Vauhtia rinteeseen huolellisella valmistautumisella

Blogi 18.3.2022

Paralympialaiset takana – ja fiilis on todella hyvä! En ole vielä oikein ehtinyt edes ymmärtää, miten hyvin kisat menivät. Nyt on kuitenkin levon aika ja sille on myös tarvetta.

Menestyksen takana on aina huolellinen valmistautuminen ja äärimmäisen tärkeän tiimin tuki – ja tietysti intohimo lajiin, jonka pariin olen päätynyt jo hyvin nuorena. Laskettelu oli pienestä pitäen perheen yhteinen harrastus, josta ajan myötä muodostui tämän hetken ammattini.

Tärkeästä kaudesta huolimatta, olen pitänyt valmistautumisen hyvin samanlaisena kuin aiemminkin. Valmistautumisen pääpiirteitä ei ollut tällä kaudella syytä muuttaa, sillä samat rutiinit ovat toimineet ennenkin erittäin hyvin. Fyysisen valmistautumisen lisäksi merkittävässä roolissa ovat myös henkinen valmistautuminen sekä lepo ja ravinto.

Fyysistä kuntoa kehitetään alppihiihdossa usein kesällä. Minulle on ollut aina tärkeää, että fyysinen kunto kehittyy ja tulevaan kauteen lähdetään entistä paremmassa kunnossa. Kesällä treeniohjelmaan kuuluu monipuolisesti eri lajeja ja treeniaikaa tulee noin 10–16 tuntia viikossa treeniblokista riippuen. Fyysisessä valmennuksessa minulla on tukena Ville Vanttaja, jonka kanssa olemme tehneet jo useaan vuoden ajan erittäin hyvää yhteistyötä.

Omalle henkiselle hyvinvoinnille erityisen tärkeässä roolissa on hyvä lepo. Lepo merkitsee minulle paljon ja pyrin aina pitämään saman rytmin myös reissussa, niin jaksan paremmin. Otan lähes joka päivä pienet päiväunet, niin virtaa riittää vielä iltapäiväksi. Kisapäivien välissä tykkään nollata ajatukset alppihiihdon ”kuplasta” ja vetäytyä viettämään omaa aikaa. Iltapäivällä, treenien tai kisojen jälkeen, rentoudun mielelläni esimerkiksi pleikkarin parissa. Pelaamalla pleikkaria kisareissulla tai treenien jälkeen voin viettää samalla aikaa myös kavereiden kanssa verkon välityksellä.

Jotta treeni kulkee, myös ravinnolla on iso merkitys. En tykkää laskea määriä, vaan tärkeintä on syödä tarpeeksi. Periaatteenani onkin aina ollut syödä riittävästi, monipuolisesti ja terveellisesti. Kisapäivinä toinen laskukierros lasketaan usein 6–8 tuntia aamupalan jälkeen, joten hyvällä aamupalalla ja ravitsevilla välipaloilla on iso merkitys. Vakioaamupalaani kuuluu aina puuro, jonka ympärille lisään vaihdellen muita lisukkeita.

Pidän terveyttä yhtenä tärkeimpänä asiana elämässä, ja siksi yhteistyö Mehiläisen kanssa merkitsee myös valmistautumisen kannalta paljon. Oman terveydentilan seuraaminen on vaivatonta Mehiläisen asiantuntijoiden ja palveluiden avulla. Tieto siitä, että kaikki on kunnossa auttaa todella paljon myös henkisesti.

Blogitekstin on kirjoittanut alppihiihtäjä Santeri Kiiveri, jonka matkaa maailman huipulle Mehiläinen on tukemassa.

Lääkärin kommentti:

Santeri on tuonut blogissaan hyvin esiin pääpiirteet hyvään ja turvalliseen treenaamiseen kaikille urheilijoille. Erityisesti ammattiurheilijoille hyvin suunniteltu treenaaminen, eli voiman, lihashuollon ja liikkuvuuden sopiva suhde ja erityisesti levon merkityksen muistaminen on hyvin oleellista jaksamiselle ja vammojen välttämiselle.

Myöskään hyvän ja riittävän yöunen merkitystä ei pidä aliarvioida. Siirryttäessä esimerkiksi aikavyöhykkeestä toiseen uni voi häiriintyä. Tarpeeksi pitkä adaptoitumisaika on siksi tärkeää ja sen voikin osin aloittaa jo kotimaassa.

Lisäksi hyvästä ja monipuolisesta ravinnosta huolehtiminen reissuolosuhteissa on äärimmäisen tärkeää, sillä reissaaminen tuo ravintoon aina omat haasteensa. Onkin hyvä varata reissuun omia tuttuja eväitä ja välipaloja.

On ollut hienoa seurata Santerin matkaa jo muutaman vuoden ajan. Hieno urheilija, joka nyt sai ansaitsemansa menestyksen! Sydämelliset onnittelut!

- Sikri Tukiainen, Ortopedian ja traumatologian erikoislääkäri

Sikri Tukiainen toimii ortopedian ja traumatologian erikoislääkärinä Mehiläisen Helsingin Töölön, Vantaan Tikkurilan, Espoon Tapiolan ja Porvoon lääkärikeskuksissa.