Julkaistu: 
Pe 1.1.2016 klo 11:00

Uusi vuosi alkaa usein elämäntapojen ryhtiliikkeellä. Yleislääketieteen erikoislääkäri Henri Ärölä Mehiläisestä kannustaa miettimään elämäntapoja pitkällä tähtäimellä yksittäisten uudenvuodenlupausten sijaan. Kuntoremontti kannattaa aloittaa pienin askelin vaikka siitä, että vähentää napostelua.

Yleislääketieteen erikoislääkäri Henri Ärölä Mehiläisestä tunnistaa kuntoremontti-ilmiön vastaanottotyössään.

- Monet haluavat aloittaa kuntokuurin vuodenvaihteessa. Esimerkiksi loppuvuodesta kolesterolimittausten yhteydessä potilaat usein toivovat uutta kontrollia keväälle sillä ajatuksella, että skarppaavat elämäntavoissa, kertoo Ärölä.

Ärölän mukaan elämäntapojen ryhtiliike on aina tärkeä – ajankohdasta riippumatta. Hän kannustaa kuitenkin miettimään pitkän tähtäimen konkreettista suunnitelmaa yksittäisten, ”kesäksi rantakuntoon”-tyylisten uudenvuodenlupausten sijaan.

- Pienet pysyvät muutokset ja konkreettiset välitavoitteet saavat aikaan onnistumisia, joista voi nauttia ja jotka ylläpitävät motivaatiota. Tee vaikkapa päätös, että syöt jokaisella aterialla salaattia. Tai lupaa itsellesi, että liikut kolmena päivänä viikossa vähintään 30 min. kerrallaan. Elämäntapojen muuttaminen onnistuu varmimmin, kun et tavoittele suuria muutoksia kerralla, sanoo Ärölä.

Vältä napostelua – tunnista alkoholiin liittyvät tottumukset

Ärölän kokemuksen mukaan hyvän ruokavalion perusteet ovat Suomessa laajasti tiedossa. Useat myös syövät arjessa melko terveellisesti. Napostelua Ärölä pitää kuitenkin ongelmana.

- Joulusta ylijääneiden konvehtien, palaveripullien ja makkarapätkien napostelusta kertyy kuin huomaamatta paljon turhia kaloreita. Tätä kannattaa ehdottomasti välttää. Jos ruokavalio on muutoin kohdallaan, voi itselle sallia ennemmin vaikka yhden karkkipäivän viikossa. Kun tavoitteena ovat pysyvät muutokset elämäntavoissa, ei syömiseen liittyvissä asioissa kannata mennä äärimmäisyyksiin.

Myös alkoholin käyttöä Ärölä kannustaa miettimään kokonaisvaltaisesti.

- Mieti, onko elämässäsi tilanteita, joihin assosioit heti alkoholin. Esimerkiksi niin, että tarvitset aina viiniä rentoutuaksesi tai saunakaljaa nauttiaksesi löylyistä. Nämä tilanteet kannattaa tunnistaa ja muuttaa niitä niin, että nautit hetkistä myös ilman alkoholia, Ärölä toteaa.

Lääkäri suosittelee – pidä nämä mielessä tammikuussa:

  • Omia elintapoja on hyvä arvioida. Tee tarvittavat muutokset järkevästi ja pitkäjänteisesti. Ihmedieettien kautta pudotettu paino tulee helposti takaisin.
  • Korjaa elämäntavat konkreettisten tavoitteiden kautta. Päätä itsesi kanssa vaikkapa siitä, että kuljet osan työmatkasta jalkaisin.
  • Vältä napostelua. Varmista että ruokavaliosi on arkipäivisin hyvin tasapainossa.
  • Tarkista, liittyykö tiettyihin tilanteisiin aina alkoholi. Pyri muuttamaan näitä tottumuksia.
  • Liiku säännöllisesti. Valitse liikunta, josta pidät.
  • Muista ulkoilla pimeydestä huolimatta. Ulkoilu estää kaamosmasennusta.
  • Nauti välitavoitteiden saavuttamisesta ja hyvästä olosta!

 

Lisätiedot:

Mehiläinen Oy, yleislääketieteen erikoislääkäri Henri Ärölä, puhelin: 040 767 4140

 

Mehiläinen-konserni on tunnettu ja arvostettu yksityinen sosiaali- ja terveyspalveluiden tuottaja Suomessa. Mehiläinen tarjoaa kokonaisvaltaiset palvelut yksityis-, yritys- ja kunta-asiakkaille. Mehiläisessä palveluita tuottaa Suomessa yhteensä noin 9 000 työntekijää ja ammatinharjoittajaa.

Jaa