Nettiyhteydellä varustettu tietokone alkaa nykyään olla jo lähes jokaisen työpaikan tavanomainen varustus. Laajakaistayhteydellä nettiin yhdistetyt tietokoneet ovat myös varsin tavallisia kodin varusteita ja muodostavat kodin tietokeskuksen.

Lääkärinvastaanoton varaaminen puhelimella on ajoittain ruuhkaista, koska tarve ajanvarauksen tekemiseen syntyy usein ihmisillä varsin samanaikaisesti. Lääkärikeskuksessa ajanvaraustoiminta hoidetaan yleensä tietokoneella, mikä mahdollistaa myös uusia tavoitettavuuspalveluita lääkärin vastaanoton varaamisessa. Mehiläinen on toteuttanut jo vuonna 2003 mahdollisuuden varata aikoja lääkärin vastaanotolle nettiyhteyden kautta. Aluksi tämä mahdollisuus oli tarjolla vain Mehiläisen Uudenmaan ja Lounais-Suomen yksiköissä. Netin kautta tapahtuva ajanvaraus saavutti nopeasti hyvän suosion asiakkaidemme keskuudessa.

Keskitetty järjestelmä tuo lisää mahdollisuuksia

Kesällä 2005 Mehiläinen keskitti koko lääkärikeskustietojärjestelmänsä yhdeksi valtakunnalliseksi järjestelmäksi, jossa kaikki potilastiedot ovat yhdessä tietokannassa ja ovat käytettävissä asiakkaan asioidessa missä tahansa Mehiläisen toimipisteessä. Tietojärjestelmän valtakunnallistamisen myötä on netin kautta tapahtuva ajanvaraus nyt käytettävissä varattaessa vastaanottoaikaa mihin tahansa Mehiläisen toimipisteeseen.

Nettiajanvarausten määrä on Mehiläisessä kasvanut nopeasti. Nykyään netin kautta tehdään kuukausittain noin 6 000 ajanvarausta. Näistä noin kolmannes tehdään Työterveyden vastaanotoille.

Varaaminen joustavaa

Nettiajanvarauksen tekeminen on helppoa. Järjestelmään kirjaudutaan omalla nimellä ja henkilötunnuksella. Näiden avulla järjestelmä tunnistaa asiakkaan Mehiläisen potilasrekisteristä. Mikäli asiakas varaa ensimmäistä kertaa vastaanottoaikaa Mehiläiseen, voi netin kautta myös rekisteröidä henkilötietonsa Mehiläisen potilasrekisteriin.

Ajan varaaminen netin kautta on nopeata ja joustavaa. Asiakas voi valita lääkärin erikoisalan ja toimipisteen, missä hän haluaa asioida. Järjestelmä näyttää sitten varattavissa olevat vastaanottoajat potilaan haluamana ajankohtana. Aikoja voidaan etsiä myös pelkästään erikoisalan perusteella, jolloin järjestelmä kertoo myös, missä toimipisteissä halutulle erikoisalalle ja ajankohdalle vastaanottoaikoja on tarjolla.

Ajanvaraus Mehiläiseen voidaan tehdä netin kautta 24 tuntia vuorokaudessa seitsemänä päivänä viikossa. Näin tavoitettavuus on yhtä hyvä niin päivällä kuin keskellä yötäkin. Lääkärinvastaanoton varaamisen tarve voi syntyä yöllä esimerkiksi lapsen korvakivun hoitotarpeena. Tällöin kiireettömästi yöllä seuraavaksi aamuksi varattu lastenlääkärin tai korvalääkärin vastaanotto rauhoittaa mieltä ja helpottaa seuraavan aamun toimia.

Nettiajanvaraus on varsin käyttökelpoinen tilanteissa, kun varataan ennalta suunniteltua kontrolliluontoista lääkärinvastaanottoa. Vastaanottoajan sovittaminen omaan kiireiseen kalenteriin käy joustavasti vertaamalla työpöydällä omaa kalenteria päätteellä auki olevaan lääkärin vapaiden vastaanottoaikojen kalenteriin. Gynekologin vastaanottoaikaa varatessa ajan sovittaminen omaan kuukautiskiertoon on miellyttävintä tehdä rauhassa nettiyhteyden ääressä vastaanottoaikaa sovittaen.

Mehiläisen nettiajanvaraus liittyy Mehiläisen nettisivuilla olevaan lääkäreiden esittelyyn. Uutta lääkärikontaktia etsittäessä oman lääkärin valinnan voi tehdä rauhassa lääkäreiden tietoja vertaillen.

Hyvä tietoturvallisuus

Ajanvaraustietoja ei netin kautta voi päästä näkemään kukaan ulkopuolinen. Asiakaskin voi itse tarkastella vain netin kautta tekemiään ajanvarauksia, ja hän voi tarvittaessa niitä myös muuttaa ja peruuttaa. Suojaus on pankkiyhteyksien tasoinen.

Mehiläinen on kulkenut tietotekniikan soveltamisessa lääkärikeskustoiminnan tehostamiseksi eturintamassa. Etsimme jatkuvasti uusia teknisiä ratkaisuja palvelumme parantamiseen. Nettiajanvaraus on yksi näistä.

Jaa