarastoon.

Matka etelän aurinkoon ei ole pelkkää hömpötystä: viikon talviloma auringossa
antaa D-vitamiinia jopa 8 viikoksi! Kotimaan auringossa ei ole riittävästi UVB-säteilyä talvisaikaan.

Elämäniloa ja energiaa

Jokainen aurinkolomaa viettänyt varmasti vahvistaa väitteen auringon energisoivasta vaikutuksesta.
D-vitamiini, valo ja lämpö yhdessä vaikuttavat mielialaan ja vireyteen pitkäksi aikaa. Suunnataan siis itse
kukin talvella auringon alle, kerätään D-vitamiinia varastoon ja jatketaan D-vitamiinin saantia sekä monipuolisesti
ruoasta että purkista.

Antaa lämmittää, muttei polttaa

Auringon kanssa on kuitenkin syytä olla varovainen, ettei polta ihoaan. Auringon ultraviolettisäteily ja ihon
toistuva palaminen ovat merkittävä riski, että iholla olevat luomet muuttuvat syöväksi. Jos olet elämäsi
aikana viettänyt paljon aikaa ulkona – veneillyt, golfannut, ollut ulkotöissä – kannattaa kiinnittää huomioita
luomiin ja niissä tapahtuviin muutoksiin.

 

Lue lisää auringosta ja luomista >>

Jaa