Nainen kalliolla

Mindfulness tarkoittaa hyväksyvää tietoista läsnäoloa. Käytännössä sitä, että ihminen huomaa, mitä tekee ja on läsnä tekemisissään. Työnteossa mindfulness on pysähtymistä ja keskittymistä kulloiseenkin tehtävään niin, ettei mielessään tai muuten vaihda jatkuvasti aihetta tai poukkoile tehtävästä toiseen. Keskittyvä ja läsnäoleva työntekijä on paljon tehokkaampi kuin säntäilijä, ja voi säntäilijää paremmin.

Mindfulness-harjoituksia

Mindfulness-harjoitukset ovat harjoituksia, joissa kiinnitetään huomio siihen, mitä juuri nyt tapahtuu kehossa ja mielessä. Harjoitusten tavoitteena on, että ihminen tulee aiempaa tietoisemmaksi itsestään ja siitä, miten voi.

Hyvä harjoitus on esimerkiksi sulkea silmät tai katsoa ulos ikkunasta minuutin ajan ja kuunnella hengitystään tai kuulostella, mitä kehossa tapahtuu istuen tai seisten. Harjoituksen aikana saattaa huomata, että joku kohta kehossa on jännittynyt, hartiat ovat korvissa tai hengitys on pinnallista.

Kun asiat huomaa, voi laskea hartiat tai hengittää syvään. Minuutin harjoitus kannattaa tehdä työpäivän aikana esimerkiksi aina, kun irrottautuu edellisestä tehtävästä ja siirtyy seuraavaan.

Mindfulness-kurssi

Mehiläisen palvelukaupasta voi ostaa mindfulness-kurssin vaikka koko työyhteisölle. Kurssi räätälöidään aina asiakkaan tarpeiden mukaan. Kurssilla keskustellaan ja opetellaan harjoituksia, jotka voi ottaa osaksi arkea.

Kurssin tavoitteena on, että työntekijä tai kokonainen työyhteisö saisi mindfulnessista työkalun, jolla parantaa keskittymistä, työtehoa ja hyvinvointia. Kurssin kesto voi olla esimerkiksi kahdeksan kahden ja puolen tunnin tapaamista.

Mindfulness-kokemuksia

Mindfulnessin vaikutuksia on tutkittu tieteellisesti ja aivokuvien tutkiminen on osoittanut, että mindfulness vähentää stressiä, auttaa keskittymään ja parantaa vuorovaikutusta. Läsnäololla on siis ihan oikeita vaikutuksia. Mehiläisen asiakkaat ovat huomanneet itsestään uusia asioita harjoitusten ansiosta. Yksi on huomannut, että hengittää pinnallisesti ja toinen, että vatsa on jännittynyt ja siksi kipeä.

Jotta mindfulnessista hyötyisi pitkällä tähtäimellä ja saisi stressihormonitasoa laskettua, tietoisesta läsnäolosta pitäisi tulla asenne elämään ja harjoituksia on tehtävä säännöllisesti arjessa.

Kannattaa kokeilla esimerkiksi puhelimeen ladattavia sovelluksia. Sovellusten ohjaamia 5–30 minuutin harjoituksia voi tehdä esimerkiksi työmatkan aikana. Mindfulnessista voi olla paljon apua myös, jos on kova huolehtimaan ja murehtii asioita ennalta ja jälkikäteen.

Asiantuntijana työpsykologi, työpsykologien ja psykoterapeuttien vastaava esimies Maaret Punto Mehiläisen Helsingin Työelämäpalveluista.

Jaa