f1850076.jpg
Needs review

Lapsen sairastaessa moni asia voi huolestuttaa vanhempaa.

Pitäisikö viedä lapsi lääkäriin?
Ovatko oireet huolestuttavat?
Tarvitaanko erikoislääkärin aika vai varaanko ajan lastenlääkärille?
Näissä tilanteissa asiantuntijan neuvot ja ohjeet ovat tärkeitä.

Lasten Mehiläisen palvelunumerossa 010 414 0414 sinua auttaa aina terveysalan asiantuntija. Puheluihin vastaamassa on mm. sairaanhoitajia, lähihoitajia ja terveydenhoitajia.
Numero palvelee vuoden jokaisena päivänä klo 7-20.

Seuraavassa Lasten Mehiläisessä työskentelevät Nina ja Elina kertovat työstään.

Turhaa yhteydenottoa ei oleNina Pikkarainen

Valmistuttuani terveydenhoitajaksi, huomasin pian, että minua kiinnosti erityisesti perheiden ja lasten hyvinvointi. Jatkoin opiskeluja sosiaalialalla ja
valmistuin sosionomiksi. Olen työskennellyt lapsiperheiden parissa mm. perhe- ja lastensuojelutyössä sekä päiväkodissa.
Päiväkodeissa toimin lastentarhanopettajana eri-ikäisten ja erityistä tukea tarvitsevien lasten ryhmissä. Vuosina Allergia- ja astmapäiväkodissa tulivat tutuksi lasten ruoka-allergiat ja astmalasten hoito.
 
Kolmen eri-ikäisen lapsen äitinä minulla on omakohtaista kokemusta vanhemmuuden arjesta, lapsiperheen iloista ja huolista. Pieni lapsi ei aina osaa kertoa, mikä on hätänä, joten aikuisen on herkällä silmällä ja korvallakin osattava lapsen käyttäytymistä tulkita. Vanhemmat ovat oman lapsensa asiantuntijoita, joten jos heillä on huoli, on se aina otettava vakavasti. Lasten Mehiläisen linjalla saatan olla ensimmäinen taho, mihin perhe on ottanut yhteyttä mieltä painavassa asiassa. Joskus on kyse akuutista lapsen sairastumisesta, mutta huoli saattaa koskea myös lapsen kasvua ja kehitystä.
 
Tärkeimpänä koen työssäni Lasten Mehiläisen linjalla ensijaisesti kuunnella perheen huoli ja lapsen oireet. Työnkuvaani on mm. antaa ensihoito-ohjeita lapsen sairauteen liittyen, olla tukena lapsen hyvinvointiin liittyvissä asioissa sekä tarvittaessa ohjata perhe oikean asiantuntijan vastaanotolle.
 
Meille voi aina soittaa, jos jokin asia lapsen terveyteen, kasvuun ja kehitykseen askarruttaa mieltä. Tieto siitäkin, että kaikki on kunnossa, vie huolen perheen mielestä. Turhaa yhteydenottoa ei koskaan ole.

Nina Pikkarainen
Palveluneuvoja, terveydenhoitaja

Tunnelma puheluissa on tuttavallinen ja lämmin Elina Jalonen

Olen kolmen (4-5-ja 8-vuotiaan) lapsen äiti. Arki on hektistä ja tapaturmiltakaan ei voi välttyä. Talvella kaatuillaan luistinradalla ja kesällä taas ampiaiset pistävät. Välillä sairastetaan  flunssaa, korvatulehduskierrettä, silmätulehduksia jne. Sairastumiset ovat osa meidän arkea, niin kuin monen muunkin lapsiperheen kohdalla. Tuntuu, että itsellä on aina ajankohtainen tieto siitä mitä sairautta on juuri nyt liikkeellä.

Koulutukseltani olen sairaanhoitaja. Pitkä työkokemukseni yksityispuolen sektorilta on kattava. Aloitin aikoinaan ajanvarauksesta ja vastaanottotoiminnasta, josta siirryin työskentelemään poliklinikalle. Poliklinikalla hoidettiin asiakkaita vauvasta vaariin, verenpaineenmittauksesta kirurgisiin toimenpiteisiin.  Tästä jatkoin vastuuhoitajaksi sydäntutkimuksiin. Nykyään toimin Mehiläisen valtakunnallisessa ajanvarauksessa palveluneuvojana sekä palvelukoordinaattorina.

Silloin kun lapsi sairastuu on huoli suuri. Aina ei tiedä miten tulee toimia ja mikä nyt avuksi. Välillä tarvitaan opastusta erilaisissa tilanteissa, jotta saadaan lapselle paras mahdollinen hoito sen hetkiseen vaivaan. Kun vanhemmat soittavat Lasten Mehiläiseen kysyäkseen neuvoa, niin välillä hoidetaan samalla koko perhettä lapsen lisäksi. Keskustelut saattavat venyä pitkiksi, kun yhdessä pohditaan lapsen asioita ja tunnelma puheluissa on usein tuttavallinen sekä lämmin.

Olemme vastaamassa ja palvelemassa täällä teitä varten.

Elina Jalonen
Asiakaspalvelukeskus, sairaanhoitaja

Takaisin Lasten Mehiläisen etusivulle »

Jaa