
OmaMehiläinen-sovelluksen saavutettavuusseloste
Tämä saavutettavuusseloste koskee mobiilisovellusta OmaMehiläinen (iOS). Seloste on laadittu 30.04.2024 tilanteen mukaisesti ja päivitetty 17.06.2025. Pyrimme takaamaan palveluidemme saavutettavuuden Lain digitaalisten palvelujen tarjoamisesta 306/2019Ulkoinen linkki mukaisesti.
Saavutettavuuden arviointi
Palvelun saavutettavuus on arvioitu kolmannen osapuolen toimesta. Arvioinnissa ilmenneet puutteet on listattu alla, ja ne korjataan mahdollisimman pian.
Digipalvelun saavutettavuuden tila
Täyttää saavutettavuusvaatimukset osittain (WCAG-kriteeristö 2.2 AA-taso). Verkkopalvelussa olevat keskeiset puutteet on kuvattu jäljempänä tässä selosteessa.
Verkkosivuston saavutettavuutta arvioidaan jatkuvasti saavutettavuustyökalujen avulla. Saavutettavuus huomioidaan kaikkien uusien ominaisuuksien kehitystyössä.
Vaihtoehtoiset asiointitavat
Voit vaihtoehtoisesti asioida Mehiläisen asiakaspalvelussa, joka on avoinna ympäri vuorokauden.
Asiakaspalvelun numero on 010 414 00 (pvm/mpm).
Sisällöt tai toiminnot, jotka eivät ole vielä saavutettavia
Käyttäjät saattavat huomata saavutettavuusongelmia sivustollamme. Alla on luettelo niistä, jotka olemme havainneet ja tunnistaneet.
Havaittavuus
- Sovelluksessa on tyhjiä kohdistuksia (WCAG 1.3.1).
- Kaikkialla ei ole kunnollista tietoa kenttien pakollisuudesta (WCAG 1.3.1).
- PDF-tiedostoja ei pysty käyttämään ruudunlukijalla (WCAG 1.3.1).
- Käyttäjä ei voi muuttaa sovelluksen asentoa (WCAG 1.3.4).
- Uuden perheenjäsenen henkilötunnuksessa virheellisestä syöttötavasta on informoitu ainoastaan värillä (WCAG 1.4.1).
- Osa sisällöstä ei muutu tekstin kokoa muutettaessa (WCAG 1.4.4).
Käytettävyys
- Liukusäätimeen ei voi kohdistaa ruudunlukijalla (WCAG 2.1.1).
Ymmärrettävyys
- Käyttäjälle ei kerrota terveystietojen haun minimimerkkimäärästä (WCAG 3.3.2).
Toimintavarmuus
- Terveystietojen haun tuloksista ei ilmoiteta selkeästi (WCAG 4.1.3).
- Ruudunlukijalle ei aina ilmoiteta näkymän vaihtumisesta, toiminnon onnistumisesta tai merkkirajan täyttymisestä (WCAG 4.1.3.)
Anna palautetta saavutettavuudesta
Jos huomaat sivustolla saavutettavuusongelmia, anna ensin palautetta meille eli sivuston ylläpitäjälle. Vastauksessa voi mennä 14 päivää.
Avaa palautelomakeUlkoinen linkki
Jos et ole tyytyväinen saamaasi vastaukseen tai et saa vastausta lainkaan kahden viikon aikana, voit tehdä ilmoituksen Traficomille. Traficomin sivulla kerrotaan tarkasti, miten ilmoituksen voi tehdä ja miten asia käsitellään.
Valvontaviranomaisen yhteystiedot
Liikenne- ja viestintävirasto Traficom
Digitaalisen esteettömyyden ja saavutettavuuden valvontayksikkö
www. saavutettavuusvaatimukset. fi
saavutettavuus@traficom.fi
puhelinnumero vaihde 029 534 5000