Rockettes blogi 4
Rockettes: Jaksaminen, uni ja palautuminen
Julkaistu: 
14.2.17 klo 9:06
 
Urheilijalle jaksaminen on kaikki kaikessa. Jos energiaa ei ole, ei treenit suju. Ja kun treenit ei suju, voi koko arki tuntua vaikealta. Urheilu ja luistelu osaltaan määrittelevät sitä, mitä me jokainen olemme, niin osana joukkuetta kuin myös muilla elämän osa-alueilla. Urheilun ja tämänkaltaisen tiiviin yhteisön parissa kasvaminen on muotoillut meistä niitä Rockettes-luistelijoita, joita olemme ja se on varmasti meille kaikille arjen tärkein juttu. Usein luistelu on se asia, joka saa meidät jaksamaan arjessa ja tuo hymyn huulille joka päivä. Jos tuntuu, että jaksamista treenaamiseen ei ole, voi se vaikuttaa negatiivisella tavalla koko arkeen. Jaksamisen puute ja uupuminen voivat johtaa pahimmassa tapauksessa jopa ylikuntoon tai muuhun vakavampaan asiaan.
 
Välillä urheilijan arki on todella rankkaa. Joukkueemme treenaa noin 20 tuntia viikossa, jonka päälle meistä jokainen käy osa- tai kokoaikaisesti töissä tai vaihtoehtoisesti opiskelee. Muodostelmaluistelu ei kuulu kaikkein edullisimpiin "harrastuksiin", jonka vuoksi luistelumaksujen kustantamiseksi usea joukkulaisemme käykin töissä treenien ohella. Välillä arki voi siis olla erittäin uuvuttavaa. Usein arkipäivät alkavat aamulla kello kuuden herätyksellä ja seuraavan kerran kotiin pääsee yhdeksän maissa illalla. Tässä välissä on aina joko yhdet tai kahdet treenit, jotka kestävät 2-4 tuntia. Jaksaminen on siis todellakin avainasemassa jokaisen meidän elämässä.
 
 
 
Jaksamiseen vaikuttaa ennen kaikkea hyvät yöunet. Unen tarve vaihtelee tietenkin henkilökohtaisesti. Meidänkin joukkueesta löytyy varmasti joku, joka pärjää seitsemän tunnin yöunilla, kun toinen taas tarvitsee vähintään kymmenen tuntia unta. Urheilija tarvitsee luonnollisesti enemmän unta kuin henkilö, joka ei kuluta päivän aikana niin paljon - tämä on varmasti iskostettu meidän jokaisen päähän nuoresta asti. Syvän unen aikana tapahtuu myös suurin kehittyminen, joten sekin on yksi suuri syy miksi yöunet on meille hyvin tärkeitä. Ilman hyviä yöunia kilpailuohjelmamme eikä yksilötaitomme pääsisi kehittymään halutulla tavalla.
 
Nukkuminen ei välttämättä ole aina niin helppoa. Voi olla kausia, kun nukahtaminen tuntuu vaikealta tai heräilyä unen aikana tapahtuu liian usein. Näihin ongelmiin voi olla välillä jopa haastavaa keksiä apukeinoja. Olemme kuitenkin huomanneet meditaation auttavan nukahtamisvaikeuksiin. Meditaatiosta puhutaan nykyään paljon enemmän kuin ennen ja artikkeleihin aiheesta voi törmätä joka päivä, esimerkiksi selaillessa Facebookia. Illalla yksi meditaatioharjoitus ennen nukkumaanmenoa voi nopeuttaa nukahtamista huomattavasti, kun kehon ja mielen antaa rentoutua. Tietenkin tämä myös on henkilökohtaista, kenenkään keho ja mieli ei toimi täysin samalla tavalla kuin toisen. 
 
Rockettes blogi
 
Jotta jaksamme treenata, täytyy meidän kiinnittää myös erikoishuomiota palautumiseen. Välillä treenien välissä on vain muutama tunti ja haluamme aina pystyä antamaan kaikkemme jokaisessa treenissä. Tämän vuoksi meidän on tärkeä panostaa palautumiseemme. Meillä onkin käytössä esimerkiksi ZeroPointin kompressiovaatteita, joista on ollut suunnaton apu juuri tässä asiassa. Kun pukee kompressiosukat tai -housut treenin jälkeen päälle, onkin seuraavassa treenissä jalat paljon freesimmät. Meillä on myös käytössämme tärinäpalloja ja tärinäfoamrulla sekä tavallisia foamrullia, joilla saamme niin avattua lihasfaskioitamme kuin ennaltaehkäistyä vammoja. Myös säännöllinen venyttely auttaa näissä molemmissa asioissa. Urheilijalle oma keho on tärkein työkalu arjessa, joten siitä on pidettävä erityisen hyvää huolta.
 
Rockettes blogi 2
 
 
Fyysisen jaksamisen lisäksi henkinen jaksaminen on erityisen tärkeää urheilussa. Jos urheilija on henkisesti rasittunut, yleensä myös fyysinen jaksaminen kärsii. Henkiseen jaksamiseen vaikuttaa kaikki arjen asiat; ystävien tapaamisesta perheen yhteisiin ruokailuihin. Jokaisella meistä on eri tapoja pitää yllä omaa mentaalista hyvinvointia rankan ja urheiluntäyteisen arjen keskellä. Myös henkisestä valmentautumisesta on paljon apua tässä asiassa, mutta siihen paneudumme lisää myöhemmin ilmestyvässä blogikirjoituksessamme.
 
Jaksamista kaikille arjen keskelle!
 

Blogitekstin on kirjoittanut Rockettes muodostelmaluistelujoukkueen nuoret naiset. Blogi on osa Mehiläisen ja Rockettesin yhteistyötä ja kirjoitukset käsittelevät nuorille – ja erityisesti kilpaurheilun keskuudessa esiintyviä - tärkeitä aiheita.

Jatka keskustelua blogin aiheesta Mehiläisen Facebookissa Twitterissä ja LinkedInissä!

 

Kuvat:  1 & 4 Emmi Lonka

 

Jaa