Kuntoutus avainasemassa

Olkapään leikkauksen jälkihoidon aikataulu riippuu korjatun kudosvaurion laajuudesta ja kudosten kunnosta. Nuoren ihmisen jännerepeämä kasvaa leikkauksen jälkeen kiinni nopeammin kuin vanhemman kulunut ja ohentunut jänne. Jänteen vahvistaminen harjoittelulla täytyy aloittaa hitaasti ja pienellä vastuksella, fysiatri Heikki Levón Mehiläinen Töölöstä kertoo.

- Ensimmäisen kolmen viikon aikana ylläpidetään nivelen liikelaajuutta ala-asennoissa ja läheltä kylkeä aloittaen. Kun ihon leikkaushaava on parantunut, voidaan siirtyä altaaseen harjoittelemaan. Veden noste keventää ja helpottaa harjoittelua sekä säästää jänteitä. Edetään hitaasti etusuunnassa ja vähitellen yli hartiatason tavoitteena täysi liikelaajuus noin kuuden viikon kuluttua, Levón kertoo.

- Tässä vaiheessa on otettu mukaan vastuskumi, jolla harjoittelemalla vahvistetaan olkanivelen jännerakennetta eli kiertäjäkalvosinta ja tehdään sisä- ja ulkokierto sekä veto- ja työntösuuntaisia toistoharjoituksia esimerkiksi 15 toiston sarjoissa 3 - 5 sarjaa kutakin liikettä.

Harjoittele riittävästi!

- Fysioterapeutti ohjaa liikkeitä vaikeusasteen mukaisesti edeten. Nämä harjoitteet on helppo tehdä kotona, ja niillä on suuri merkitys olkanivelen tukevuuden ja rasituksen siedon palauttamisessa leikkauksen jälkeen. Viikoittaisia harjoittelukertoja on oltava vähintään kolme. Leikkausarvet saattavat aikaansaada kireystuntemuksia, mutta kipua ei saa harjoittelusta aiheutua. Vähitellen edetään kaikkiin liikesuuntiin, loitonnussuunta tulee yleensä viimeiseksi ohjelmaan. Olkanivelen lihasten ja jänteiden vahvistamisen ohella kiinnitetään huomiota myös lapaluun liikkuvuuteen ja sitä tukevien lihasten kestävyyteen. Seuraavien viikkojen aikana voidaan siirtyä fysioterapeutin ohjeiden mukaiseen kuntosaliharjoitteluun, jolloin tarjolla on monipuolisia laitteita ja harjoittelu on tehokkaampaa.

- Noin kolmen kuukauden kuluttua leikkauksesta kudokset ovat vahvistuneet niin paljon, että voidaan siirtyä vapaaseen kuntosaliharjoitteluun. Kuntoilijan on kuitenkin syytä vastaisuudessakin välttää olkaniveltä suuresti kuormittavia liikkeitä, kuten penkkipunnerrusta leveällä otteella, pystypunnerrusta ja niskan taakse ylätaljan vetoa. Kotiaskareissa ja remonteissa kannattaa säästää olkaniveliä jaksottamalla esimerkiksi katonmaalaukset, paneloimiset ja vastaavat yläasentotyöt 1 - 2 tunnin rupeamiin. On hyvä työskennellä etusuunnassa kyynärpäät eteen nousten.

- Tärkeää on opetella kuuntelemaan kehoaan. Perusohje kuuluu, ettei mitään saisi tehdä kipua vastaan. Olisi opittava tunnistamaan niin sanotun terveen rasituskolotuksen ja kivun ero. Kipua vastaan tekemällä tilanne pahenee ja toipuminen kestää kauemmin, Heikki Levón sanoo.

Jaa