HomeHome
Ajanvaraus
FI

Ajanvaraus

Haku

Valikko

Vakuutusasiakkaana Mehiläisessä

Vakuutusasiakkaana sinun on helppo asioida Mehiläisessä. Voit varata ajan tai tulla suoraan vastaanotolle. Huomioi kuitenkin, että vakuutuskäytännöt vaihtelevat vakuutuksista ja vakuutusyhtiöistä riippuen. Varatessasi aikaa ja tullessasi vastaanotolle on hyvä, että olet varmistanut vakuutuksen toimintaperiaatteet henkilökohtaisissa vakuutuksissasi vakuutusyhtiöstäsi tai työnantajan ottamissa vakuutuksissa työnantajaltasi.

Ajan varaaminen vakuutusasiakkaana

Kun sairastut tai sinulle sattuu tapaturma, voit aina hakeutua hoitoon Mehiläiseen seuraavien vaihtoehtojen kautta:

  • Verkkoajanvaraus
  • Ajanvaraus puhelimitse 010 414 00
  • Päivystys
  • LähiTapiolan henkilövakuutusasiakkaana myös TerveysHelpin kautta puhelimitse 0206 1000
  • Pohjantähden henkilövakuutusasiakkaana myös puhelimitse 020 763 4051

Yleiset toimintaperiaatteet lääkärin vastaanottokäynnillä:

  • Vapaaehtoisissa vakuutuksissa (yksityiset tapaturma-, sairauskulu-, matka- ja lisenssivakuutukset) maksat käynnit ensin itse ja haet korvauksia jälkikäteen vakuutusyhtiöltäsi ellei vakuutusyhtiösi ole antanut lupaa lähettää laskua suoraan vakuutusyhtiöön.
  • Lakisääteisissä vakuutuksissa (työtapaturma ja liikennevahinko) voimme laskuttaa vastaanottokäynnit suoraan vakuutusyhtiöösi. Muistathan myös tehdä työtapaturmissa vahinkoilmoituksen vakuutusyhtiöösi esimiehesi kanssa. Liikennevahingoissa voit tehdä ilmoituksen itse vakuutusyhtiöösi.
  • Työnantajasi ottamissa vapaaehtoisissa henkilövakuutuksissa (sairauskulu- tai tapaturmavakuutukset) voimme pääsääntöisesti laskuttaa vastaanottokäynnit suoraan vakuutusyhtiöltä.
  • Jos lasku lähetetään suoraan vakuutusyhtiölle, laskun yhteydessä välittyy vakuutusyhtiölle myös käynnin diagnoositieto.

  • LähiTapiolan asiakkaana voit olla yhteydessä TerveysHelppi-palveluun ennen ajanvarausta. Lue lisää TerveysHelppi- palvelusta
  • Ifin sairauskuluvakuutusasiakkaana maksat lääkärikäynnistä vain mahdollisen omavastuun ja Mehiläinen hoitaa korvausten hakemisen suoraan Ifistä puolestasi. Lue lisää If Suorakorvaus -palvelusta
  • Pohjantähden henkilöasiakkaana käytössäsi on suoralaskutuspalvelu, joten maksat käynnistä vain omavastuuosuuden saatuasi suoralaskutusluvan Pohjantähdestä ennen vastaanottokäyntiä. Lue lisää Pohjantähden suoralaskutuspalveluista
  • Turvan Junioriturva- sairauskuluvakuutusasiakkaana maksat lääkärikäynnistä vain mahdollisen omavastuun ja Mehiläinen hoitaa korvausten hakemisen suoraan Turvasta puolestasi. Lue lisää TaskuTurvasta

Yleiset toimintaperiaatteet hoitojen ja tutkimusten osalta:

  • Kalliimpiin hoitoihin tai tutkimuksiin (esim. leikkaushoito, MRI-kuvaus) lääkäri voi pyytää maksusitoumuksen vakuutusyhtiöltä.
  • Kun vakuutusyhtiö myötää maksusitoumuksen, laskutamme hoidot ja tutkimukset vakuutusyhtiöltäsi maksusitoumuksen mukaisesti.
  • Vapaaehtoisissa vakuutuksissa voit myös itse pyytää maksusitoumusta vakuutusyhtiöltäsi tutkimukseen tai toimenpiteeseen, jonka lääkäri on määrännyt.

Lisätietoa vakuutuslajeista ja niihin liittyvistä toimintamalleista

Työtapaturmat
Liikenteen henkilövahingot
Ammattiurheilijoiden tapaturmat
Vapaa-ajan tapaturmat
Sairauskuluvakuutukset
Matkatapaturmat ja -sairaudet
Urheilutapaturma

Lue lisää:

Lyhyesti tapaturmista
Yritysten työtapaturma- ja sairaskuluvakuutukset

Vakuutusyhtiöt

Aktia
If
Fennia (Folksam yhdistynyt Fenniaan keväällä 2019)
Turva
LähiTapiola
Mandatum Life
Pohjantähti
Pohjola Vakuutus (entinen OP Vakuutus)
POP Vakuutus
Säästöpankin vakuutukset
Valtiokonttori
PV Vahingonkäsittely

Lisää aiheesta