Nauti kesästä - taklaa pienet kesäharmit hyvällä valmistautumisella!Ihanaan kesäaikaan sisältyy myös silloin tällöin vähemmän ihania yllätyksiä. Varautumalla näihin pieniin kesäharmeihin ajoissa jäävät niistä aiheutuvat vaivat suhteellisen vähäisiksi ja voit rauhassa nauttia kauan odotetusta kesästä!

Nyrjähdykset ja venähdykset

Liikunnan ja mökillä puuhastelun lomassa voi tapahtua nyrjähdys- ja venähdysvammoja. Näiden vammojen hoidossa on hyvä turvautua perinteiseen yhdistelmään kylmää, kohoasentoa ja kompressiota. Tärkeätä on toimia nopeasti, jolloin ensiavulla saadaan paras tulos aikaan.

Kompressio eli puristus estää verenvuotoa ja turvotusta. Kohoasento ja kylmä taas vähentävät sisäistä verenvuotoa. Nyrjähdyksen jälkeen kylmähoitoa jatketaan noin parin tunnin välein noin 20 minuuttia kerrallaan. Jos turvotus ja kipu jatkuvat voimakkaana, on syytä hakeutua lääkärin vastaanotolle.

Ikävät itikat ja ötökät

Monen mielestä pahimmat lämmön mukaan tuomat tuliaiset ovat monenmoiset itikat ja ötökät. Yleensä pistoksista ja puremista selviää kutinalla ja pienellä kivulla, mutta voimakkaasti reagoivan kannattaa varautua kesään myös antihistamiinitableteilla. Allergikolle ja pienille lapsille pistokset voivat olla vaarallisia.

Oma lukunsa on vielä pieni, mutta hankala punkki, jonka puremasta ihmiseen voi siirtyä Borrelia-bakteeri. Yksi borrelioosin oireista on osalle pureman saaneista ilmestyvä rengasmainen ihottuma, joka ilmestyy noin viikon kuluessa ja etenee laajenevana renkaana puremakohdasta. Epäilyttävät ihomuutokset onkin syytä näyttää lääkärille.

Nauti auringosta – mutta maltilla

Talven pimeän jakson jälkeen on ihana nauttia taas auringon lämmöstä, mutta senkin kohdalla on syytä muistaa kohtuus. Meistä jokaisen auringon kestävyys on erilainen, toinen palaa miltei samantien ja toisen iho kestää auringon ottamista pidempään. Jokaisen onkin syytä noudattaa omalle iholle sopivia auringonottomääriä.

UV-säteily paitsi saa ihon palamaan ja nostaa ihosyöpäriskiä, se myös vanhentaa ihoa. Muistathan siis suojata itsesi ja erityisesti pienet lapset riittävällä kertoimella varustetulla aurinkorasvalla, auringolta suojaavalla vaatetuksella ja varjossa pysymisellä.

Varo nestevajausta

Jo pienikin nestevajaus vaikuttaa heikentävästi suorituskykyymme. Kesän kovemmissa lämpötiloissa nestevajaus saattaa iskeä yllättävän helposti. Pitämällä huolen riittävästä nesteytyksestä jaksat myös nauttia pitkistä kesäpäivistä täynnä tekemistä.

Juomalla tarpeeksi vettä voit välttää väsymyksen ja nesteen puutoksesta johtuvat lihaskrampit. Vettä tulisi juoda pitkin päivää pieniä annoksia, varsinkin kun ilma muuttuu helteiseksi.

Muista myös rokotukset

Moni suuntaa kesällä myös kotimaan rajojen ulkopuolelle, jolloin rokotusasiat nousevat ajankohtaisiksi. Matkailijoiden lisärokotustarpeet riippuvat kohdemaasta, oleskelualueesta ja oleskelun pituudesta. Rokotuksista kannattaa aina olla yhteydessä alan ammattilaisiin. Valmistelu kannattaa aloittaa hyvissä ajoin, sillä rokotusten suojavaikutuksen alkaminen vaihtelee.

Jaa