Företagshälsovården ger stöd för både kropp och själ
Diktamen tar hand om personalens välbefinnande i samarbete med Mehiläinens Arbetslivstjänster. Via företagshälsovården får de anställda i hela Finland stöd för både arbetsergonomi och psykisk hälsa.
Hos programvaruföretaget Diktamen består välbefinnande på arbetsplatsen av ett säkert, hälsosamt och produktivt arbete som stöds av god ledningspraxis för välbefinnande. Ledningen stöds av Mehiläinens experter inom företagshälsovård.
- Vi vill se till att vår personal mår bra, lyckas i sitt arbete och känner att det är meningsfullt och givande, berättar Henri Ketola, personalchef på Diktamen.
Diktamen är Finlands ledande leverantör och utvecklare av patientdokumentationstjänster, vars viktigaste produkter är ett digitalt dikteringssystem och en ordbehandlingstjänst. Diktamens tjänster används dagligen av sammanlagt 16 000 yrkespersoner inom social- och hälsovården i olika sjukvårdsdistrikt och privata hälso- och sjukvårdsföretag. Inom tjänstesektorn är personalen företagets viktigaste resurs.
- Vi kan inte erbjuda våra kunder en tjänst utan vår professionella personal. Därför måste vi ta väl hand om våra anställda, berättar Päivi Tohmo, som leder Diktamens ordbehandlingsverksamhet och tillsammans med Ketola ansvarar för frågor i anslutning till välbefinnande på arbetsplatsen.
Företagshälsovårdstjänster från Mehiläinen till hela Finland
Diktamen har fler än 150 anställda som arbetar i olika delar av Finland och mestadels på distans. Detta ställer också vissa krav på företagshälsovårdstjänsterna.
- För oss är det viktigt att vi har en nationell företagshälsovårdspartner, vars tjänster är lättillgängliga för alla och som också erbjuder funktionella distansläkarmottagningar och moderna digitala tjänster, säger Ketola.
För Diktamen är det viktigt att företagshälsovårdarna och -läkarna känner till sina anställdas arbete på en praktisk nivå och förstår den belastning som arbetet orsakar.
- Först då kan företagshälsovården bedöma en anställds arbetsförmåga eller arbetsutmaningar i förhållande till arbetsbeskrivningen, säger Tohmo.
Psykisk hälsa i förgrunden
Transkriberare är den största yrkesgruppen hos Diktamen. Transkriberarens ganska sällsynta arbetsbeskrivning är också förknippad med vissa utmaningar för välbefinnandet på arbetet, som vi vill ta itu med på ett förebyggande sätt.
- I sitt arbete avkodar transkriberarna besöksuppgifter dikterade av hälso- och sjukvårdspersonal till patientdokument. Innehållet som de lyssnar på dag efter dag kan vara obehagligt, tungt och psykiskt belastande, säger Tohmo.
Enligt Tohmo stöder Mehiläinen väl de anställdas psykiska välbefinnande på arbetsplatsen. Till exempel arbetspsykologen har behandlat det tunga innehållet i arbetet tillsammans med hela personalen och gett tips på hur man hanterar svåra frågor.
På Diktamen ses stöd för den psykiska hälsan som en särskilt viktig fråga, både för den egna personalen och på samhällsnivå. Företaget har redan gjort mycket gott för att stödja den psykiska hälsan. Företaget har tilldelats Mieli rf:s märkning Hyvän mielen työpaikka och deltar också i Arbetshälsoinstitutets projekt för psykisk hälsa tillsammans med Mehiläinen.
- Vi vill ta ett socialt ansvar för att se till att frånvaron på grund av psykiska problem minimeras och att psykiska problem inte gör någon arbetsoförmögen, säger Tohmo.
Lösningar på arbetsergonomiska problem även på distans
En god arbetsergonomi är viktigt, eftersom transkriberarens arbetsställning är mycket statisk; båda händerna är på tangentbordet och den andra foten styr bandet med pedalen.
- Eftersom det till exempel inte finns någon större möjlighet att byta arbetsställning är det viktigt att förebygga problem i stöd- och rörelseorganen, berättar Tohmo.
Även om de anställda är utspridda runt om i Finland, löses de arbetsergonomiska problemen på ett smidigt sätt även på distans, till exempel genom pausgympa som leds av Mehiläinens fysioterapeut och individuell handledning.
Hundraprocentigt nöjd personal
Personalen använder aktivt Mehiläinens distanstjänster och digitala verktyg, som Tohmo tror kommer att möjliggöra en god utveckling av samarbetet även i framtiden. Hittills har personalen varit mycket nöjd med samarbetet, vilket framgår av det fantastiska resultatet på 100 i Mehiläinens NPS-enkät om företagshälsovårdstjänster.
Distansarbete kommer även fortsättningsvis att spela en viktig roll hos Diktamen, så företaget behöver även fortsättningsvis en partner som hänger med i tiden och svarar mot det moderna samhällets krav.
- Vi ska bygga upp det goda samarbetet inom företagshälsovården mer och göra den ännu bättre, vilket stöder vår tillväxt och de anställdas arbetsförmåga även i framtiden, tillägger Ketola.