Mielekäs ja arvokas työ ja maailman parhaat työkaverit

Blogi 18.5.2018

Syksyinen viikonloppu on mennyt nopeasti, ja taas on sunnuntai-ilta ja uusi työviikko alkamassa. Ajatus siitä, että menen aamulla töihin ja arjen rutiinit pyörähtävät käyntiin tuntuu mukavalta. Suurin syy siihen miksi sunnuntai-illat eivät poikkea muista illoista “töihinmenoahdistuksella” johtuu varmasti mielekkäästä työstä ja maailman parhaista työkavereista.

Maanantaiaamuna töihin kiiruhtaessa tulevan päivän askareet pyörivät jo mielessä. Yksi Felicitas Mehiläisen työkavereistani on tullut aamuvuoroon vähän aikaisemmin ja tehnyt aamutoimet, jotta olemme valmiina kohtaamaan heti kahdeksalta päivän ensimmäiset asiakkaat. Jokaisella meistä hoitajista on oma tyylinsä tehdä töitä. Itse tarkistan aina aamulla omalta työlistaltani päivän asiakkaat sekä lääkärin työlistoilta heille tulevat asiakkaat. Aamuisin tarkistan myös, mitä viestejä on tullut edellisen illan ja yön aikana. Asiakkaat voivat lähettää meille turvallisesti viestejä ja me pyrimme vastaamaan niihin mahdollisimman lyhyessä ajassa.

Puhelin alkaa soida kello kahdeksalta, kun ensimmäinen asiakas jo soittaakin. Yleensä puhelimen välityksellä varataan aikaa lääkärille, ohjataan asiakasta hoidon aikana ja annetaan henkistä tukea. Toimenpidehoitaja osallistuu kunkin viikon aikana kaikkiin toimenpiteisiin, kuten munasolujen keräyksiin ja alkionsiirtoihin.

Ilmaiset hedelmällisyysneuvontakäynnit kuuluvat meidän hoitajien arkipäivään. Käyntien tarkoituksena on antaa tietoa hedelmällisyydestä ja siitä, mitkä asiat siihen voivat vaikuttaa niin negatiivisesti kuin positiivisesti. Me hoitajat annamme myös tukikäyntejä omille asiakkaillemme. Tukikäynnin tavoitteena on, että asiakas tulee kuulluksi ja hänen on mahdollista kertoa omista tunteistaan avoimesti. Hedelmällisyyshoidot ovat raskaita, tunteet voivat vaihdelle paljon hoitojen aikana ja parisuhde voi myös olla välillä koetuksella.

Työpäivän aikana pyrimme pitämään pienen kahvitauon yhdessä koko klinikan henkilökunnan kanssa. Se on yhdistävä hetki. Silloin käymme läpi asiakkaiden hoitoihin liittyviä asioita sekä klinikan yleisiä asioita. Työssämme asiakkaiden kanssa koetut tunteet voivat vaihdella paljon äärimmäisestä onnen tunteesta toivottomuuteen. Näiden tunteiden käsittelemisessä on hyvä, että meillä on tiivis ja läheinen ilmapiiri klinikan henkilökunnan kesken.

Minä vastaan klinikalla munasolujen luovutushoidoista. En voisi kuvitella mitään hienompaa lahjaa, jonka ihminen voi toiselle antaa kuin munasolu, jonka luovuttaja lahjoittaa tuntemattomalle henkilölle. On hienoa saada työskennellä Felicitas Mehiläisen klinikalla näiden asiakkaiden ja työkavereiden kanssa sekä tehdä tätä arvokasta työtä!

Kirjoittaja Jenni Kaivola on kätilö-IVF-hoitaja, joka työskentelee Felicitas Mehiläisessä .

Lue lisää:

Felicitas Mehiläinen 

Aina on toivoa