HomeHome
Ajanvaraus
FI

Ajanvaraus

Haku

Valikko

Lääkäri listaa: Muista nämä asiat lämpimänä kesäpäivänä

Lehdistötiedote 16.7.2020

Lämpimän aurinkoiset säät ovat jälleen täällä ja kesälomalaiset suuntaavat ulos, mökeille ja rannoille. Yleislääketieteen erikoislääkäri Tove Laivuori Mehiläisestä muistuttaa, mitä lämpimänä kesäpäivänä on tärkeää pitää mielessä.

1) Suojaa ihosi ja silmäsi auringolta

Lämpiminä kesäpäivinä ulkoillessa on muistettava suojautua auringon säteilyltä. Tehokkain keino on suojata iho vaatteilla ja riittävällä suojakertoimella varustetulla aurinkorasvalla. Ihon lisäksi auringon UV-säteily voi vaikuttaa silmien terveyteen, joten myös silmät on hyvä suojata esimerkiksi laadukkailla aurinkolaseilla tai lipallisella hatulla. Muista suojautuminen myös pilvisellä säällä tai kun vietät kirkkaana päivänä aikaa varjossa.

2) Muista juoda riittävästi

Vesi ylläpitää nestetasapainoa ja säätelee kehon lämpötilaa, joten etenkin hellepäivänä on tärkeä huolehtia veden juomisesta. Nestevajaus heikentää suorituskykyä ja lisää väsymystä. Aikuiselle riittävä vesimäärä on noin 2-3 litraa päivässä, sisältäen ruoan mukana tulevan veden. Lapselle riittävä määrä on 1-1,5 litraa. Helteellä määrää kannattaa kuitenkin lisätä oman tarpeen mukaan. Vettä kannattaa juoda pieninä annoksina pitkin päivää.

3) Kevyt ruoka sopii helteelle

Riittävästä syömisestä on huolehdittava, jotta kehon suolatasapaino säilyy normaalina. Helteellä kannattaa syödä pieniä aterioita useasti päivästä sekä suosia kevyitä, viileitä ja vesipitoisia ruokia, kuten salaattia. Kesälle tyypillisen grilliruoankin voi syödä kevyenä, kunhan muistaa tehdä oikeita valintoja. Valitse lautasellesi grilliherkuksi esimerkiksi kasviksia ja muista sopiva annoskoko.

4) Jätskit, limpparit ja kesätissuttelu ovat riski hampaille

Lämpimällä säällä nesteytys on erityisen tärkeää ja viileät herkut maistuvat, mutta myös suun terveydestä tulee muistaa huolehtia. Makeat ja happamat tuotteet, kuten alkoholi-, ja virvoitusjuomat sekä jäätelöt ja makeiset, voivat aiheuttaa hampaiden reikiintymistä ja hampaiden pinnan syöpymistä. Hampaiden terveydestä voi huolehtia suosimalla säännöllistä ateriarytmiä, välttämällä napostelua sekä huuhtelemalla suu vedellä tai maidolla. Janojuomana paras vaihtoehto on vesi - makeat ja happamat juomat on hyvä nauttia ruuan yhteydessä.

5) Tee punkkitarkastus iltaisin

Kesäisen ulkoiluretken jälkeen voi iholta löytyä punkki, joka on syytä poistaa mahdollisimman pian kapeakärkisillä pinseteillä tai punkkipihdeillä. Kesäisin punkkitarkastus onkin hyvä tehdä päivittäin. Pitkähihaiset ja –lahkeiset vaatteet sekä hyönteiskarkote voivat ehkäistä punkin pääsemistä iholle. Muista myös tarkkailla ihoa pureman jälkeen. Ota yhteys lääkäriin, jos ihoon muodostuu punoittavaa rengasmaista ihottumaa tai sinulla ilmenee kuumetta, päänsärkyä tai muita yleisoireita.

6) Lepää tarpeeksi – muista hyvä unirytmi myös kesällä

Valo vaikuttaa nukahtamiseen tarvittavan melatoniinihormonin tuotantoon, joten kesän valoisat illat ja aamut voivat häiritä nukahtamista ja unta. Lisäksi arkirytmin muuttuminen lomalla voi vaikuttaa unirytmiin. Nukahtamista ja unen laadun parantamista kannattaa edistää viilentämällä ja pimentämällä makuuhuone sekä liikkumalla säännöllisesti viileämpään aikaan vuorokaudesta. Kovin myöhään illalla ei kannata harrastaa kovatehoista liikuntaa, koska se voi vaikeuttaa nukahtamista. Muista varata unelle sekä rentoutumiselle aikaa. Stressi voi heikentää nukkumista.

Asiantuntijana jutussa toimi yleislääketieteen erikoislääkäri Tove Laivuori.