Vaikka suomalainen oopperaväki liikehti aktiivisesti jo 1800-luvulla, vasta vuonna 1911 saatiin perustettua Suomen Kansallisooppera. Se toimi vuosikymmeniä Aleksanterin teatterissa Bulevardin varrella nimellä Suomalainen Ooppera. Vuonna 1993 valmistui pitkään haaveiltu uusi oopperatalo Töölönlahden rannalle. Se on iso talo täynnä ammattitaidostaan ylpeitä ihmisiä ja erikoisia ammattinimikkeitä kuten oopperakuiskaaja ja korrepetiittori*. Kansallisooppera ja sen yhteydessä toimiva Kansallisbaletti asettavat myös työterveydelle aivan omanlaisensa vaatimukset.

Kansallisoopperan pääjohtaja Päivi Kärkkäinen siirtyi Oopperaan YLEn Asia ja Kulttuuri -ohjelmistoalueen ohjelmistopäällikön virasta vuonna 2007.

- Ooppera on erittäin mielenkiintoinen, lahjakkaiden ihmisten sekä moniammatillisen osaamisen työpaikka. Täällä on töissä 545 henkilöä, joilla yli 160 ammattinimikettä ja 28 eri kansallisuutta. Sanomattakin on selvää, että tämä asettaa kovan haasteen työterveydelle, Kärkkäinen toteaa.

Oopperan henkilöstöpäällikkö Hanna Fontana on toiminut talossa jo kymmenen vuotta.

- Työntekijät Oopperassa ovat erittäin sitoutuneita. Pitkät, jopa 40 vuoden työsuhteet eivät ole harvinaisia. Erilaisia työvaatimuksia ja -aikoja on paljon, ja talo on auki aamusta yöhön.

Esiintyjien lisäksi myös hallinto- ja teknisen puolen työntekijät viihtyvät talossa erittäin hyvin. Tämä on todella mielenkiintoinen työpaikka!

Työterveyden erikoisvaatimukset

Oopperan ja baletin ammattiryhmien työterveyden haasteet ovat moninaisia. Tanssijoilla on työnsä johdosta kova fyysinen rasitus, mikä saattaa näkyä rasitusvammoina ja tapaturmina, kun taas laulajien sairauspoissaoloissa näkyvät sekä hengitystieinfektiot ja flunssat. Muusikoiden haasteina ovat kuulonsuojaus sekä työergonomia ja tekniikan henkilöstöä vaivaa fyysisen työn kuormittavuus. Esitystoiminnasta johtuen epäsäännölliset työajat ovat haaste kaikille työntekijöille.

- Oopperan ja baletin työterveyshuolto vaatii nopeaa reaktiokykyä ja ammatillista erikoisosaamista. Kun tanssijalle sattuu haveri tai laulaja sairastuu flunssaan, heidän on paitsi saatava hoitoa nopeasti, tilalle on myös hankittava sijainen. Meillä on käytössä kaksoismiehitys esiintyjärooleissa, joten sairastuneen tilalle saadaan nopeasti varamies. Koskaan emme ole joutuneet vielä esitystä perumaan sairastapauksen vuoksi, vaikka varamiehiä on joskus haettu ulkomailta asti, Fontana sanoo.

Ooppera panostaa myös koko ajan enemmän ennaltaehkäisevään työterveyteen. Tavoitteena on muun muassa fysioterapian ja kuntoutuksen kautta estää ajoissa vaivojen synty tai kroonistuminen.

- Ennaltaehkäisy on meille erittäin tärkeää. Yleisempiä vaivojamme ovat tuki- ja liikuntaelinten sairaudet sekä hengitystieinfektiot. Näihin ja muihin työterveyden tilanteisiin olemme saaneet Mehiläiseltä opastusta muun TYÖkuntoon-mallin ja terveysluentojen kautta. Olemme myös ottaneet muiden yhteistyötapaamisten lisäksi käyttöön vapaamuotoisen, kuukausittain järjestettävän ryhmäpalaverin, jossa henkilöstön edustajat ja koko johto ovat paikalla. Näin päästään käsittelemään pinnalla olevia asioita ja ongelmia, Kärkkäinen kertoo.

Yhteistyö Mehiläisen kanssa sujunut hyvin jo 30 vuotta

Ooppera on tehnyt yhteistyötä Mehiläisen kanssa jo 30 vuoden ajan. Henkilökunta on tyytyväinen Mehiläisen yhteistyöhön oopperan oman työterveysaseman kanssa.

- Oma työterveysasema on Oopperalle tärkeä kiireisen työskentelyaikataulun johdosta. Olemme tyytyväisiä Mehiläiseltä saamaamme palveluun, se on ollut asiantuntevaa.

Samoin työterveyslääkärimme, Mehiläisen Juhani Lukkarin sekä Mehiläisen johtavan työterveyslääkärin Kari-Pekka Martimon avulla olemme saaneet musiikkialaan liittyvää erikoisosaamista. Olemme myös ottaneet käyttöön Mehiläisen TYÖkuntoon-mallista muun muassa omailmoituskäytännön ja työhönpaluukeskustelut. Näitä asioita on käsitelty myös työsuojelutoimikunnassa, YT-neuvottelutoimikunnassa sekä esimiesvalmennuksessa. Suhtaudumme Oopperassa työterveyshuoltoon pitkäjänteisesti, Kärkkäinen sanoo.

 

 *Korrepetiittori = harjoituspianisti. Harjoituspianisti valmentaa laulajat rooleihin niin musiikillisesti kuin kielellisestikin.

 

 

Jaa