Golffarin venytykset

Golffarille ensiarvoisen tärkeää on keskittyä lonkan toiminnan parantamiseen. Monelle istumatyö on arkipäivää ja tämä heikentää lonkan toimintaa entisestään. Kun toimistotyön lisäksi välimatkat kuljetaan autolla ja illalla loikoillaan kotisohvalla, ovat lonkan lihakset todennäköisesti kireät ja kankeat.

Mikäli lonkan seudun liikkuvuus on heikkoa, kompensoi vartalo lyönnin aikana liikkeen puutetta usein alaselästä. Tämä voi aiheuttaa alaselkäongelmia.

Lonkankoukistajan venytys auttaa golffaria etenkin lyönnin aloitusasennossa, jossa selän neutraalinasennon löytyminen on tärkeää. Selän neutraaliasento mahdollistaa myös turvallisemman selkärangan kierron swingissä.

Jotta lonkan toimintaa saa parannettua, olisi lonkan venytysliikkeet hyvä kohdistaa useaan eri suuntaan, koska usein kireys saattaa olla useammassakin paikassa.

Nivusten ja pakaralihasten venytys

Nivusilla ja pakaralihaksilla on suuri vaikutus golfin back- ja downswingvaiheissa. Näiden lihasten parempi liikkuvuus mahdollistaa puhtaamman tekniikan ja siten paremman ja tehokkaamman lyönnin. Hyvä lihaskunto ja liikkuvuus ehkäisevät myös loukkaantumisia ja kiputiloja.

Golffari, muista nämä:

  • Tauota työpäivääsi ja nouse tasaisin väliajoin ylös työtuolista verryttelemään.
  • Avaa ja verryttely lonkat huolellisesti ennen golfkierrosta.
  • Lyö muutama harjoituslyönti ennen golfkierrosta, jotta saat selän kiertoliikkeen vetreämmäksi.

Asiantuntijana Fysioterapeutti Jesse Talikka.

Lue lisää: Golffarin fysiikkakartoitus